DE-ŠIRENJE EU +TAZ-PROŠIRITI I PRODUBITI-14. XII. ++NJEMAČKA+DIE TAGESZEITUNG+14. XII. 1998.+Proširiti i produbiti+"Kad je nedavno jedna prijateljica Španjolka htjela sklopiti brak s +Nijemcem, bez problema joj je to uspjelo samo u
Danskoj. Španjolske +su i njemačke vlasti tražile obiteljsko stablo od oboje, potvrdu o +ledičnosti ovjerenu od strane dvojice svjedoka i izvode iz matičnih +knjiga rođenih. Dakako, na jeziku svakoga od njih. I dakako +prijevod zakletog tumača. Danskim državnim službenicima bio je +naprotiv dovoljan dokaz da su oboje u Danskoj proveli tri noći. +Za tri tjedna građani dobivaju zajedničku valutu, no ne povezuju ih +zajednička osnovna državljanska prava ni zajednička politika. +Njihovi šefovi država i vlada do sada se nisu mogli složiti ni oko +zajedničkog ustava niti o demokratskom ozakonjenom suodlučivanju +Europljana u njihovoj uniji. Zemlje članice su se doduše usuglasile +sporazumom iz Amsterdama da će EU reformirati i približiti +građanima. No to će malo promijeniti na tomu da EU kao čisto +gospodarskom i monetarnom savezu nedostaje politička spona. +Priliku da ju postave, države EU-a dobile su proširenjem unije. +Godinama je vrijedio europski poučak: 'Ili proširiti ili
NJEMAČKA
DIE TAGESZEITUNG
14. XII. 1998.
Proširiti i produbiti
"Kad je nedavno jedna prijateljica Španjolka htjela sklopiti brak s
Nijemcem, bez problema joj je to uspjelo samo u Danskoj. Španjolske
su i njemačke vlasti tražile obiteljsko stablo od oboje, potvrdu o
ledičnosti ovjerenu od strane dvojice svjedoka i izvode iz matičnih
knjiga rođenih. Dakako, na jeziku svakoga od njih. I dakako
prijevod zakletog tumača. Danskim državnim službenicima bio je
naprotiv dovoljan dokaz da su oboje u Danskoj proveli tri noći.
Za tri tjedna građani dobivaju zajedničku valutu, no ne povezuju ih
zajednička osnovna državljanska prava ni zajednička politika.
Njihovi šefovi država i vlada do sada se nisu mogli složiti ni oko
zajedničkog ustava niti o demokratskom ozakonjenom suodlučivanju
Europljana u njihovoj uniji. Zemlje članice su se doduše usuglasile
sporazumom iz Amsterdama da će EU reformirati i približiti
građanima. No to će malo promijeniti na tomu da EU kao čisto
gospodarskom i monetarnom savezu nedostaje politička spona.
Priliku da ju postave, države EU-a dobile su proširenjem unije.
Godinama je vrijedio europski poučak: 'Ili proširiti ili
produbiti'. No istočne i srednje europske države mogu biti
primljene samo ako se EU prije toga pozabavi samom sobom.
Prošlost pokazuje da se samo s gospodarskim napretkom ne mogu
riješiti politički problemi. Tek kad EU bude sposobna za zajedničku
vanjsku politiku, postojat će barem izgledi da se riješe krize na
vanjskim granicama - primjerice s Balkanom. I unutar EU-a postoji
dovoljno sukoba koji se mogu prevladati samo zajedničkom
strategijom. To počinje od kravljeg ludila i seže do masovne
nezaposlenosti u nekim regijama.
I pojačani nacionalizam i otvoreni rasizam ugrožavaju zamisao
Europske unije. Toj će se opasnosti države EU-a moći suprotstaviti
samo ako zajednički uspiju srušiti ideologiju nacionalne države.
No razvitak teče drukčije. Razmjerno utjecaju europskih ustanova
na do sada suverene države, raste želja za moći nacionalne države.
No EU ima priliku samo ako njezinu suverenost priznaju sve države
članice.
Europski parlament mora dakle ojačati i dobiti prava koja obično
imaju nacionalni parlamenti, kao što je primjerice podnošenje
zakonskih prijedloga i rasprava i zaključci o proračunu. Parlament
za Europu ipak bi se trebao sastojati od Europljana, ne od
zastupnika mnogo malih država. Vrijeme je da stranke sastave
izborne popise koji prelaze granice i da se zastupnike za EU bira
širom Europe. Ako se jedna europska zastupnica iz Potsdama založi
za tekstilne radnice iz Portugala, u njezinom joj biračkom okrugu
to neće donijeti niti jedan glas. Ako se s druge strane jedan
zastupnik iz Andaluzije u parlamentu EU-a zalaže za unaprjeđivanje
istočnonjemačkih pokrajina, korisnici u Brandenburgu za to uopće i
ne znaju. Odustanak od zemaljskih razmjera dobro bi činio i
povjerenstvu EU-a. Njegovi članovi doduše već rade za svih 15
država EU-a na ujedinjenoj Europi, ali ih ipak obavija smrad
nacionalne štale. Smrad bi se mogao jednostavno ukloniti kad
povjerenike više ne bi slale zemlje, nego bi ih birao parlament EU-
a.
Federativna Europa u kojoj nacionalnosti više nemaju nikakvu
ulogu, bit će to važnija što će više država stupiti u EU. Broj mjesta
u parlamentu ograničen je na 700, broj koji je - uz pretpostavku
dosadašnje podjele po ključu - popunjen pristupom Poljske. Od 10.
studenoga službenici povjerenstva EU-a već pregovaraju o načinu
pristupa pet istočnoeuropskih država i Cipra. Za najviše šest
godina te će zemlje postati članicama EU-a. Na njima ne smije i neće
ostati.
Balkanske države također pripadaju Europi a time i EU-u, kao i
Latvija ili Litva. Cipar će moći pristupiti EU-u kada prestane
sukob zbog otoka između Grčke i Turske. To pak pretpostavlja da će
Turska što je moguće prije dobiti sigurno obećanje za pristup u EU.
Zemlju doduše od Europe dijele dvije tektonske ploče, a zasad i
politički i gospodarski odnosi. No prije 20 godina nitko nije mogao
zamisliti da će Španjolska u najkraćem roku postati čvrsta
demokracija sa sposobnim gospodarstvom, podjelom vlasti i
autonomnim regijama. Pa iako je zemlja uhvaćena u kršćansko-
zapadnjačke tradicije, duh prosvjetiteljstva je do kraja XX.
stoljeća mlako obavijao Iberski poluotok. Ni u Turskoj nije puno
drukčije. Oni koji malodušno upozoravaju da je Turska muslimanska,
pa stoga ne pristaje u Europu, time istodobno odbijaju i Bosnu. No
zbog kojih razloga Bosna ne bi trebala pristupiti EU-u?
Europa nema granica, osim onih koje je sama postavila. Njihovo je
proširivanje u prirođenom interesu EU-a i njezinih građana - ne
samo zbog osiguranja gospodarskoga rasta i standarda života. Svako
proširenje federacije pridonosilo je blagostanju nacionalnih
gospodarstava i time jačalo političku ravnotežu unutar zemalja i u
Europi. Gospodarski stručnjaci suglasni su da je Europa jedino
područje na svijetu koje će idućih godina pokazivati stabilan
gospodarski rast.
U proširenju EU-a je i politička šansa. Ona države prisiljava da se
bave same sobom i da izrade i provedu reformske prijedloge za
demokratsku cjelovitu Europu, koji su skicirani u Agendi 2000 i u
sporazumu iz Amsterdama. Ovlasti ustanova EU-a produbit će se samo
ako se EU proširi. Njemačka od 1. siječnja, kada preuzme
predsjedavanje ministarskim vijećem EU-a, ima priliku ubrzati taj
proces istodobnog proširenja i produbljenja" - zaključuje Ulrike
Fokken.