US-FONDOVI- PN, PL, PAN, PR, PG, GJ-Strana pomoć-Vlada-Nac. manjine i etn. zajednice-Makrogospodarstvo US NYT 22. XI. OTVORENIJI MMF SJEDINJENE DRŽAVETHE NEW YORK TIMES22. XI. 1999.Otvoreniji MMF"Michael Camdessus, samouvjereni no
često kritizirani direktor Međunarodnoga monetarnog fonda, objavio je svoje povlačenje početkom mjeseca, a nekolicina europskih dužnosnika već se bavi biranjem njegova zamjenika. Francuski, njemački i britanski dužnosnici drže da je njihova dužnost izabrati nasljednika unatoč činjenici da direktori MMF-a donose odluke koje određuju sudbine taksista u Indoneziji, trgovaca u Ekvadoru, Tajlanđana koji plaćaju porez i farmera diljem podsaharskoga dijela Afrike.Tehnički, odluka ovisi o izvršnom odboru MMF-a, kojim dominiraju zapadne industrijalizirane zemlje, no koji ipak uključuje predstavnike iz cijeloga svijeta. No uloga odbora u oblikovanju politike velikim je dijelom tek ceremonijalna. Direktor MMF-a previše je važan da bi ga u tajnosti izabirala tek nekolicina samoodabranih europskih zemalja.MMF pomaže zemlje s finacijskim teškoćama, nudeći milijarde dolara kredita ako prihvate stroge gospodarske reforme. Sada nadgleda oko 50 takvih programa u Južnoj Americi, Africi, bivšem Sovjetskom
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
22. XI. 1999.
Otvoreniji MMF
"Michael Camdessus, samouvjereni no često kritizirani direktor
Međunarodnoga monetarnog fonda, objavio je svoje povlačenje
početkom mjeseca, a nekolicina europskih dužnosnika već se bavi
biranjem njegova zamjenika. Francuski, njemački i britanski
dužnosnici drže da je njihova dužnost izabrati nasljednika unatoč
činjenici da direktori MMF-a donose odluke koje određuju sudbine
taksista u Indoneziji, trgovaca u Ekvadoru, Tajlanđana koji
plaćaju porez i farmera diljem podsaharskoga dijela Afrike.
Tehnički, odluka ovisi o izvršnom odboru MMF-a, kojim dominiraju
zapadne industrijalizirane zemlje, no koji ipak uključuje
predstavnike iz cijeloga svijeta. No uloga odbora u oblikovanju
politike velikim je dijelom tek ceremonijalna. Direktor MMF-a
previše je važan da bi ga u tajnosti izabirala tek nekolicina
samoodabranih europskih zemalja.
MMF pomaže zemlje s finacijskim teškoćama, nudeći milijarde dolara
kredita ako prihvate stroge gospodarske reforme. Sada nadgleda oko
50 takvih programa u Južnoj Americi, Africi, bivšem Sovjetskom
Savezu i Aziji.
Kritičari tvrde da programi MMF-a često uzrokuju nepotrebne
gospodarske probleme.
MMF je bio predviđao kako će njegova intervencija u Aziji 1998.
dovesti do naglog zaokreta na bolje. Umjesto toga, došlo je do
gospodarskog kolapsa, iako se čini da se stanje u Aziji sada
popravlja. Mnoge od zemalja iz podsaharskog dijela Afrike i dalje
su zakopane u dugovima i siromaštvu unatoč dvama desetljećima
gospodarskih reforma koje nadgleda MMF.
U Rusiji i Brazilu zaklada je uložila na milijarde dolara i odgodila
reforme, podupirući valute. U oba slučaja, valuta je ipak propala.
Iz MMF-a tvrde, možda točno, da bi te zemlje bile i u još gorem
stanju bez pomoći MMF-a. Ističu i nekoliko zemalja iz bivšega
Sovjetskog Saveza kojima su pomogli da se prebace na tržišno
gospodarstvo.
Odredbe MMF-ove politike utječu na ljude u čitavu svijetu. MMF
odlučuje o tome hoće li spasiti gospodarstvo Ekvadora ili ne, npr.
(...)
Svaka od tih odluka, tvrdi Joseph Stiglitz, glavni ekonomist
Svjetske banke, za različite skupine - radnike, vlasnike malih
dućana, bankare i strane ulagače - znači rizik.
Kako ekonomisti često ne mogu dati jasne odgovore, direktor ima
slobodne ruke da odluči koje će skupine spasiti prve ili uopće.
Pitanje koje se postavlja, u svezi sa sadašnjim procesom izbora,
jest bi li odluke koje je MMF donio, a koje su privremeno slomile
azijsko gospodarstvo, bile donesene i da je direktor bio javno
odgovoran širem auditoriju od dužnosnika MMF-a.
Proces svakako treba proširiti. Prema jednom često spominjanom
planu za otvaranje procesa, koji je predložio Jeffrey Sachs iz
Centra za međunarodni razvoj Harvard, odbor MMF-a bi odredio
savjetodavno tijelo stručnjaka izvan MMF-a koji bi nominirali
kvalificirane kandidate diljem svijeta. Kandidati bi zatim javno
iznosili na koji bi način mijenjali politiku MMF-a. (...)Pošto bi
poslušao kandidate, odbor bi javno glasovao.
Postoje i mnogi drugi načini postizanja istoga cilja, otvaranja
donošenja odluka MMF-a javnom mnijenju i prisiljavanju kandidata
da pred cijelim svijetom javno iznesu na koji bi način odredili
odgovornosti direktora MMF-a. Nedavna povijest MMF-a pokazuje da
je direktor postao previše moćan da bi ga se i dalje biralo u
tajnosti", stoji u uvodniku lista.