IT-la stampa 10.XI.-nove članice EU-a +la stampa 10. XI.- nove članice EU ++ITALIJA+LA STAMPA+10. XI. 1998.+Nove granice Europe+"Svečano otvaranje pregovora u Bruxellesu o ulasku novih šest +zemalja članica, Mađarske, Poljske, Češke
Republike, Slovenije, +Estonije i Cipra, za sada, nije proizvelo zvukove bubnjeva ili +svečanih truba. Ako bi se zaključilo da tišina naznačuje da se tomu +ne pridaje velika pozornost, napravila bi se greška: jer danas +počinje faza koja je povijesno možda i najvažnija u cijelom dugom +putu prema europskoj integraciji, važnija od priključivanja Velike +Britanije 1973. ili Španjolske 1985., važnija čak i od Maastrichta +i stvaranja eura. Kad taj proces proširivanja uspije i zatim se +zaključi s drugim zemljama koje su se već kandidirale, a to je dug +popis zemalja, Europska Unija će na miran način postići tu +kontinentalnu dimenziju koju su u posljednja dva stoljeća silom +oružja, dva puta, željeli postići Napoleon i Hitler, a Sovjetski +Savez neko vrijeme iskazivao ambiciju postići snagom ideologije.+Pregovori, zapravo, počinju sa znatnim zakašnjenjem u odnosu na +predviđene rokove, ne toliko krivicom kandidata koliko krivicom +njihovih sudaca. Bruxelles je sa svoje strane sporo zaključio
ITALIJA
LA STAMPA
10. XI. 1998.
Nove granice Europe
"Svečano otvaranje pregovora u Bruxellesu o ulasku novih šest
zemalja članica, Mađarske, Poljske, Češke Republike, Slovenije,
Estonije i Cipra, za sada, nije proizvelo zvukove bubnjeva ili
svečanih truba. Ako bi se zaključilo da tišina naznačuje da se tomu
ne pridaje velika pozornost, napravila bi se greška: jer danas
počinje faza koja je povijesno možda i najvažnija u cijelom dugom
putu prema europskoj integraciji, važnija od priključivanja Velike
Britanije 1973. ili Španjolske 1985., važnija čak i od Maastrichta
i stvaranja eura. Kad taj proces proširivanja uspije i zatim se
zaključi s drugim zemljama koje su se već kandidirale, a to je dug
popis zemalja, Europska Unija će na miran način postići tu
kontinentalnu dimenziju koju su u posljednja dva stoljeća silom
oružja, dva puta, željeli postići Napoleon i Hitler, a Sovjetski
Savez neko vrijeme iskazivao ambiciju postići snagom ideologije.
Pregovori, zapravo, počinju sa znatnim zakašnjenjem u odnosu na
predviđene rokove, ne toliko krivicom kandidata koliko krivicom
njihovih sudaca. Bruxelles je sa svoje strane sporo zaključio
preliminarna ispitivanja, a vlade europske petnaestorice, premda
se načelno slažu, često se razilaze na konkretnom pitanju. Štoviše,
u ovim pregovorima ocrtavaju se tri interesna, međusobno
sukobljena, pravca. Sva tri polaze od zaključka da pet zemalja
središnje i istočne Europe koje će ući u Uniju, a koje su prošle
iskustvo totalitarističkog i etatističkog oblika vladanja,
trebaju pomoć da učvrste demokratske institucije i izbor slobodnog
tržišta. To se prevodi u gospodarsku potporu, i tu se interesi
razilaze.
Polazna točka je da se proračun Unije ne smije dodatno
opterećivati. Zemlje koje daju Europi, prije svega Njemačka, no i
druge kao Nizozemska ili sama Italija, smatraju da se teret kojega
nose ne smije povećavati. Zemlje koje, međutim, iz Bruxellesa
dobivaju više no što daju (Španjolska, Irska, Grčka, Portugal itd.)
smatraju da ne mogu dobivati manje no što sada dobivaju. Zemlje
kandidati, pak, smatraju da prilikom ulaska trebaju dobiti iste
pogodnosti kakve su bile dogovorene za nove članice Unije, poput
primjerice Španjolske ili Grčke. Očito je da se ta tri očekivanja ne
mogu istovremeno ispuniti, pa će možda prvi, na kraju, davati nešto
više, drugi dobivati nešto manje, a treći neće dobiti točno onoliko
koliko su dobili oni koji su ušli prije njih. Da bi se postigao taj
kompromis trebat će vremena. Od izvorno navedenog datuma 2002.
godine za uključivanje najbolje kvalificiranih zemalja prelazi se
na realističniju 2005. ili 2006. godinu. One se čine dalekim
godinama. No gledajući unatrag, nije li i sam Maastricht dalek?
Potom je tu problem zemalja koje su isključene iz prve pregovaračke
faze. Neke od njih (primjerice Letonija) osjećaju se time duboko
pogođene i pokušavaju uskočiti u vlak, iako je ovaj već krenuo. Što
se tiče područja Balkana, tako duboko potresenog, teško je
predvidjeti da li će, i u kojoj mjeri, iznaći politički ustroj kakav
bi predstavljao pretpostavku razvoja regije prema modelu bliskom
europskom. A nad svime se nadvila sjena Turske, koja je zatražila
primanje isto kao i Grčka, i koja je već desetljećima na listi
čekanja.
Sve te teškoće međusobno se isprepleću. Njemačka koja zna koliko su
je stajali napori za uključivanje istočnog područja, toliko
različitog po političkoj kulturi, običajima i gospodarskom
ustroju, počinje se pitati da li se napor kojega traži uključivanje
mnogih istočnih zemlja može podnijeti i je li vrijedan truda. No
odgovor je, kao što je rečeno, politički. Jednom kad se pokrene
proces koji Europu vodi na istok, bit će teško zaustaviti se na pola
puta. Ako se doživi neuspjeh, cjelokupni nacrt, kakav je sada
zamišljen, bit će doveden u pitanje. I vratilo bi se ideji
rascjepkane Europe, ili Europi promjenjive geometrije, ili
fleksibilnoj Europi, ili kako god da se naziva Europa bez ideje
integracije i jedinstva", piše Boris Biancheri.