E-EUROPA-GOSPODARSTVO-Političke stranke-Gospodarstvo/poslovanje/financije +nj 16. XI. SZ: eu ljevica konzervativna ++NJEMAČKA+S?DDEUTSCHE ZEITUNG+16. XI. 1998.+Sve što je lijevo+"Iščekivanje Schr?dera', glasio je naslov, istaknut u
jednom +hamburškom tjedniku; 'Neuspješan start', gunđa drugi tjednik. +Cmizdrenje onih koji su priželjkivali Schr?derovu pobjedu počiva +na nesporazumu koji se sve jasnije kristalizirao u prvih šest +tjedana crveno-zelene vladavine. 'Lijevo' je 'progresivno' i +sklono preustrojavanju i promjeni, glasi uvjerenje koje više nije +suvremeno. Stoga je i nastupilo veliko čuđenje. Taj Schr?der - +zašto 'teži umirivanju umjesto da stvara produktivan nemir?' Zašto +je vladino priopćenje namjera bilo tako 'mlako'?+Priopćenje je, nažalost, bilo sasvim jednostavno: crveno-zelena +vladajuća koalicija nije izabrana kako bi zemlju izvrnula naglavce +- baš kao ni Jospinova socijalistička vlada 1997. Više od 50 posto +građana izabralo je u Njemačkoj crvenu, duboko crvenu i - što je još +ambivalentnije - zelenu političku opciju kako bi velike stvari +ostale kakve jesu odnosno kako bi čak bile vraćene na prijašnje +stanje. Usprkos povremenim tipičnim Schr?derovim ispadima u smjeru +rizika, samoodgovornosti i preobrazbe, zapamćena je smirujuća
NJEMAČKA
S?DDEUTSCHE ZEITUNG
16. XI. 1998.
Sve što je lijevo
"Iščekivanje Schr?dera', glasio je naslov, istaknut u jednom
hamburškom tjedniku; 'Neuspješan start', gunđa drugi tjednik.
Cmizdrenje onih koji su priželjkivali Schr?derovu pobjedu počiva
na nesporazumu koji se sve jasnije kristalizirao u prvih šest
tjedana crveno-zelene vladavine. 'Lijevo' je 'progresivno' i
sklono preustrojavanju i promjeni, glasi uvjerenje koje više nije
suvremeno. Stoga je i nastupilo veliko čuđenje. Taj Schr?der -
zašto 'teži umirivanju umjesto da stvara produktivan nemir?' Zašto
je vladino priopćenje namjera bilo tako 'mlako'?
Priopćenje je, nažalost, bilo sasvim jednostavno: crveno-zelena
vladajuća koalicija nije izabrana kako bi zemlju izvrnula naglavce
- baš kao ni Jospinova socijalistička vlada 1997. Više od 50 posto
građana izabralo je u Njemačkoj crvenu, duboko crvenu i - što je još
ambivalentnije - zelenu političku opciju kako bi velike stvari
ostale kakve jesu odnosno kako bi čak bile vraćene na prijašnje
stanje. Usprkos povremenim tipičnim Schr?derovim ispadima u smjeru
rizika, samoodgovornosti i preobrazbe, zapamćena je smirujuća
poruka o 'državi-ocu'. Ili kao što bi Francuzi rekli - 'L'etat
fera': država će već sve srediti.
Država će stvoriti radna mjesta; sačuvat će imovinu onih koji drže
da ih promjena ugrožava; vratit će punu plaću za vrijeme bolovanja i
povući odredbu o smanjenju mirovina; neće dirati u silovitu
mašineriju preraspodjele, koja teoretski melje za slabe i
podređene, a u stvarnosti favorizira veliki srednji sloj i dobro
organizirane skupine; malo će preslojiti poreze, ali ih neće bitno
smanjiti. I to smiruje jer bi time državni rog obilja trebao ostati
pun, a sustav socijalne zaštite dobro potkožen. 'Strukturalne
reforme ne postoje čak ni u nacrtima', izjavljuje jedan
deziluzionirani Schr?derov pratilac.
Kako se to zove? Točno: 'konzervativan pristup'. Upravo je to
većina i htjela a budući da živimo u demokratskoj državi, to je i
dobila. Jedina prava kušnja pred kojom crveno-zelena koalicija
nije ustuknula bila je davno potrebna, iako umjerena reforma zakona
o državljanstvu. No, kladimo se da će je većina nacije odbiti.
Naime, milijuni novih građana također bi narušili dragocjeni mir u
zemlji.
Rječca 'konzervativan' rastezljiv je pojam koji može biti
upotrijebljen gotovo kako se kome prohtije. 'Konzervativan' čas
znači 'odan kralju', čas 'Bogu ugodan', čas 'antirevolucionaran',
čas 'prevratnički' ? la Thatcher-Reagan. No, najbolja je
definicija još uvijek ona povijesna - u duhu Burkesa u Engleskoj,
Bonalda i Maistresa u Francuskoj. Svi su oni kao prvi konzervativci
u modernom dobu reagirali na zastrašujuću promjenu - na
zastranjenja Francuske revolucije. U to je vrijeme trebalo biti
ukinuto sve što je prije vrijedilo - i Božja milost i vladavina
aristokracije i crkveni monopol u određivanju smisla života i
poznati proizvodni odnosi? Prvi konzervativci pisali su i borili se
protiv tih strašnih novosti.
To je bit konzervativizma: reakcija protiv snaga koje odbacuju
poznati način života. Stoga današnju kontinentalno-europsku
ljevicu mirno možemo nazvati konzervativnom političkom snagom.
Naime, ona želi sačuvati ili čak ponovno uvesti sustav koji je
desetljećima bio uspješan ali je danas sve uzdrmaniji.
Dobar primjer konzervativnog refleksa jest beatifikaciija Johna
Maynarda Keynesa, čiji su recepti nekoć uistinu donosili uspjeh.
Nakon Velike Depresije svi su bili keynesijanci - i Roosevelt i
Hitler. Gdje god nije obnovljena ukupna potražnja, država ju je
podizala na noge deficitarnom potrošnjom i jeftinim novcem. No,
takav doping više ne funkcionira. Deficitarna potrošnja postala je
prava droga - desetljećima je europsko pravilo bilo tri do pet posto
od društvenog brutto proizvoda. Usprkos tome, nezaposlenost je
porasla do dvoznamenkastih brojki - i bila je otporna na
gospodarski uzlet i rast.
Keynes je nekoć pitao: Kada se činjenice promijene, i ja mijenjam
svoje mišljenje. Što Vi činite, sir?' Ipak, europska ljevica u
rasponu od D'Aleme preko Jospina do Lafontainea zahtijeva još veće
novčane injekcije i injekcije za poticanje potražnje. Zašto? Zato
što im dr. Keynes - onakav kakvim ga oni zamišljaju - raspreda
iluziju o odavno raskrinkanoj celularnoj 'terapiji'. Pacijent ne
mora bolno mijenjati svoj život već samo položiti na stol gomilu
novca. Na primjeru Europe to bi značilo sljedeće: Keynes je tako
đavolski privlačan zato što ništa ne treba mijenjati. Društvo,
usmjereno na puno osiguranje, ne smije biti uzdrmano.
Kako bi ustinu tako i ostalo - i to je konzervativan refleks - država
mora postati još jača. Ljudi joj žele pobjeći? U tom slučaju valja
uspostaviti nadzor nad kapitalom. Žele zaroniti u sivu privredu?
Treba ukinuti i poslove za plaću od 620 maraka jer oni nisu u dosegu
države. Pritisak konkurencije i pritisak radi prilagodbe, koji
dolazi izvana? To je 'zamka globalizacije', koja će na neki način
biti zabetonirana.
'Država-otac' podrazumijeva snažnu državu, a ona pak obećaje - kao
što je oduvijek činilo i konzervativno načelo - red, zaštitu i
predvidivost. Pristajanje ljevice na etatizam nije teško
razumjeti. To je njezina tradicija: država kao agens movens svega
dobrog. No, zašto je ljevica - horrible dictu - postala i
konzervativna? Zato što osjeća da revolucija proizvodnih uvjeta
potkopava njezin tradicionalni zahtjev za vlašću. Privreda koja se
raspada na sve manje ali i sve mobilnije jedinice, sa sve većim
stupnjem samoodređenja, sve manje prihvaća regulaciju odozgo. Čak
je i 'veliki kapitalizam' primijetio da je upravna hijerarhija
zastarjela a decentralizirana proizvodnja aktualna.
I zašto su ljudi gotovo posvuda u Europi glasovali za ljevicu? Zato
što im je obećala zaštitu i utjehu glede promjene koja poput furije
juri zapadnim društvom. Ponuda i potražnja stupili su u prividno
savršen brak. Pitanje je samo koliko će dugo on funkcionirati. Marx
bi ponudio dvostruki odgovor na to pitanje: 'osnova' je moćnija od
'nadgradnje' - i potom bi rezignirano dodao da 'pogrešna svijest'
može prokleto dugo opstati", zaključuje Josef Joffe.