IT-US-gospodarstvo, integracije-Gospodarstvo/poslovanje/financije it - 3. I. la repubblica - ekonomija, eu krize i reforme ITALIJALA REPUBBLICA3. I. 2003.Tamna strana tržišta između SAD-a i Europe"Čitajući komentare i specijalizirane
rubrike, koje postoje i u ovom listu, ozbiljno se treba uzeti u obzir pretpostavka propadanja američkog carstva. Uništene teškim zaduživanjem, tvrtke i obitelji nalazili bi se zapravo u tako osjetljivom položaju da bi trebalo mnogo vremena prije no što bi se oporavilo od ludih devedesetih godina. Europi bi dakle preostalo samo da računa na samu sebe kako bi izašla iz nemirnih voda u kojima se nalazi. Iza ekstatičnog divljenja američkom (gospodarskom) modelu slijedi najironičniji skepticizam, ako ne i odlučno odbacivanje. Gospodin Greenspan, svojevremeno smatran dirigentom produljenja američke ekspanzije devedesetih godina, danas je optužen da je jedini odgovoran za financijski balon od sapunice i njegovo pucanje. Kao da je on jednim jedinim instrumentom, kamatno stopom, mogao učinkovito odrediti tri različita cilja: stabilnost cijena, punu zaposlenost i ravnotežu financijskih tržišta! Onda se hvale vrijednosti Europe, njeno oprezno upravljanje kamatnim stopama kao i njeno ograničavanje samonametnutih proračuna, koje sprječavaju vlade u
ITALIJA
LA REPUBBLICA
3. I. 2003.
Tamna strana tržišta između SAD-a i Europe
"Čitajući komentare i specijalizirane rubrike, koje postoje i u
ovom listu, ozbiljno se treba uzeti u obzir pretpostavka propadanja
američkog carstva. Uništene teškim zaduživanjem, tvrtke i obitelji
nalazili bi se zapravo u tako osjetljivom položaju da bi trebalo
mnogo vremena prije no što bi se oporavilo od ludih devedesetih
godina. Europi bi dakle preostalo samo da računa na samu sebe kako
bi izašla iz nemirnih voda u kojima se nalazi. Iza ekstatičnog
divljenja američkom (gospodarskom) modelu slijedi najironičniji
skepticizam, ako ne i odlučno odbacivanje. Gospodin Greenspan,
svojevremeno smatran dirigentom produljenja američke ekspanzije
devedesetih godina, danas je optužen da je jedini odgovoran za
financijski balon od sapunice i njegovo pucanje. Kao da je on jednim
jedinim instrumentom, kamatno stopom, mogao učinkovito odrediti
tri različita cilja: stabilnost cijena, punu zaposlenost i
ravnotežu financijskih tržišta! Onda se hvale vrijednosti Europe,
njeno oprezno upravljanje kamatnim stopama kao i njeno
ograničavanje samonametnutih proračuna, koje sprječavaju vlade u
provedbi kratkovidnih politika ili u pribjegavaju koječemu kako bi
olakšale položaj svojih stanovništava. Čak se i optužuju oni koji
si među njima žele uzeti slobodu spram tih ograničenja da
ugrožavaju cijelu europsku građevinu.
No potrebno je do kraja protumačiti razloge europske stagnacije.
Prevladavajuća teza je da Europa ima puno pravo na planu
makroekonomskog upravljanja i da je u potpunosti u krivu glede
strukturalnog upravljanja.
Za Sjedinjene Države, međutim, vrijedi upravo suprotno. Dok u
Europi vlade imaju hrabrosti provoditi strogu makroekonomsku
politiku, nemaju međutim hrabrosti provesti strukturalne reforme
potrebne za uravnoteženo funkcioniranje privatnog sektora.(...)
Uvijek se može iznijeti pretpostavka da Sjedinjene Države neće dugo
moći izdržati puštanje krvi njihovog gospodarstva, i da će prije
ili kasnije platiti svoja pretjerivanja, jučer ona u privatnom
sektoru, danas ona javnih politika. Bila bi to skromna utjeha ako bi
europski problemi ostali ili ako bi američki račun pridonio
otežavanju stagnacije našeg kontinenta.
Trebalo bi dakle doslovno uzeti tezu koja prevladava u Europi: ako
naše vlade iskreno vjeruju u prednosti strukturalne reforme, onda
bi trebale prijeći na djela. Doista se predugo o njoj govori
općenito, čemu svatko može pridodati ono što mu se sviđa: 'ne ostaje
ništa drugo nego provesti reforme', zamijenio je izraz 'ne ostaje
ništa drugo nego pokrenuti'. (...)
Trebalo bi dakle staviti karte na stol, odrediti vrstu reforme koja
izgleda najprikladnijom za rješavanje problema nezaposlenosti,
živo o njoj raspravljati, ako radi ničeg drugog onda radi toga da bi
se vidjelo koliko ona može uvjeriti pojedine vlade u prednosti
reforme. (...)
Protivno prevladavajućoj tezi u tom pitanju ne postoji
odgovarajući američki primjer: reforme se moraju provesti po
mjeri, a ne serijski. Već sam kazao, slabljenje tržišta, poglavito
u Sjedinjenim Državama, odigralo je odlučujuću ulogu u razvoju
sadašnje krize. Nedvojbeno će se gledati prema devedesetim
godinama kao godinama najdulje faze ekspanzije koju su proživjele
Sjedinjen Države od kraja Drugog svjetskog rata. Njih će se
smatrati, međutim, i jednim od razdoblja najveće neravnopravnosti
koje je ta zemlja proživjela. I nedavnoj studiji, slikovitog
podnaslova - 'Retour a Marie Antoinette'- Edward Wolf zaključuje da
je od 1983. do 1998. 50 posto viška bogatstva stvorenog u
Sjedinjenim Državama otišlo u korist 1 posto najbogatijih
obitelji, a 90 posto tog istog bogatstva otišlo je u korist 20 posto
uvjerljivo najbolje stojećih obitelji. To znači da se općenito
većina Amerikanaca našla isključena iz tog novog bogatstva, mada je
istina da su imali zaposlenje. Na isti način nam posljednjih
dvadeset godina otkrili su nam dva lica tržišnog gospodarstva, onaj
blistavi dio nove ekonomije, i tamnu stranu teških nedostataka i
pretjeranih neravnopravnosti. Prečesto se zaboravlja na tu mračnu
stranu u kojoj se, kako bilo, nalazimo u ovom razdoblju. Bit će
potrebno toga se sjetiti u programu strukturalnih reformi koje
treba pokrenuti u Europi, a istovremeno se treba uvjeriti da su
makroekonomske politike u stanju riješiti slabljenje tržišta samo
onda kada se i provode. Uloga države nikada nije bila toliko
odlučujuća u izbjegavanju ili smanjivanju utjecaja tih politika na
život ljudi", Jean-Paul Fitoussi.