FR-DISKRIMINACIJA-MANJINE +FR 1. XII.LA CROIX - O RASNOJ DISKRIMINACIJI ++FRANCUSKA+LA CROIX+1. XII. 1998.+Rasna diskriminacija muči istočnu Europu+Ako se promatra stanje u državama istočne Europe, u vezi s rasnom +diskriminacijom,
može se uočiti da zbivanja u tom srednjem, +istočnom i balkanskom dijelu europskog kontinenta obiluju +metežima. Oni nisu izolirani, a nisu ni presedan. +Od pada Berlinskoga zida (studeni 1989.), tamo se javljaju +tradicionalne etničke svađe, i to istodobno s razvojem +demokracije. Nacionalističke politike pune mržnje pojavljuju se na +površini na ostacima srušenih totalitarističkih režima kao da nam +žele reći: 'Domoljubi svih zemalja, razjedinite se!'.+Nijedna država u tom području sukoba ne može za sebe tvrditi da je +nedužna čim se postavi pitanje o rasnim izgredima i napadima na +poštovanje prava čovjeka i naroda, kao da čovjek može naučiti samo +na vlastitoj patnji. A evo i nekoliko tužnih primjera: Srbi i +Albanci u dramatičnom ratu koji se odvija pred našim očima na +Kosovu, Hrvati i Srbi u Hrvatskoj, Bošnjaci, Srbi i Hrvati u Bosni i +Hercegovini, Makedonci-Slaveni i Albanci u Makedoniji, Rumunji, +Mađari, Turci i Tatari u Rumunjskoj, Gagauzi, Moldavci i Rusi u
FRANCUSKA
LA CROIX
1. XII. 1998.
Rasna diskriminacija muči istočnu Europu
Ako se promatra stanje u državama istočne Europe, u vezi s rasnom
diskriminacijom, može se uočiti da zbivanja u tom srednjem,
istočnom i balkanskom dijelu europskog kontinenta obiluju
metežima. Oni nisu izolirani, a nisu ni presedan.
Od pada Berlinskoga zida (studeni 1989.), tamo se javljaju
tradicionalne etničke svađe, i to istodobno s razvojem
demokracije. Nacionalističke politike pune mržnje pojavljuju se na
površini na ostacima srušenih totalitarističkih režima kao da nam
žele reći: 'Domoljubi svih zemalja, razjedinite se!'.
Nijedna država u tom području sukoba ne može za sebe tvrditi da je
nedužna čim se postavi pitanje o rasnim izgredima i napadima na
poštovanje prava čovjeka i naroda, kao da čovjek može naučiti samo
na vlastitoj patnji. A evo i nekoliko tužnih primjera: Srbi i
Albanci u dramatičnom ratu koji se odvija pred našim očima na
Kosovu, Hrvati i Srbi u Hrvatskoj, Bošnjaci, Srbi i Hrvati u Bosni i
Hercegovini, Makedonci-Slaveni i Albanci u Makedoniji, Rumunji,
Mađari, Turci i Tatari u Rumunjskoj, Gagauzi, Moldavci i Rusi u
Moldaviji, Bugari, muslimanski Pomaci i Turci u Bugarskoj, Slovaci
i Česi, status Rusa u Estoniji i Letoniji, Albanci i Grci u
Albaniji, Cigani, Romi u cijeloj toj regiji, Rusi i Čečenci sa
svojim ratom i izbjeglicama...
A UN-ova izvješća, izvješća Vijeća Europe, Europske unije, OESS-a i
nevladinih udruga govore o onome što smo i mi sami vidjeli na terenu
te potvrđuju da tamo ima svih vrsta kršenja prava čovjeka i
manjina.
Brojni su uzroci sukoba. Ja bih ipak prednost dao jednome, a radi se
o kulturalnoj varijabli... Ne radi se o ideološkom ili političkom
rasizmu, osim možda prema Ciganima (Romima). I jučer i danas, prije
bi se moglo reći da smo svjedoci traženja identiteta s
geopolitičkim ciljevima, a to je istodobno način za utemeljivanje
nečega, ali i za zatiranje, a poziva se na govore o svekulturalnom
povezivanju prema jeziku, vjeri, zemljopisnom smještaju,
povijesti, teritoriju i statusu naroda. No, problem je u tome što
takav diskurs sam po sebi podrazumijeva i isključivanja svake
vrste, a i ratnički je nastrojen, jer hvaljenje jednoga ne ide bez
omalovažavanja drugoga. Jedno se nastoji ukorijeniti, a ono drugo
iskorijeniti.
Sukobi u tim državama uglavnom su ratovi civilizacija, kojih je u
povijesti bilo mnogo, i zbog toga je važno proučavanje mentaliteta
na jednoj i drugoj strani. Određujući pojam civilizacije, Jean
Rostan piše: 'Sve što je čovjek pridodao čovjeku nazivamo
civilizacijom'.
Tijekom nekoliko posljednjih godina neosporno je da smo postali
svjedoci promicanja i uvođenja norma u području pravne države,
demokracije, javnih sloboda te prava čovjeka i manjina. Stoga se
može reći da, gledano pravno, normativno i institucionalno, države
europskog istoka koje su, globalno gledajući u opasnosti, ipak idu
dobrim putem.
Poteškoće leže u bolima i ranama iz povijesti prepunoj sukoba i
tragedija. Zbog toga ne postoji volja, volja naroda, a strašan je i
nedostatak želje za životom.
Suočeni sa stalnim poteškoćama, trebali bismo zamisliti kulturu
mira usmjerenu na dostojanstvo, ravnopravnost i bratstvo među
narodima koja bi, kao zadatak, trebala imati liječenje pomirbom
uzburkanih sjećanja na povijest, ali poštujući povijest i
napuštajući začarani krug pobjeda i osveta", piše Joseph Yacoub,
profesor političkih znanosti na Katoličkom sveučilištu u Lyonu.