US-RU-velesile-Obrana-Diplomacija-Oružani sukobi-Ratovi IHT 3. IV. NADZOR ORUŽJA SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE3. IV. 2002.Zakopati hladni rat novim idejama o kontroli oružja"Predsjednik George W. Bush i ruski
čelnik Vladimir Putim imaju priliku na svom svibanjskom summitu u Moskvi početi raditi na potpuno novom okviru kontrole nuklearnog oružja za posthladnoratovski svijet. Rusija i Amerika uhvaćene su u klopku nuklearnog zastrašivanja od 1950-tih. Bush je govorio o 'obostranoj suradnji' između Rusije i SAD-a. Model američko- ruskih odnošaja zasnovanih na 'obostrano zajamčenoj suradnji' ima mnogo smisla. Zaista je vrijeme da se napusti hladnoratovski okvir obostrano zajamčenog uništenja. Prvi korak u procesu stvaranja novog strateškog okvira mogao bi biti ostvaren u Moskvi, uključujući slijedeće elemente: Prvo, razinu nuklearnog oružja trebalo bi smanjiti još više nego što to dva čelnika sada planiraju. Čak i 1.500 preraspoređenih bojevih glava, koje je Putin spreman prihvatiti, više je od onog što zahtijevaju njihov sadašnji odnos i nove prijetnje s kojima su suočeni. Trebalo bi poduzeti akcije koje bi za cilj imale smanjenja učiniti
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
3. IV. 2002.
Zakopati hladni rat novim idejama o kontroli oružja
"Predsjednik George W. Bush i ruski čelnik Vladimir Putim imaju
priliku na svom svibanjskom summitu u Moskvi početi raditi na
potpuno novom okviru kontrole nuklearnog oružja za
posthladnoratovski svijet.
Rusija i Amerika uhvaćene su u klopku nuklearnog zastrašivanja od
1950-tih. Bush je govorio o 'obostranoj suradnji' između Rusije i
SAD-a. Model američko- ruskih odnošaja zasnovanih na 'obostrano
zajamčenoj suradnji' ima mnogo smisla. Zaista je vrijeme da se
napusti hladnoratovski okvir obostrano zajamčenog uništenja.
Prvi korak u procesu stvaranja novog strateškog okvira mogao bi
biti ostvaren u Moskvi, uključujući slijedeće elemente:
Prvo, razinu nuklearnog oružja trebalo bi smanjiti još više nego
što to dva čelnika sada planiraju. Čak i 1.500 preraspoređenih
bojevih glava, koje je Putin spreman prihvatiti, više je od onog što
zahtijevaju njihov sadašnji odnos i nove prijetnje s kojima su
suočeni.
Trebalo bi poduzeti akcije koje bi za cilj imale smanjenja učiniti
nepovratnima što je moguće više, uz pomoć tehnologije i
transparentnosti. Rusija je sada izgleda odlučila pospremiti
operativno spremne nuklearne bojne glave, na taj način dodatno
komplicirajući sigurnosne probleme.
Razmontiranje nuklearnih glava je spor posao, ograničen trenutnim
fizičkim sposobnostima i dostupnim prostorima za sigurnu pohranu.
Neizbježno je da će neke bojne glave koje čekaju na razmontiranje
trebati biti pohranjene. No dvije zemlje mogu utvrditi proces
nadgledanja eliminacije viška bojnih glava. To bi trebale učiniti
što je prije moguće.
Drugi ključni element mogao bi biti izgrađen na zajedničkim
akcijama s ciljem sprječavanja prijetnje razbojničkih zemalja ili
terorističkih skupina. Ono što je od 11. rujna učinjeno po ovom
pitanju ohrabruje. No ključno za prevladavanje neprijateljstva
koje je iza dviju zemalja bit će američko- ruska suradnja u
balističkoj raketnoj obrani.
Ovo zahtijeva zajednički projekt NATO-a i Rusije, koji bi prvo za
cilj imao raketnu obranu, usredotočavajući se na istraživanje,
razvoj, proizvodnju i preraspoređivanje. Ako bude uspješan,
zajednički projekt ovog tipa (...) učinkovito će integrirati
europsko- atlantsku zajednicu u borbi protiv prijetnji iz zraka i
svemira. Era obostrano zajamčenog uništenja postala bi dio
povijesti.
Treće, Rusija i Amerika trebale bi osnovati američko - rusku
stratešku skupinu na visokoj razini kojoj bi na čelu bila dva
predsjednika (...). Potreban je mehanizam za usmjeravanje dviju
zemalja općenito u istom smjeru, jednako kao što je Velikoj
Britaniji i Americi bio potreban zajednički odbor šefova stožera
tijekom Drugog svjetskog rata, dok su eksperimentirali s do tada
nepoznatim zadatkom zajedničkog djelovanja u sigurnosnim
pitanjima.
Za ovo nisu potrebni sporazumi. Američko - ruska suradnja je
potrebna u čitavom nizu projekata, kao što su raketni napadi i
transparentnost u području sistema nuklearnog oružja kratkog
dometa. Nepostojanje prikladno ustrojenog foruma na visokoj razini
za usklađivanje obrambenih odluka jedan je od razloga zbog kojeg se
brža tranzicija prema odnosu koji bi bio više nalik savezu nije
dogodila.
Ovo su ključni elementi programa koji bi počeo graditi novu
strategiju 'obostrano zajamčene suradnje'- kombinacije minimuma
nuklearnih snaga; sve veće zajedničke obrane protiv balističkih
raketnih napada; i, što je najvažnije, institucionalizirane
suradnje koja je prikladna za de facto saveznike.
Svibanjski sastanak na vrhu vrijeme je za potpuno novi rusko-
američki sigurnosni odnos, potpuno drugačiji od onog koji je
postojao tijekom hladnog rata. Samo snažno i hrabro političko
vodstvo i strateška vizija mogu izgraditi takav odnošaj", pišu
Arthur Hartman, bivši veleposlanik u Sovjetskom Savezu; James
Goodby, posebni izaslanik predsjednika za nuklearnu sigurnost
tijekom Clintonove vlade i Alexander S. Jereskovski, bivši viši
ruski diplomat koji se bavio američko - ruskom kontrolom nuklearnog
oružja.