E-EUROPA-OBRAZOVANJE-REFORMA-Organizacije/savezi-Izobrazba +a16.XI. presse:obrazovanje se eu kaska ++AUSTRIJA+DIE PRESSE+16. XI. 1998.+Naobrazba bi trebala osigurati jedinstvo Europe+"Devet godina nakon pada Željeznog zastora
preobrazba obrazovnih +sustava u zemljama jugoistočne Europe višestruko kaska za +gospodarskim i političkim reformama. Taj je zaključak bio u žarištu +konferencije EU o europskoj suradnji u obrazovanju, održane krajem +prošlog tjedna u Grazu.+'U istočnoeuropskim obrazovnim sustavima još postoje stari, +ideološki motivirani prioriteti', tumači Cameron Harrison, +ravnatelj 'Open Society Institute' sa sjedištem u Budimpešti, +spominjući profesore ekonomije koji i dalje vjeruju u državnu +plansku privredu.+Na konferenciji EU, održanoj u Grazu, James A. Socknat, ravnatelj +obrazovnog odjela u Svjetskoj banci, predstavio je opsežan popis +nedostataka u uvriježenim obrazovnim sustavima na jugoistoku +Europe: jednostranu orijentaciju na industrijsku proizvodnju; +prevlast čistog poznavanja činjenica nad učenjem strategija za +rješavanje problema; pretjerano uske predodžbe o zanimanjima; +nedovoljno promicanje kritičnog razmišljanja; manjak kretivnosti
AUSTRIJA
DIE PRESSE
16. XI. 1998.
Naobrazba bi trebala osigurati jedinstvo Europe
"Devet godina nakon pada Željeznog zastora preobrazba obrazovnih
sustava u zemljama jugoistočne Europe višestruko kaska za
gospodarskim i političkim reformama. Taj je zaključak bio u žarištu
konferencije EU o europskoj suradnji u obrazovanju, održane krajem
prošlog tjedna u Grazu.
'U istočnoeuropskim obrazovnim sustavima još postoje stari,
ideološki motivirani prioriteti', tumači Cameron Harrison,
ravnatelj 'Open Society Institute' sa sjedištem u Budimpešti,
spominjući profesore ekonomije koji i dalje vjeruju u državnu
plansku privredu.
Na konferenciji EU, održanoj u Grazu, James A. Socknat, ravnatelj
obrazovnog odjela u Svjetskoj banci, predstavio je opsežan popis
nedostataka u uvriježenim obrazovnim sustavima na jugoistoku
Europe: jednostranu orijentaciju na industrijsku proizvodnju;
prevlast čistog poznavanja činjenica nad učenjem strategija za
rješavanje problema; pretjerano uske predodžbe o zanimanjima;
nedovoljno promicanje kritičnog razmišljanja; manjak kretivnosti
i snošljivosti.
Doduše, tim je nedostacima suprotstavljena opasnost da paralelno
'zapadno' orijentiranim reformskim projektima u istočnu Europu
budu uvezeni i nedostaci koji pak prevladavaju u obrazovnim
sustavima zapadne Europe. Primjer je striktno odvajanje
profesionalnog od akademskog obrazovanja odnosno sveučilišni
model 19. stoljeća, koji po Harrisonu baš i ne pruža perspektivnu
sliku.
'Prihvatit ćemo Istok samo ako postane savršeni Zapad', glasi kobna
zabluda na koju upozorava predsjedatelj odbora Vijeća Europe za
obrazovanje Klaus Eichner. On drži da se politika obrazovanja našla
u škripcu budući da s jedne strane predstavlja posljednju domenu
nacionalnog suvereniteta dok s druge strane u kontekstu
globalizacije mora biti uzdignuta na međunarodnu razinu.
U tom je kontekstu kritizirana činjenica da Europska unija za
obrazovanje izdvaja samo 0,5 posto svojih proračunskih sredstava:
'Obrazovanje previše često ima status privjeska gospodarske ili
čak i politike stabilnosti', glasi Eichnerova kritika.
Na konferenciji EU u Grazu predstavljeni su modeli opsežnih
obrazovnih programa 'European training Fondation' u Torinu i
Unesco-ova središta za više obrazovanje (CEPES), koji u dvadesetak
država - od Makedonije do Moldavije - promiču edukativno jačanje
građanskog društva.
Nekoliko govornika zatražilo je europske odredbe u tradicionalnim
obrazovnim sadržajima, ponajprije u nastavi povijesti.
Ljubljanski pedagog Janez Justin upozorio je na opasnost
tradicionalnih povijesnih mitova, koji iznenada mogu postati
'ideološki aktivni'.
Doduše, načelni problem istodobnog promicanja jedinstva i očuvanja
razvijene kulturalne raznolikosti nije riješen ni na konferenciji
u Grazu. U svakom slučaju, zahtjev Georgea Schopflina, stručnjaka
Londonskog sveučilišta, specijaliziranog za istočnu Europu, da
podjela Europe na zapadni i istočni dio bude prevladana pojmom
'treće Europe', nije naišla na nepodijeljeno odobravanje",
izvješćuje novinar.