SL-SLOVENIJA I EU +DELO-2003 ILI NIKADA -9. XII. ++SLOVENIJA+DELO+9. XII. 1998.+2003. ili na sveto nigdarjevo+"Ni ministri vanjskih poslova Europske unije niti šefovi država ili +vlada koji će se koncem tjedna susresti na bečkom vrhu,
čini se ne +dvoje o širenju petnaestorice s barem šest najbolje pripremljenih +kandidatkinja. Ako je vjerovati izjavama njemačkoga ministra +vanjskih poslova Joschke Fischera, pouzdano je tako. 'Širenje i +produbljivanje EU su usporedni procesi. Prvi ne može bez drugoga i +obratno', kaže ministar koji će u prvoj polovici iduće godine +predsjedavati uniji. A odmah potom počinje na veliko razlagati o +onom 'drugom', ali za EU uvijek i posvuda prvom procesu - naime o +zamršenim i sasma nesigurnim reformama koje bi trebale biti uvjet +njezina širenja. Sa stajališta petnaestorice to je doduše logično, +ali činjenično je u mnogočemu protivno razumu.+Ako je Europska unija doista tako dobra kako pokušava prikazati +kandidatkinjama željnima pristupa, i ako je širenje i za nju doista +tako važno - 'jer bez njega neće biti moguća jedino smislena +sveeuropska EU', kako kaže Fischer - na trenutak bi se morala +posvetiti ponajprije kandidatkinjama i pokušati što se može da im
SLOVENIJA
DELO
9. XII. 1998.
2003. ili na sveto nigdarjevo
"Ni ministri vanjskih poslova Europske unije niti šefovi država ili
vlada koji će se koncem tjedna susresti na bečkom vrhu, čini se ne
dvoje o širenju petnaestorice s barem šest najbolje pripremljenih
kandidatkinja. Ako je vjerovati izjavama njemačkoga ministra
vanjskih poslova Joschke Fischera, pouzdano je tako. 'Širenje i
produbljivanje EU su usporedni procesi. Prvi ne može bez drugoga i
obratno', kaže ministar koji će u prvoj polovici iduće godine
predsjedavati uniji. A odmah potom počinje na veliko razlagati o
onom 'drugom', ali za EU uvijek i posvuda prvom procesu - naime o
zamršenim i sasma nesigurnim reformama koje bi trebale biti uvjet
njezina širenja. Sa stajališta petnaestorice to je doduše logično,
ali činjenično je u mnogočemu protivno razumu.
Ako je Europska unija doista tako dobra kako pokušava prikazati
kandidatkinjama željnima pristupa, i ako je širenje i za nju doista
tako važno - 'jer bez njega neće biti moguća jedino smislena
sveeuropska EU', kako kaže Fischer - na trenutak bi se morala
posvetiti ponajprije kandidatkinjama i pokušati što se može da im
olakša ulazak na zajedničko europsko tržište. U životu je naime
uvijek tako da se bolji plesač, ako mu nije suđeno da bira
partnerice, mora prilagoditi lošijem. Jer je to za njega lakše i jer
samo tako mogu zajedno napredovati.
Europska unija radi baš obratno. Od lošije polovice po novom
sudbinski povezanog europskog para zahtijeva da još prije
zajedničkog plesa do savršenstva dotjera korake. Bruxelleski
eurokrati idu čak tako daleko da će kandidatkinjama uskoro
propisivati kako duboko i u kojem ritmu smiju disati njihovi
stanovnici ako žele postati Europljanima sa žutom zvjezdicom.
Najprije prepišite milijune obrazaca, zatim ćemo razgovarati, kažu
i očito shvaćaju širenje kao povremeno pisanje 'kontrolnih zadaća'
i usputno pregledavanje 'domaćih zadaća'.
Stvar bi unatoč tomu što je katkad već pomalo ponižavajuća (pa nismo
od jučer, a ni gladni ni bosi), bila možda razumljiva kad
bruxelleski učitelji ne bi u istom dahu ex cathedra pojašnjavali da
će ta ista europska pravila uskoro korjenito promijeniti i kad ne bi
cijelo vrijeme pazili ponajprije da im neka 'učenica' nespretno ne
stane na prste. Pokušajte im za svoj brži gospodarski napredak koji
stalno zahtijevaju, prodati čelik (i slovenski) ili jabuke
(primjerice poljske)! To ne, reći će, umjesto da ukinu svoje
subvencije ili prestanu kupovati oboje u Latinskoj Americi.
Da im je doista toliko stalo do 'europskog integriteta', morali bi
shvatiti da je bogatima puno lakše prestrukturirati onih pet do
devet posto stanovništva koje se u EU bavi poljoprivredom, a zatim
novu udruženu Europu primjerice opskrbljivati s jeftinih poljskih
ili madžarskih tržišta, a ne od europskih istočnjaka zahtijevati da
u već ionako zamršenom prijelaznom razdoblju potjeraju svoje
seljake u tvornice (ponegdje trećinu stanovnika) jer EU inače više
neće moći kljukati svoje skupim subvencijama.
Ista ili barem vrlo slična priča ponavlja se na političko-upravnoj
razini. Primjerice koja od kandidatkinja koja se odlučila za ulazak
u današnju EU može samorazumljivo tražiti da će joj odgovarati i ona
unija u kojoj će bruxelleski birokrati do pristupa novih članica
dobrano promijeniti pravila odlučivanja? Logika da će Zapad
reformirati europske strukture sam i po svojem (iako još ne zna
kako), a da će kandidatkinje još jedanput prepisivati
zakonodavstvo i ući, sasma je protivna zdravom razumu (ili barem
načelima europske demokracije). Naime, bilo bi logično da o novim
europskim strukturama razgovaraju oni kojima će krojiti sudbinu u
idućem tisućljeću. Dakle članice i uskoro članice. Zajedno. A ne na
uzvišeni bruxelleski način najprije mi, naša Agenda, naš europski
parlament, euro... a zatim možda još vi ostali. Raja.
Karikiranje je dakako namjerno. Također sam svjestan da pravila
kluba razvijenih određuju članovi, a ne oni koji bi htjeli
pristupiti. No uza sve zamršene europske procese koji bi deset
godina poslije pada Berlinskoga zida mogli silovito promijeniti i
zapadni dio kontinenta, zbog mogućih kobnih sveeuropskih
posljedica, nemoguće je unatoč svemu i dalje govoriti samo u
kategorijama 'kluba' koji je napisao ključna pravila jednom u
prošlosti, i to samo za pukih šest članica.
Osim toga ponekad je nužno upozoriti na one nelogičnosti i
besmislenosti koje Zapad već samorazumljivo (ili namjerno) previđa
s kojima se na Istoku nitko (još?) nema vremena baviti i zbog kojih
bi se širenje EU moglo pretvoriti u prigodu na sveto nigdarjevo. Ako
će naime cijenu za ulazak - zajedno s ulaznicom i odgovornošću za
možebitnu sasma nesretnu predstavu - morati platiti svaka
kandidatkinja sama, već je sada pametno razjasniti da doduše ima
smisla odobravati bruxelleskim učiteljima, a europski se ples
unatoč tomu isplati učiti ponajprije doma, u vlastitoj režiji i s
vlastitom pameti. Pravilnici su naime jedno (i do ulaznice treba
doći), a stvarna pravila obično nešto sasma treće. Da su azijski
tigrovi primjerice u Europi, bez obzira na ljudska prava ili
zakonodavstvo, vjerojatno bi ubrzo postali 'kompatibilni'. EU
naime, kako god okrenemo, još uvijek znači ponajprije istu stvar
napraviti jednako dobro, brže, a osobito jeftinije od drugih.
Ponajprije se od toga naime živi dobro, a zatim - po želji i zdravoj
europskoj pameti - i demokratski" - piše Damijan Slabe.