US-nuklearno_oružje-Obrana-Diplomacija-Oružani sukobi-Ratovi NYT 14. III. KAKO OSTATI NUKLEARNA VELESILA SJEDINJENE DRŽAVETHE NEW YORK TIMES14. III. 2002.Pravi problemi naše nuklearne doktrine"Zbog preporuka koje se iznose u tajnoj
Pentagonovoj reviziji nuklearnih snaga SAD-a izbila je prava oluja. Kritičari tvrde kako je Bushova vlada sklona inicijativama koje će potkopati 57- godišnji tabu koji se tiče korištenja najstrašnijeg oružja. No oni taj dokument, koji je 'procurio' prošlog vikenda, ne čitaju pravilno. Zapravo, ono što vlada predlaže u 'Nuclear Posture Review' (Revizija nuklearne doktrine) nije ništa drugo nego pretvorba strateških snaga SAD-a s ciljem smanjivanja broja nuklearnog oružja u američkom arsenalu i reduciranje oslanjanja na nuklearno oružje u slučaju krize ili sukoba. Nakon kraja hladnog rata, prijetnja Rusije drastično se smanjila, omogućujući SAD-u da unilateralno smanji svoje nuklearne snage. Vlada bi smanjila broj operacijski pregrupiranih bojnih glava u slijedećih deset godina za dvije trećine- na između 1.700 i 2.200. Nedavno ostvareni napredak u proizvodnji oružja s preciznim navođenjem omogućit će i zamjenu konvencionalnog oružja, u
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
14. III. 2002.
Pravi problemi naše nuklearne doktrine
"Zbog preporuka koje se iznose u tajnoj Pentagonovoj reviziji
nuklearnih snaga SAD-a izbila je prava oluja. Kritičari tvrde kako
je Bushova vlada sklona inicijativama koje će potkopati 57-
godišnji tabu koji se tiče korištenja najstrašnijeg oružja. No oni
taj dokument, koji je 'procurio' prošlog vikenda, ne čitaju
pravilno.
Zapravo, ono što vlada predlaže u 'Nuclear Posture Review'
(Revizija nuklearne doktrine) nije ništa drugo nego pretvorba
strateških snaga SAD-a s ciljem smanjivanja broja nuklearnog
oružja u američkom arsenalu i reduciranje oslanjanja na nuklearno
oružje u slučaju krize ili sukoba.
Nakon kraja hladnog rata, prijetnja Rusije drastično se smanjila,
omogućujući SAD-u da unilateralno smanji svoje nuklearne snage.
Vlada bi smanjila broj operacijski pregrupiranih bojnih glava u
slijedećih deset godina za dvije trećine- na između 1.700 i 2.200.
Nedavno ostvareni napredak u proizvodnji oružja s preciznim
navođenjem omogućit će i zamjenu konvencionalnog oružja, u
ograničenim količinama, i nuklearnog oružja, što bi moglo
omogućiti daljnje reduciranje nuklearnih snaga.
Druga preporuka izvješća jest veće oslanjanje na nenuklearno
precizno oružje i raketnu obranu s ciljem jačanja zastrašivanja, a
tako i sprječavanje napada oružjem masovnog uništenja (kemijsko,
biološko i nuklearno oružje), i za oružanu obranu od napada ako
zastrašivanje ne uspije. U idealnom slučaju, američka raketna
obrana presretala bi neprijateljske rakete opremljene oružjem
masovnog uništenja. Bilo kakvo preostalo oružje masovnog uništenja
tada bi bilo uništeno nenuklearnim preciznim napadima koje bi počeo
SAD. Korištenje nuklearnog oružja- i mogućnost da se prekrši tabu-
ne bi bilo potrebno. Prema ovom scenariju, nuklearno oružje i dalje
bi ostalo kao posljednja mogućnost, kao što je to i sada slučaj.
Pa ipak, mogu se čuti kritike usmjerene protiv načina na koji su te
preporuke iznesene. Neki smatraju kako je rasprava o potencijalnim
vojnim sukobima koji bi uključivali Kinu, Iran, Irak, Libiju,
Sjevernu Koreju, Rusiju i Siriju- i mogućnost korištenja nuklearne
sile protiv tih zemalja- provokativna. No cilj Pentagona dugo je
bio pripremati ratne planove za različite vjerojatne razvoje
stanja. Rusija i Kina imaju velike nuklearne arsenale. Drugih pet
država neprijateljski je raspoloženo prema Americi i njenim
saveznicima, imaju veze s terorističkim organizacijama i aktivno
nastoje doći do oružja masovnog uništenja. SAD mora razviti metode
zastrašivanja s ciljem sprječavanja korištenja kemijskog i
biološkog oružja- oružja kojeg smo se mi odrekli.
Kritičari tvrde i to da stil izražavanja koji se koristi u reviziji,
jer iznosi mogućnost da bi se nuklearno oružje moglo koristiti
protiv zemalja koje imaju biološko ili kemijsko oružje, krši
'negativno' sigurnosno obećanje Sporazuma za neproliferaciju
nuklearnog oružja. SAD je, naime, obećao da neće koristiti
nuklearno oružje protiv zemlje koja nema nuklearno oružje niti je
povezana sa zemljom koja ga ima.
Clintonova vlada ovo je još jednom potvrdila. No Clintonova vlada,
kao i obje Bushove, imala je i stav proračunate dvosmislenosti kada
je posrijedi pitanje hoće li upotrijebiti nuklearno oružje kao
odgovor na kemijski ili biološki napad, čak i u slučaju da agresor
ne posjeduje nuklearno oružje. Prije rata u Perzijskom zaljevu,
prva Bushova vlada ostavila je Sadama Huseina bez odgovora na
pitanje kako bi vlada SAD-a reagirala na irački kemijski ili
biološki napad na američke snage iako Irak nije posjedovao
nuklearno oružje.
Kontroverzu potiče i prijedlog izvješća da se razvije 'mini
nuklearno oružje', odnosno nuklearno oružje koje bi uzrokovalo
manje uništenje. Ono bi se moglo koristiti za uništavanje duboko
zakopanih meta, npr. podzemnih bunkera koje koriste razbojničke
države za razvijanje i pospremanje oružja masovnog uništenja.
Kritičari se boje da bi za to 'mini nuklearno oružje' postojala veća
vjerojatnost da bi bilo korišteno, jer bi uzrokovalo manje štete.
No ministarstvo obrane već ima nuklearno oružje koje je oblikovano
tako da prodire u bunkere. Izvješće predlaže da se nastojanja da se
razvije učinkovitije prodiruće oružje nastave(...). No još je
važnije to da predlaže nenuklearnu opciju za uništavanje takvih
ciljeva, uključujući i precizno oružje koje bi znatno smanjilo
oslanjanje na mini- nuklearno oružje.
Postoji i zabrinutost zbog planova Pentagona za pospremanje, a ne
uništenje, velikog broja nuklearnih bojnih glava(...). No
pospremanje ima smisla iz dva razloga. Prvo, Pentagon trenutno nije
sposoban proizvoditi novo nuklearno oružje a proces za ponovno
pokretanje proizvodnje trajao bi godinama. Drugo, dramatično
smanjenje broja nuklearnog oružja kojim raspolaže SAD povećao bi
vjerojatnost da bi druge zemlje sebi za cilj postavile to da dosegnu
našu razinu nuklearnog naoružanja. I dok smanjujemo broj našeg
oružja, sposobnost povratka na sadašnju razinu naoružanja bila bi
važna u obeshrabrivanju zemalja koje teže statusu nuklearne
supersile.
Kritičari vlade, međutim, u pravu su kada je posrijedi jedna
ključna stvar. Unatoč nastojanjima koja su trajala gotovo pola
stoljeća, učinkovita balistička raketna obrana i dalje je
dugoročni cilj, ne realnost. Iako vlada ne bi trebala odustati od
nastojanja da nastavi obećavati tehnologiju raketne obrane,
trebala bi biti realistična glede uloge koju raketna obrana može
igrati.
Konačno, unatoč pozivu, koji se iznosi u izvješću, na stvaranje
strateške, nenuklearne sile za precizno napadanje, proračun vlade
sadrži malo bitnih inicijativa s tim ciljem. Umjesto toga, proračun
je velikim dijelom rezerviran za veoma problematičnu raketnu
obranu, dok se u oružje za precizno napadanje, kao što je precizno
streljivo dalekog dometa, ne ulaže dovoljno. Krajnji rezultat
mogla bi biti strateška sila koja, iako u pričuvi ima mnogo manje
nuklearnog oružja, ne pruža snažne nenuklearne alternative protiv
razbojničkih zemalja", piše Andrew F. Krepinevich, izvršni
direktor Centra za strateške i proračunske procjene (Center for
Strategic and Budgetary Assessments).