HR-EUROPSKI PARLAMENT +DIE WELT-STRASBOURG SE MORA USUDITI-17. XII. ++NJEMAČKA+DIE WELT+17. XII. 1998.+Strasbourg se mora usuditi+"Bez određene sklonosti za samosakaćenje, pri običnom se ustajanju +ne mogu slomiti obje noge. To je
jasno i time je najveća slabost +europskog parlamenta postala i javnom. Europski zastupnici nisu +opsjednuti vlašću, nego zaboravljaju svoju vlast, a uz to su i +nespretni. Žele poštedjeti 'Europu', a baš time dopuštaju da joj se +naškodi.+Zbog svega što je u posljednje vrijeme postalo opće poznato o +nezgodama i nepravilnostima europskoga povjerenstva, u skoro svim +zemljama članicama EU-a ministar bi bio smijenjen s dužnosti. No, +20 bruxelleskih povjerenika ipak nisu ministri. Ali skandal je što +su, ako se ne dogodi čudo, mirno izišli s današnjeg glasovanja o +rasterećenju proračuna.+Taj se skandal ne može opravdati time da za europski parlament u +Strasbourgu pobuna nije nimalo jednostavna. No, zastupnicima se +mora uzeti u obzir to što su mogli birati samo između udarca u bradu +i atomske bombe, ako se nisu htjeli upustiti u svađu sa šarenom +postrojbom Jacquesa Santera. Budući da zemlje članice tako hoće,
NJEMAČKA
DIE WELT
17. XII. 1998.
Strasbourg se mora usuditi
"Bez određene sklonosti za samosakaćenje, pri običnom se ustajanju
ne mogu slomiti obje noge. To je jasno i time je najveća slabost
europskog parlamenta postala i javnom. Europski zastupnici nisu
opsjednuti vlašću, nego zaboravljaju svoju vlast, a uz to su i
nespretni. Žele poštedjeti 'Europu', a baš time dopuštaju da joj se
naškodi.
Zbog svega što je u posljednje vrijeme postalo opće poznato o
nezgodama i nepravilnostima europskoga povjerenstva, u skoro svim
zemljama članicama EU-a ministar bi bio smijenjen s dužnosti. No,
20 bruxelleskih povjerenika ipak nisu ministri. Ali skandal je što
su, ako se ne dogodi čudo, mirno izišli s današnjeg glasovanja o
rasterećenju proračuna.
Taj se skandal ne može opravdati time da za europski parlament u
Strasbourgu pobuna nije nimalo jednostavna. No, zastupnicima se
mora uzeti u obzir to što su mogli birati samo između udarca u bradu
i atomske bombe, ako se nisu htjeli upustiti u svađu sa šarenom
postrojbom Jacquesa Santera. Budući da zemlje članice tako hoće,
parlament ne može otpustiti pojedine povjerenike nego samo cijeli
kolegij, izglasavanjem nepovjerenja - dakle i one koji poput časnog
financijskog povjerenika Liikanena pokušavaju unijeti svjetlo u
mračan kut. Žele odvagnuti koristi i nedostatke, kao kod svake
atomske bombe.
No, utoliko je skandaloznije što parlament očito još nema hrabrosti
za borbu šakama: ne rasteretiti za proračun iz 1996. ostavilo bi im
otvorena vrata za povlačenje. Ipak bi to bila pljuska - i znak da su
napokon došla nova vremena: 'Pazite, povjerenici, promatramo vas i
ako bude potrebno, javno ćemo vas prokazati.'
No, europski parlament svoju prošlost nosi poput kompleksa: kad još
ništa nije morao odlučivati, pametna je taktika bila pobratiti se s
povjerenstvom kako bi u državama članicama dobio veće ovlasti. U
društvu s Bruxellesom to mu je i uspjelo.
No, stari je savez trebalo odavno prekinuti. Emancipirani
parlament ne treba saveznike s druge strane stola. A povjerenstvu
treba kritika i nadzor, jer mu se jako povećao svakodnevni
utjecaj.
Iz toga ipak ne može nastati model klasične diobe vlasti, jer
povjerenstvo nije vlada. Na posljetku države članice stvaraju
zakone EU-a, a one nisu odgovorne europskom parlamentu. No,
bruxelleski službenici sve u svemu ipak su više nego samo upravna
vlast Europe. Preko Bruxellesa nam dolazi između 50 i 70 posto svih
unutarnjopolitički relevantnih odluka.
Nacionalnim su parlamentima potpuno oduzeta već mnoga područja,
nad njima bdije za sada samo 626 europskih zastupnika. Napokon se
moraju usuditi" - drži Nikolaus Blome.