FRANCUSKA
LE MONDE DIPLOMATIQUE
srpnja 1998.
Improvizirane prijetnje NATO-a
"NATO je bio zatvoren savez šesnaesterih država. Danas je to
povelja moralnih i političkih načela koja ima samo jednog
neprijatelja - 'nestabilnost'; skup čvrsto spojenih ili samo
poredanih konklava koje čine sustav sigurnosti od Vankuvera do
Vladivostoka; neprekidan popis savjeta; niz raznorodnih
zapovjednih lanaca združenih putem satelita, pravila
komuniciranja i nazočnosti američkih časnika koji nose dvije kape.
Iako još mora utvrditi svoju stratešku doktrinu i provesti raspravu
o sprječavanju i odvraćanju, NATO je izradio obrasce za taktičko
upletanje koji su rezultat tehničkih skupova, shema zrakoplovnih
letova, projekcije sile, vojnih i redarstvenih vježba koji su u
načelu prilagođeni razmjeru današnjih nemira. No imaju li ti
planovi smisla ako nedostaje strateška misao? (...)
Kulturni jaz između vojno-diplomatskog sustava NATO-a i
zastarjelih odluka vlasti koje zabavljaju srbijanske čelnike je
tolik da se čini kako mu Atlantski savez nije dorastao. Međutim,
pokolji koji se trenutno događaju mogli su se predvidjeti. Usprkos
ugrožavanju provedbe političkih odredaba daytonskih sporazuma o
Bosni, Europljani su se umirivali mišlju da će zračni napadi NATO-a
i američka nazočnost u Brčkom i Makedoniji biti lijek za nove
prijetnje od balkanskog fašizma. Ali nije li NATO-u, kao i UN-u,
postalo nemoguće da preventivno utječe na pojavu sve većeg broja
kriza?
SAD su preuzele tri obveze glede Kosova. Prvo, tamo ne smije biti
pokolja. Nazočnost američkih vojnika u Makedoniji i 'zaposjednuće'
Albanije bili su od doba formalne izjave Georgea Busha 1992.
jamcima da neće doći do domino reakcije koja bi značila opći
balkanski rat. NATO je mučila mogućnost sukoba između Grčke i
Turske. Onda su se SAD za predsjednikovanja g. Williama Clintona
vojno i politički uključile u rješavanje krize u bivšoj
Jugoslaviji.
Napokon, one su svojim izborom načinile od Balkana glavni ulog
državne sigurnosti, iako tamo nema ni nafte, ni velikih tržišta.
(...)
Jesu li SAD u stanju da ispune preuzete obveze i sporazume kojima su
jamci? Sukob između izvršne i zakonodavne vlasti je
paralizirajući: predsjednik Clinton u Bijeloj kući protivi se g.
Newtonu Gingrichu i republičkoj većini u Kongresu. NATO je dakle
pod nesigurnim nadzorom i nema jedinstvene doktrine. Britanci su to
shvatili: g. Antony Blair, premijer, zauzeo je 9. VI. neobično
odlučan stav protiv srbijanskih operacija na Kosovu. Ponudio je čak
prijedlog rezolucije kojom bi se UN-u odobrila uporaba sile. Tako
su novi laburisti pristali uz Clintonovu struju u američko-
američkoj raspravi dok je g. Blair pokušavao ubrzati Clintonov
skok, kao što je gđa Margaret Thatcher u kolovozu 1990. 'oživila'
predsjednika Busha glede Iraka.
No 1998. NATO se više ne može pokrenuti bez djelovanja kontaktne
skupine o bivšoj Jugoslaviji (Francuska, Njemačka, Italija,
Rusija, SAD i Velika Britanija), a napose bez nove skupine
drugorazrednih saveznica, članica Partnerstva za mir i Rusije s
kojima je vezana Temeljnim dokumentom Rusija - NATO. Tako se
američka prevlast širi na veliko područje. (...)
G. Javier Solana, glavni tajnik NATO-a rekao je 9. IV. da je zadaća
Saveza da 'pridonese stabilnosti i sigurnosti' na čitavom
'euroatlantskom području'. 'Uspjesi iz 1997.' koje navodi su:
osnutak Vijeća za euroatlantsko partnerstvo, Stalnog vijeća NATO-
Rusija i Povjerenstva NATO-Ukrajina te uspostava u sjedištu NATO-a
'dijela (sic) stožera Partnerstva za mir koje zavisi od
međunarodnog stožera Saveza.' Tako napreduje transatlantski i
transazijski 'globalizam': partner postaje puno važniji od
saveznika. On premašuje sposobnosti članica Partnerstva za mir u
istočnoj Europi.
S europskog gledišta, prevlast konsenzusa nije pogodna za
rješavanje kriza. Na sastanku održanom na Rodosu 11. i 12. V.,
vijeće ministara Zapadnoeuropske unije (ZEU) raspravljalo je o
proširenju operativne uloge ZEU-a i organizaciji odsjeka za
planiranje. No glede Kosova, gledišta su ujednačena prema NATO-ovu
stavu protiv upletanja. Ona 'osuđuje' 'pretjeranu uporabu sile'
kao i 'svaki teroristički čin'; ona podupire 'teritorijalnu
cjelovitost Savezne Republike Jugoslavije' (ne Srbije) držeći da
je status quo na Kosovu neprihvatljiv; u slučaju boljeg vladanja
ona obećava 'povratak Jugoslavije u međunarodnu zajednicu'. Prema
grčkom ministru obrane Apostolosu Tsohatzopoulosu, 'nitko neće
poduprijeti upletanje, osim ako to ne žele druge organizacije.'
(...)
Ako želimo da Europa bude suverena na globalnoj razini što će joj
omogućiti da istodobno štiti svoju sigurnost od nemoći
globalističkog konsenzusa za koji se zauzima predsjednik Clinton i
od krvavog jedinstva koje je prihvatila američka desnica, Kosovo je
zadnje upozorenje. SAD svugdje žele različite sustave
zapovijedanja i odgovornosti ugurati u jednu pragmatičnu mrežu
koje će oni biti jedini vođe i koja će djelovati više svojim
utjecajem nego političkim odlučivanjem. To je nesiguran i opasan
obrazac. Europa mora ponovno steći svoju autonomiju i uspostaviti
diplomatski i vojni sustav preventivne sigurnosti utemeljen na
političkom dogovoru", piše Alain Joxe.
192219 MET aug 98
DHK raspisao natječaj za nagrade Juditu, Davidiasa i Slavića
Fuchs: Situacije u Splitu riješene su onako kako je trebalo postupati
U izraelskim napadima nakon objave primirja ubijeno više od 70 Palestinaca u Gazi
Vivo i Huawei prestigli Apple u Kini u 2024. - istraživanje
Prometni stručnjak Željko Marušić DP-ov kandidat za zagrebačkog gradonačelnika
Otvorena 2,2 milijuna eura vrijedna sportska dvorana u Graberju Ivanićkom
Oporba: Prosječna mirovina jedva pokriva režije
Nakon šoka u Kupu Lyon osramotili i njegovi navijači
Coulibaly prešao u Leicester
OI 2028: Požari zakomplicirali situaciju, ali preseljenje Igara malo vjerojatno