FRANCUSKA
LE MONDE
5. VIII. 1998.
Vjera i zakon kako ih shvaća Ivan Pavao II.
"Čini se da je, kao i prije sto godina, Katoličku Crkvu zahvatio
sindrom 'modernizma'. 1864. Papa Pio IX. objavio je Syllabus ili
'katalog grješaka suvremenog svijeta' u kojemu je a priori na stup
srama bila pribijena većina liberalnih ideja XIX. stoljeća:
sloboda tiska i savjesti, posvjetovljenje institucija, narodna
prosvjeta, racionalizam, pravo na neposluh zakonskim vlastima itd.
'Tvrdi' su likovali. Osude su pljuštale pod Piom X. početkom XX.
stoljeća i pod Piom XII. prije prekretnice II. Vatikanskog koncila
(1962 - 1965.) koji rehabilitira teologe reformatore (Congar,
Chenu i dr.) i daje pravo građanstva novim idejama kao što je
sloboda vjerske savjesti i ekumenizam.
Usred ljeta, gotovo krišom, proglasiti uredbu koja bi mogla biti
nepopularna, znači priznati svoju slabost. No upravo je to učinio
Vatikan objavivši kratku Papinu izjavu kojom se u Kanonski zbornik,
tj. opći zakon Katoličke Crkve, uvode dvije dopune.
Iza naočigled tehničke preradbe tekstova priprema se teološka
revolucija. Sam naziv motu propria Ivana Pavla II - Za obranu vjere
(Ad tuendam fidem) - je čitav program. On potvrđuje tezu o
zatvaranju sustava katoličke vjere na pragu 2000. i neizbježnim
promjenama koje će se dogoditi nakon ovog pontifikata.
Riječ je o uzakonjenju pravila koja su već postojala u novom pojmu
'prisege' koji je 1989. nametnut teolozima i svima onima koji u
Crkvi poučavaju. Papin je cilj, kako sam priznje, bio da katolike
zaštiti od 'grješaka' koje su počinili 'neki vjernici i oni koji se
bave teološkim disciplinama'. Članak 750 Kanonskog zbornika
određuje da 'odlučno treba prihvatiti i zadržati sve vrijednosti
koje neopozivo predlaže crkveni magisterij u svezi s vjerom i
običajima (...) Onaj tko ne prihvaća neopozivost ovih tvrdnja
suprotstavlja se doktrini Katoličke Crkve.'
Kao da prijetnja nije bila dovoljno jasna, članak 1371. Zbornika, u
dopunjenoj inačici, kaže da će oni koji ne budu poštovali ove
odredbe 'biti kažnjeni pravednom kaznom'. (...)
To je izazvalo pravu buru u teološkim krugovima u Njemačkoj i
Francuskoj. Takvo je stajalište 'duhovno i teološki neodrživo',
primijetio je u tjedniku 'La Vie' ('Život') isusovac Paul Valadier.
Kritički raspoloženi teolozi podsjećaju da je Crkva često morala
mijenjati stajališta i da su istine koje su se do jučer smatrale
'neopozivima' - koje su Galileja dovele pred sud Inkvizicije! -
više bile povijest i znanost trenutka, nego kršćanska vjera. (...)
Žele li Ivan Pavao II. i kardinal Ratzinger 'zatvoriti' sustav,
raspršiti sve reformatorske snove i suziti manevarski prostor
svojih nasljednika? Čuju se kritike. Ova preradba kanonskih
tekstova znači prije neku vrstu zbunjenosti crkvenog vrha
evolucijom koja se odnosi na same katolike. Većina socioloških
istraživanja zapravo pokazuje da su vjernici sve više skloni da sa
skladišta istina koje propovijeda njihova Crkva odaberu ono što im
se sviđa. Suzdržanost koju očituju glede moralnih norma i vjerskih
istina koje im se nameću znači sve veće traženje samostalnosti i
slobode. Trenutno se skretanje nipošto neće moći zaustaviti
nasilnim mjerama, pozivom na poslušnost, niti prijetnjom kaznom",
kaže se u napisu Henrija Tincqa objavljenom na prvoj stranici
lista.
060202 MET aug 98
Dodikovi zastupnici blokirali rad parlamenta BiH, europski zakoni na čekanju
Gospodarstvo - ukratko do 14,30 sati
Vonn pala na treningu spusta u Cortini
Najmanje dvoje ubijenih u školi u Slovačkoj - TA3
Femi Kuti nastupa 11. ožujka u zagrebačkom Boogaloo klubu
Žena u Puli u romantičnoj i računalnoj prevari oštećena za više od 50 tisuća eura
Frankfurtska zračna luka i u 2024. ispod pretpandemijske razine
Državna matura: Učenici Međimurske najbolji, Ličko-senjske najčešće zadnji
Pula: Hotel Valkane predao zahtjev za izdavanje građevinske dozvole
Kekin traži hitno rješavanje krize upravljanja u KBC Zagreb