E-DE-US-EU-NJEMAČKA-Organizacije/savezi-Vlada-Politika-Obrana +ŠV12.XII.NZZ:EU I EUROPSKI INTERESI ++ŠVICARSKA+NEUE ZUERCHER ZEITUNG+12. XII. 1998.+Europa u globaliziranom svijetu+"Ovoga su se tjedna ministri vanjskih poslova članica
NATO-a i +poglavari država u sastavu EU ponovno pozabavili budućim oblikom +Europe i njezinom ulogom u svijetu. Pogled je usmjeren u budućnost; +savjetovanja su usredotočena na strategije koje bi mogle +obilježiti razvoj u sljedećim desetljećima. Iako se uoči svršetka +ove godine čini da je sve mirno, a običan građanin ne osjeća naznake +'kriznog zgušnjavanja prijepornih točaka', očito je Europa ipak i +dalje zahvaćena procesom političkog i gospodarskog preobražaja +koji stvara velike probleme sadašnjim vladama 'srednjeg rješenja'. +Dok NATO usprkos svim zvižducima očito bez ikakvih trzavica +dovršava prvu fazu svog proširenja na istok, iste europske vlade +ulažu u okviru EU veće napore u procesu varenja vojnog oklopa za +Stari Kontinent.+Poklopilo se puno čimbenika: kasne posljedice raspada Sovjetskog +Saveza, pojačane napetosti prema vodećoj sili i zaštitnici na +zapadu, pritisak međunarodne konkurencije, untarnje poteškoće u +zapadnoj Europi, s jedne, i proces političke integracije i prijam
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
12. XII. 1998.
Europa u globaliziranom svijetu
"Ovoga su se tjedna ministri vanjskih poslova članica NATO-a i
poglavari država u sastavu EU ponovno pozabavili budućim oblikom
Europe i njezinom ulogom u svijetu. Pogled je usmjeren u budućnost;
savjetovanja su usredotočena na strategije koje bi mogle
obilježiti razvoj u sljedećim desetljećima. Iako se uoči svršetka
ove godine čini da je sve mirno, a običan građanin ne osjeća naznake
'kriznog zgušnjavanja prijepornih točaka', očito je Europa ipak i
dalje zahvaćena procesom političkog i gospodarskog preobražaja
koji stvara velike probleme sadašnjim vladama 'srednjeg rješenja'.
Dok NATO usprkos svim zvižducima očito bez ikakvih trzavica
dovršava prvu fazu svog proširenja na istok, iste europske vlade
ulažu u okviru EU veće napore u procesu varenja vojnog oklopa za
Stari Kontinent.
Poklopilo se puno čimbenika: kasne posljedice raspada Sovjetskog
Saveza, pojačane napetosti prema vodećoj sili i zaštitnici na
zapadu, pritisak međunarodne konkurencije, untarnje poteškoće u
zapadnoj Europi, s jedne, i proces političke integracije i prijam
novih članica s istoka u transatlantske i europske institucije, s
druge strane. Mir vara. Na Balkanu sukobi i dalje tinjaju, odnosi
prema Turskoj, koja u regiji traži nove prijatelje, opasno su
hladni, a čini se da je i na doslovno Bliskom istoku ponovno puno
toga postalo nestabilno. Nakon sloma Sovjetskog Saveza
zapadnoeuropske države nastoje od vremena do vremena pokazati veću
samostalnost u globalnoj politici. No, nakon debakla u Bosni, čije
se posljedice još osjećaju, zapadna Europa postala je ponovno jako
svjesna svoje političke i materijalne slabosti i svoje ovisnosti o
Americi. Obilježavanje samostalnosti rijetko je kada prelazilo
stadij pokušaja izgradnje prepoznatljivog profila.
Ipak, pozitivnih navještaja ne nedostaje. Zanimljiva je pojedinost
da je NATO, koji je po udžbenicima međunarodnih odnosa trebao
neprijatelja, fleksibilniji u procesu preustrojavanja od EU. U
zapadnom savezu isti zapadni Europljani pokazuju veću spremnost na
donošenje odluka nego u Europskoj uniji kada je riječ o prijamu
njihovih istočnoeuropskih i zapadnoeuropskih susjeda. Možda uzrok
leži u prirodi vojne sfere, a možda i u nazočnosti često
nepopularnih Amerikanaca, koji Europljanima najtoplije
preporučuju da se usredotoče na bitne stvari. Proširenje NATO-a na
istok i odnos prema Rusiji u tom kontekstu čine, među ostalim, onaj
vanjskopolitički rezultat Clintonove uprave, koji najviše otkriva
stratešku perspektivu i polučit će dugotrajne posljedice.
Politički ujedinjena Europa - bude li stvorena - neće moći trajno
založiti svoju sigurnost Americi niti se uzdati jedino u
djelotvornost vodeće sile. Nova inicijativa britanske i francuske
vlade, usmjerena na konačno promicanje starog projekta samostalne
europske obrambene organizacije, zaslužuje potporu. Bude li još
dopunjena spremnošću na izdvajanje još više sredstava iz proračuna
za obranu, mogle bi biti uklonjene određene sumnje u ozbiljnost
europskih sigurnosnih nastojanja.
S druge strane Atlantika europska nastojanja, usmjerena na veću
samostalnost, tradicionalno izazivaju miješane osjećaje.
Pretjerana nastojanja rezultirat će gubitkom američkog utjecaja u
Starom svijetu, a nedostatna će prisiliti Amerikance da sami
preuzmu na svoja leđa teret sile reda. Uloga 'nevoljkog šerifa'
nije više tako suprotna američkom identitetu kao početkom ovog
stoljeća, ali vođenje globalne politike zahtijeva mudro
manevriranje euroazijskom ravnotežom moći i djelotvoran odnos
prema političkim i materijalnim resursima. Pritom se valja
prisjetiti da Sjedinjene Države baš i nisu najbogatija nacija na
svijetu kada je riječ o stanovništvu i prirodnim bogatstvima.
Geopolitička razmatranja dovest će prije ili kasnije svaku vladu u
Washingtonu do uvjerenja da samo ujedinjena i djelotvorna Europa
može biti pouzdan i moćan saveznik. Poput svojih prethodnika, i
sadašnji Predsjednik odnedavno zastupa stajalište da Europa mora
preuzeti veću odgovornost i bar biti sposobna gasiti požare u
vlastitom stražnjem dvorištu. Američka državna tajnica Madeleine
Albright pozvala je u Bruxellesu europske saveznike da ne
ograničavaju svoju perspektivu samo na vlastito prednje dvorište
već da se pozabave i onim problemima, koji se javljaju i u
najudaljenijim svjetskim regijama i mogu utjecati na europske
interese.
Europa još nije dosegla tu fazu; oko tih se pitanja otvaraju poznate
strateške razlike u mišljenjima. Neki saveznici i, naravno,
Rusija, sumnjiče Washington da posredstvom proširenja NATO-a i
revizije strateškog koncepta pokušava pribaviti instrument za
vlastiti globalni utjecaj i razvoj moći te za promicanje posve
američkih interesa. U osvrtu na te sumnje, Albright je u Bruxellesu
naglasila da ne želi mijenjati Sjevernoatlantski sporazum niti
NATO-u osigurati globalnu ulogu. No, i prijetnje su globalizirane,
upozorila je s pravom američka državna tajnica. Članice NATO-a
mogle bi u budućnosti biti ciljevi napada u kojima će takozvane
zločinačke države upotrijebiti rakete, opremljene oružjem za
masovno uništenje.
Američko-zapadnoeuropske razlike u mišljenjima nemaju samo
stratešku dimenziju. Na Starom je Kontinentu jako popularno
stajalište - koje je nedavno u Parizu iznio glavni tajnik UN - da
NATO prije vojnih akcija izvan granica svojih država-članica mora
zatražiti dozvolu Vijeća sigurnosti UN. Tko savezu osporava pravo
na samostalnu dodjelu mandata - a to 'u načelu' čine pojedine
europske članice saveza - riskira da radijus djelovanja NATO-a
ubuduće određuju sile poput Rusije i Kine. Štoviše, najnoviji
pokušaj rješavanja krize na Kosovu, koji je njemački ministar
vanjskih poslova Fischer upravo prikazao kao iznimku od pravila,
aktualan je primjer mogućeg nametanja okova NATO-u. Europa se
sljedećih godina sigurno neće riješiti tog problema.
Manje je važan sam po sebi retorički izlet vicekancelara iz redova
zelenih na područje politike vezane uz atomsko oružje. Doduše,
njegova je inicijativa o službenom odbacivanju inicijalne upotrebe
nuklearnog oružja u novom strateškom konceptu NATO-a odbačena
hladno i bez puno takta. No, činjenica da se njemački ministar
vanjskih poslova sumnjive mirovno-političke prošlosti priprema
donijeti odluku o strategiji oružja koje njegova zemlja ne
posjeduje ali čijem postojanju štošta zahvaljuje, nije pretjerano
pogodovala ugledu Njemačke u NATO-u.
I EU se mora naviknuti na nove njemačke tonove. Napadi na autonomiju
Europske središnje banke i zahtjevi za usklađivanjem poreznih
pitanja i fiskalne politike nisu izazvali nezadovoljstvo samo u
Londonu. Kada pak njemački kancelar Schroeder nakon svega toga
sugerira i da Njemačka i te kako može sudjelovati u vođenju Europe,
možda jača njemačku nacionalnu samosvijest i poboljšava osobne
rezultate u anketama - ali time neće unaprijediti jedinstvo
kontinenta.
Europu nije moguće stvarati populističkim uzrečicama. Potreban je
ustrajan naporan rad, o čijem uspjehu rječito svjedoči netom
sklopljen sporazum između EU i Švicarske. Iako ni skidanje Agende
2000 s dnevnog reda nakon pravodobne unutarnje reforme EU niti
odmjereno uobličeni strateški koncept NATO-a ne mogu zamijeniti
nedostatnu spremnost na zajedničko djelovanje. Europa ima dovoljno
institucija, organizacija i papirnatih očitovanja namjera. Sve je
veća nestašica vlada koje bez obzira na unutarnjopolitička
osporavanja promiču smisleno europsko ujedinjenje", zaključuje
novinar.