IT-US-supersila-Politika IT-6.IV.-IL MANIFESTO- AMERIČKI IMPERIJ ITALIJAIL MANIFESTO6. IV. 2002.Nove granice američkog carstva"Prošlog je petka ministar obrane Sjedinjenih Država Donald Rumsfeld izjavio da će neki zarobljenici ostati
zatočeni 'na neograničeno vrijeme' u Guantanamu čak i ako ih oslobode vojni sudovi. Odnosno, ostat će u zatvoru i nakon što će službeno biti proglašeni nevinima. (...) To što jedan predstavnik vlade može kazati da ga uopće nije briga za najosnovnije pravne norme, pokazuje koliko su Sjedinjene Države razotkrile svoje imperijalno lice, u jednoj deklaraciji 'svjetskog suvereniteta', kako ju je nazvao Alain Joxe. Danas je ovo američko jedno 'neslužbeno carstvo', ali ne u smislu Chalmersa Johnsona (odnosno carstvo koje službeno ne anektira pobijeđene narode, nego njima neformalno vlada), već kao 'carstvo bez pravila', neka vrsta 'deregulation-a' vlasti, a ne samo gospodarstva. Ako se postavi pitanje koliko su i kako, zapravo, događaji 11. rujna promijenili prirodu američkog carstva, i njegovog odnosa sa saveznicima/podložnicima, uviđa se da je krvavo rušenje Twin Towersa u stvarnosti samo naglasilo pravce vanjske politike koje je Bush junior najavio još prije
ITALIJA
IL MANIFESTO
6. IV. 2002.
Nove granice američkog carstva
"Prošlog je petka ministar obrane Sjedinjenih Država Donald
Rumsfeld izjavio da će neki zarobljenici ostati zatočeni 'na
neograničeno vrijeme' u Guantanamu čak i ako ih oslobode vojni
sudovi. Odnosno, ostat će u zatvoru i nakon što će službeno biti
proglašeni nevinima. (...) To što jedan predstavnik vlade može
kazati da ga uopće nije briga za najosnovnije pravne norme,
pokazuje koliko su Sjedinjene Države razotkrile svoje imperijalno
lice, u jednoj deklaraciji 'svjetskog suvereniteta', kako ju je
nazvao Alain Joxe. Danas je ovo američko jedno 'neslužbeno
carstvo', ali ne u smislu Chalmersa Johnsona (odnosno carstvo koje
službeno ne anektira pobijeđene narode, nego njima neformalno
vlada), već kao 'carstvo bez pravila', neka vrsta 'deregulation-a'
vlasti, a ne samo gospodarstva. Ako se postavi pitanje koliko su i
kako, zapravo, događaji 11. rujna promijenili prirodu američkog
carstva, i njegovog odnosa sa saveznicima/podložnicima, uviđa se
da je krvavo rušenje Twin Towersa u stvarnosti samo naglasilo
pravce vanjske politike koje je Bush junior najavio još prije
predizborne kampanje, na republikanskoj konvenciji u Filadelfiji
2000., kroz usta njegove buduće savjetnice za nacionalnu
sigurnost, Condoleeze Rice. Napadi Osame bin Ladena došli su pravom
trenutku, 'poput trešnje na tortu', kao što kaže Joxe. Imperijalni
program nove administracije mogao se definirati u četiri točke. 1)
ponovno naoružavanja do krajnosti; 2) isključivanje američkih
vojnih snaga iz mirovnih zadaća; 3) unilateralizam; 4) konačno
obaranje Rusije.
1)'Rat protiv terorizma' zapravo je omogućio da se proračun za
Pentagon napuhne na stratosferske razine, s 48 milijardi dolara
više nakon već divovskih povećanja 2001., povećavajući već strašnu
brojku od 379 milijardi dolara godišnje.(...)
2)'Nerazumno je slati elitne jurišne postrojbe da pomažu djeci
prelaziti cestu', kazala je Condoleeza Rice u Filadelfiji, tražeći
povlačenje američkih postrojbi s Kosova i iz Bosne, i povjeravanje
Europljanima mirovnih zadaća. I upravo se to dogodilo, ne na Kosovu
već u Afganistanu, gdje su Sjedinjene Države pošiljatelju vratile
sve europske ponude za sudjelovanje u ratnim operacijama i gdje su
Europljani, međutim, pozvani voditi mirovne snage, u toj podjeli
zadaća o kojoj govori Goodhart, po kojoj SAD za sebe prisvajaju hard
power, ratnu i vojnu silu u najužem smislu, dok Europi povjeravaju
soft power, vođenje pacifikacije, uspostave reda i obnove nakon
pobjede, i financiranje pomoći za razvoj (no postoji i drugi smisao
riječi soft power na koji ćemo se vratiti kasnije). (...)
3) Od prvih dana predsjednikovanja Bush mlađi je iz unilateralizma
napravio svoj moto. (...) Taj unilateralizam označio je raskid u
odnosu na imperijalni stil osam clintonovskih godina. Na tragu
onoga što je Bush stariji napravio u Zaljevskom ratu (u koji je
uključio svjetski savez), clintonizam je koristio artikuliranu
viziju imperija, sa SAD-om koji je djelovao preko posrednika: vojno
kroz NATO, gospodarski kroz MMF i Svjetsku banku, i politički, kada
je bilo moguće, kroz UN. (...) Bushova administracija međutim ima
izravnu koncepciju imperijalne vlasti, bez posrednika, prema
kojima, između ostaloga, nema povjerenja. Ministar financija Paul
O'Neil jedva je odobrio MMF-u zajmove Argentini i Turskoj (a za ovu
posljednju popustio je uze burzi samo zato što je nužan saveznik za
operacije u Afganistanu). Od unilateralizma ovisi i pretvorba koju
je pretrpio NATO. Na njega se više ne gleda kao na organizacijsku
polugu putem koje Sjedinjene Države očituju svoju vojnu moć u
svijetu, nego kao na organizaciju u kojoj SAD stavlja u okvir svoje
podložnike, sadašnje i buduće. (...)
4) Nova stvarna funkcija NATO-a je da obuhvati i bivše podložnike
Sovjetskog Saveza, i na kraju, samu Rusiju. Na skupu na vrhu koji će
se održati u Pragu u studenom, na priključenje bit će pozvano sedam
istočnoeuropskih država: Litva, Letonija, Estonija, Slovenija,
Slovačka, Bugarska, i Rumunjska. U slijedećem valu trebale bi ući
Hrvatska, Makedonija i Albanija, dok se približavaju Ukrajina i
Gruzija. Uključivanje tih zemalja u NATO podrazumijeva njihovu
integraciju vojni sustav SAD-a i otvaranje njihovih baza
postrojbama, zrakoplovima i brodovima Sjedinjenih Država. (...)
Razumije se zašto je Andrei Piontovsky, iz moskovskog Centra za
strateška istraživanja, mogao kazati: 'Živimo u doba novog Rima'.
No za razliku od Rima, SAD-u u Bushovoj verziji izgleda da nedostaje
ono što su politolog Joseph Nye i admiral William Owens, savjetnici
Bijele kuće, nazvali soft power, odnosno sposobnost da se kod
drugog izazove želja za onim što se želi da on želi, sposobnost da ga
se navede da prihvati norme i institucije koje proizvode željeno
ponašanje: 'soft power se temelji na zavođenju izvršenom putem
ideja ili na tendenciji da se program određuje na način da odražava
tuđe sklonosti': najbolji primjer tog nedostatka jest taj da SAD ne
uspijeva stvoriti dogovor oko napada na Irak, da i ne spominjemo
sljepoću spram palestinskog pitanja (treba podsjetiti i da su 2000.
u Italiji neki političari predviđali da će republikanski
predsjednik biti manje sklon Izraelu od nekog demokrata).
Nesposobnost Bushove administracije (uz iznimku možda Colina
Powella) da izvrši, pa čak i koncipira, soft power, je ono što Joxe
naziva 'crnom rupom u američkom razmišljanju'. No Dick Cheney i
Donald Rumsfeld trebali bi se sjetiti da je Hard power dvosmjeran,
pošto je tvrd, onaj tko ga trpi, trpi ga sve teže.
I glede latinstva, zanimljivo je kako nitko nije primijetio
ideološki jaz koji dijeli film poput 'Gladijatora' (1999.) od
spektakularnih filmova pedesetih godina. Odmah nakon Drugog
svjetskog rata u tim je filmovima Rimsko carstvo bilo prisličeno
silama osovine, a Rimljani su uvijek bili raskalašeni, okrutni i
despotski, dok je američki gledatelj bio potican da se identificira
s barbarima i kršćanima, uvijek plemenitima, velikodušnima i
potlačenima. U 'Gladijatoru' međutim, američki se gledatelj potiče
na identifikaciju sa Carstvom koje je humano i nosi zakon i napredak
neciviliziranim barbarima, toliko da se krivotvori povijest i
carstvo vraća u republikanski režim. Skoro se pojavljuje želja da
se zatraži novi Karakalin ukaz u američkoj verziji, odnosno
američko državljanstvo za sve podložnike carstva, a s njime i pravo
glasovanja na predsjedničkim izborima", piše Marco D'Eramo.