US-S-UPRAVA - SAVEZI-Tržište/cijene-Diplomacija-Vlada-Organizacije/savezi US 9. XII. CSM GLOBALIZAM SJEDINJENE DRŽAVETHE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR9. XII. 1999.Odgovor globalnoj javnosti"Prosvjednici u Seattleu možda su primijenili niz
različitih taktika, od kojih su neke bile nasilne i razorne. Pa ipak, zabrinutost koju je navijestilo 30.000 prosvjednika dovoljno je stvarna: oni se brinu o posljedicama gospodarske globalizacije za zaštitu radnika, okoliša i ljudskih prava", piše Helena Cobban, autorica djela koje uskoro izlazi pod naslovom 'Moralna arhitektura svjetskog mira'."Iza neugode o određenim pitanjima, međutim, leži mnogo dublje pitanje upravljanja. Svjetska trgovinska organizacija međuvladina je organizacija koja teži 'tehnokratskom' obliku odvajanja od politike. Njezina stranica na internetu ponosno oglašava da 'Sustav (Svjetske trgovinske organizacije) štiti vlade od uskogrudnih interesa.'S točke gledišta ekonomista koji su oblikovali organizaciju, to se možda čini prednošću. No onima kojima je na brizi odgovornost vlada prema građanima, to se čini zabrinjavajuće antidemokratskim.Kao što je predsjednik Clinton konačno shvatio u Seattleu, nerealno
SJEDINJENE DRŽAVE
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
9. XII. 1999.
Odgovor globalnoj javnosti
"Prosvjednici u Seattleu možda su primijenili niz različitih
taktika, od kojih su neke bile nasilne i razorne. Pa ipak,
zabrinutost koju je navijestilo 30.000 prosvjednika dovoljno je
stvarna: oni se brinu o posljedicama gospodarske globalizacije za
zaštitu radnika, okoliša i ljudskih prava", piše Helena Cobban,
autorica djela koje uskoro izlazi pod naslovom 'Moralna
arhitektura svjetskog mira'.
"Iza neugode o određenim pitanjima, međutim, leži mnogo dublje
pitanje upravljanja. Svjetska trgovinska organizacija
međuvladina je organizacija koja teži 'tehnokratskom' obliku
odvajanja od politike. Njezina stranica na internetu ponosno
oglašava da 'Sustav (Svjetske trgovinske organizacije) štiti vlade
od uskogrudnih interesa.'
S točke gledišta ekonomista koji su oblikovali organizaciju, to se
možda čini prednošću. No onima kojima je na brizi odgovornost vlada
prema građanima, to se čini zabrinjavajuće antidemokratskim.
Kao što je predsjednik Clinton konačno shvatio u Seattleu, nerealno
je da se demokratski vođa nada da će zauvijek biti 'zaštićen' od
pitanja koja zabrinjavaju birače. Kad je vidio sudjelovanje
sindikata u prosvjedima, Clinton je iznenada pozvao Svjetsku
trgovinsku organizaciju da razmotri sankcije protiv onih koji krše
radne norme. Taj nagli preokret obeshrabrio je mnoga druga
izaslanstva i summit je završio u zbrci.
Što se dogodilo? Očito se Clinton osjećao razapeto između želje za
odvajanjem od politike, koja dominira krugovima Svjetske
trgovinske organizacije, i očekivanja snažnih političkih skupina
koje su važne za njegovu domaću viziju. Postoji li način da američki
predsjednik ili bilo koji drugi vođa demokratske zemlje dugoročno
prekine taj krug?
Postoji - ali uključuje pomni pregled sljedeća tri stajališta o
upravljanju svjetskim gospodarstvom današnjice:
* Trgovinska politika, poput svake druge aktivnosti koja uključuje
međusobno ljudsko djelovanje u javnosti, ne može biti odvojena od
politike. Niti bi, u slučaju demokratskih zemalja, takvu
odvojenost uopće trebalo tražiti.
* Najnovija tehnologija i aktivnosti korporacija sad lako prelaze
državne granice. Ustanove za regulaciju, poput Svjetske trgovinske
organizacije, moraju imati globalni djelokrug, no prioritet je
naći demokratskije načine njihova vođenja. Odlučivanje u Svjetskoj
trgovinskoj organizaciji monopolizirale su nacionalne vlade, od
kojih su mnoge nedemokratske.
* Širenje globalnih tržišta od 1945. bilo je veoma korisno za
Ameriku i druge bogate zemlje. Sad treba učiniti nešto da se počne
zatvarati golem jaz koji globalne pobjednike dijeli od globalnih
gubitnika.
Odgovor na to je 'da' ako vjerujemo da u gospodarstvu postoji
'ukupna svota' nepromjenjive veličine i da veći komad za jednu
stranu neizbježno znači manje komade za sve druge. No mudri vođa
koji promatra globalno gospodarstvo, vidjet će da, kao u
trgovinskim pitanjima općenito, to nisu odnosi u kojima pobjeda
jedne strane znači poraz druge. Veličina te svote može se povećati.
Naročito bi Sjedinjene Države trebale pridonijeti mnogo većim
svotama inozemne pomoći, kako bi pomogle smanjivanju siromaštva i
unaprjeđivanju norma u području rada i okoliša u najsiromašnijim
zemljama.
Mislite da Sjedinjene Države već sada izdvajaju velike količine
pomoći? Promislite još jednom. 1996./1997. inozemna pomoć za
razvoj iz Sjedinjenih Država iznosila je samo 30 dolara po
građaninu - što znači pad od 52 dolara u usporedbi s deset godina
prije. Za usporedbu, 1996./1997. Danska je izdvojila 342 dolara po
građaninu, a Norveška 308 dolara.
Mudri vođa također bi uvjerio Amerikance da povećavanje inozemne
pomoći za dva ili tri puta ne samo da je lako namaknuti; ono bi
također nosilo višestruke koristi primateljima i široj snazi
svjetskoga gospodarstva. No ne bi smjeli samo čekati da 'mudri
vođe' povuku pametan potez. Također trebamo ponovno utvrditi
neizbježnu vezu između gospodarskog upravljanja i politike, i
postići veću demokratičnost u upravljanju svjetskim
gospodarstvom.
Ljudi koji su stvarali ustanove za upravljanje svjetskim
gospodarstvom od 1945. prvotno su zamislili da one budu prisnije
povezane s političkim UN-om nego što je to danas slučaj. Tu vezu
između ekonomike i politike treba ponovno oživiti i učiniti
jasnijom. A dok radimo na tome da sam UN učinimo demokratičnijim,
trebali bi isto učiniti sa Svjetskom trgovinskom organizacijom i
drugim tijelima globalnoga gospodarstva, poput Svjetske banke i
MMF-a.
Čini se da gospodarska globalizacija neće nestati. Pred nama je
izazov dovođenja globalnoga gospodarstva pod sustav nadzora koji
je odgovaran globalnoj javnosti."