Ta dva prijevoznika pomogla su transformirati europski zračni putnički promet nudeći jeftine letove na kratkim udaljenostima u Europi, ali njihova priča o uspjehu pod zadnje je izgubila na sjaju zbog žestoke konkurencije u diskontom sektoru.
Izvršni direktor Ryanaira Michael O'Leary upozorio je na Svjetskom kongresu diskontnih zrakoplovnih kompanija da će ove zime doći do krvoprolića u europskom sektoru diskontnog zračnog prijevoza. "Krvoproliće će zahvatiti sve kompanije", kazao je O'Leary, koji je ranije predvidio da će samo jedan ili dva takva prijevoznika ostati na europskom nebu u srednjem roku.
Ta kompanija, sa sjedištem u Dublinu, upozorila je ulagače da očekuje u trećem tromjesečju pad svojih prihoda po putniku za 20 posto u odnosu na prethodno razdoblje. Od sredine siječnja Ryanairove dionice potonule su oko 45 posto.
Istodobno, njegov žestoki rival easyJet u tom je razdoblju zabilježio korekciju cijena svojih dionica za više od 60 posto. Njegov izvršni direktor Ray Webster kao razloge za to naveo je neprofitabilno i nerealistično postavljene cijene zrakoplovnih karata u Europi.
Profitne margine zrakoplovnih kompanija pod pritiskom su zbog smanjivanja cijena, ali i snažnog rasta troškova goriva. A i konkurencija u tome sektoru se intenzivira. U 2000. bilo je svega pet diskontnih zrakoplovnih kompanija u Europi. Danas ih je 49, kazao je Wolfgang Kurth, predsjednik Udruženja europskih diskontnih zrakoplovnih prijevoznika.
Iako čelnici dvije spomenute zrakoplovne kompanije kažu da ih ne brine konkurencija, proteklih nekoliko tjedana razmatraju svoje poslovne modele. U Ryanairu razmatraju načine uvođenja novih usluga koje bi im potaknule prihode uz istodobno i dalje niske cijene karata. Već su najavili da će uvesti zabavu na svim letovima, no putnici će za tu privilegiju morati platiti sedam eura po letu.
Istodobno, easyJet, osmišljava ponovno svoj program letova. Prošloga mjeseca prekinuo je letove do Zuricha zbog 'smiješno' visokih pristojbi u zračnoj luci. "Inovacija je fundamentalna", ocijenio je Webster. "Moramo biti pripremljeni za vrijeme kad industrija neće bilježiti 20-postotni skok prometa u mjesec dana. To će se jednom dogoditi, možda za pet, a možda i za 10 godina".