DE-PRESEDAN +RDW-NOVI SVJETSKI POREDAK?-21. XII. ++RADIO DEUTSCHE WELLE - RDW+21. XII. 1998.+Početak novog svjetskog poretka?+"Nije prijeporno: i nakon svršetka bombardiranja, i dalje će +postojati različita tumačenja
američko-britanske kaznene akcije +protiv Iraka. Neovisno o tome kako visoko treba ocijeniti vojni +uspjeh, ostaje činjenica da na političkoj razini ni dalje nema +suglasja. Time su bitno pogođeni Ujedinjeni narodi kojima je u ovom +slučaju uskraćen zakon djelovanja. Presedan bez primjera koji je - +ma koliko možda bio opravdan - pravni poredak za mir u svijetu, kako +je ranije zamišljen, stavio na raspolaganje.+S dobrim su razlogom utemeljitelji UN-a, Vijeću sigurnosti, kao +najvišem odlučujućem gremiju svjetske organizacije, dodijelili +takozvani monopol sile. No što to vrijedi kad se u slučaju potrebe +ne može provesti? Intervencija Washingtona i Londona ovog je puta +Vijeće sigurnosti zatekla u tekućim savjetovanjima, baš kad je +trebala biti uobličena prva reakcija na izvješće šefa UNSCOM-a +Butlera. Članovi Vijeća su s televizije saznali o početku akcije. +Inače uobičajeni diplomatski kanali stavljeni su izvan snage. UN je +iz daleka gledao događaje na koje već dugo nije imao utjecaja.+Razlog za to je u konstrukciji njegovih pravila postupaka, osobito
RADIO DEUTSCHE WELLE - RDW
21. XII. 1998.
Početak novog svjetskog poretka?
"Nije prijeporno: i nakon svršetka bombardiranja, i dalje će
postojati različita tumačenja američko-britanske kaznene akcije
protiv Iraka. Neovisno o tome kako visoko treba ocijeniti vojni
uspjeh, ostaje činjenica da na političkoj razini ni dalje nema
suglasja. Time su bitno pogođeni Ujedinjeni narodi kojima je u ovom
slučaju uskraćen zakon djelovanja. Presedan bez primjera koji je -
ma koliko možda bio opravdan - pravni poredak za mir u svijetu, kako
je ranije zamišljen, stavio na raspolaganje.
S dobrim su razlogom utemeljitelji UN-a, Vijeću sigurnosti, kao
najvišem odlučujućem gremiju svjetske organizacije, dodijelili
takozvani monopol sile. No što to vrijedi kad se u slučaju potrebe
ne može provesti? Intervencija Washingtona i Londona ovog je puta
Vijeće sigurnosti zatekla u tekućim savjetovanjima, baš kad je
trebala biti uobličena prva reakcija na izvješće šefa UNSCOM-a
Butlera. Članovi Vijeća su s televizije saznali o početku akcije.
Inače uobičajeni diplomatski kanali stavljeni su izvan snage. UN je
iz daleka gledao događaje na koje već dugo nije imao utjecaja.
Razlog za to je u konstrukciji njegovih pravila postupaka, osobito
Vijeća sigurnosti u kojem pet stalnih članica mogu pravom na veto
zapriječiti mjere kad god drže da su usmjerene protiv njihovih
interesa. To se u proteklih pet desetljeća dogodilo bezbroj puta.
No nikada se pritom nije radilo o vojnoj intervenciji, osim jedne
iznimke: u korejskom ratu početkom pedesetih godina. Tada je Vijeće
sigurnosti bilo nesposobno djelovati jer nije bilo popunjeno.
Došlo je do posebne konstrukcije većinskog votuma glavne skupštine
UN-a, koja je do danas ostala jedinstvena. Tek poslije toga je
uslijedila intervencija SAD-a i njegovih tadanjih saveznika.
Tadanji trik u postupku svojedobno je brzo eliminiran. Otada je
votum glavne skupštine UN-a - plenum svih 185 današnjih članica -
smanjen na značaj neobvezujuće preporuke ('advisory opinion').
Monopol odlučivanja je dakle čvrsto u rukama Vijeća sigurnosti UN-
a. Ali dolazi do apsurda kada taj gremij - kao u slučaju Iraka - sam
sebe paralizira.
Oštra odluka Washingtona i Londona da višemjesečnu, čak
dugogodišnju igru mačke i miša zaključe s fait accompli, donesena
je u duhu Ujedinjenih naroda koji nisu bili kadri provesti svoje
vlastite rezolucije. S druge strane, time se nameće pitanje što će
se u buduće dogoditi ako taj primjer postane pouka, ako države -
osobito ako na umu nemaju baš puno demokracije - na temelju možda
nedostatne pravne podloge mimo Vijeća sigurnosti vojno
interveniraju tamo gdje im odgovara. Definiciji razloga koji
dovode do takvih scenarija, bila bi otvorena sva vrata. S
Ujedinjenim narodima i svetim zakletvama Povelje UN-a to više ne bi
imalo nikakve veze.
Utoliko američko-britanska akcija na Irak ima učinak signala koji
ne može biti isključivo pozitivan. Kao instrument međunarodnoga
rješavanja sukoba UN je u svakom slučaju pretrpio uočljivu štetu.
Na drastičan su mu način pokazane granice koje je sam postavio. Nije
uspio doći na kraj s opasnim potencijalom Iraka. Kofi Annan, glavni
tajnik UN-a, koji je često i sam puno toga stavljao na kocku da bi
spasio mir, danas se doima kao da je bankrotirao. Ostaje pitanje što
UN može napraviti od te hrpe krhotina, hoće li uspjeti pronaći
uvjerljiv koncept rješavanja sukoba. Izgledi za to nisu se baš
povećali" - piše Guenther Schmidt-Breer.
(RDW)