US-KRIZA- PN, PL, PP, PT, PR, PG-Strana pomoć-Vlada-Parlament-Proračun US IHT 8. XI. ŠKRTA SUPERSILA SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE8. XI. 1999Škrta supersila"Theo Sommers, ugledni njemački komentator, nedavno je
opisao SAD (...) kao 'teškog i nepredviljivog zločestog slona'. Ta oštra opaska, u cjelini gledajući, djeluje malo manje oštro nakon dogovora koji je prošloga četvrtka postignut u Kongresu o pomoći stranim zemljama. Kako su prije odbili odvojiti novac za mirotvorne misije, za nadzor nesigurnih nuklearnih elektrana i za mirovni sporazum Wye River, većinski republikanci Donjeg doma Kongresa sada su popustili. Ipak, o pitanju oprosta duga siromašnim zemljama ostali su nepopustljivo škrti.Clintonova vlada zatražila je oprost nekih od dugova u vrijednosti od 370 milijuna dolara. To bi se odnosilo samo na najsiromašnije zemlje, a oprost će dobiti samo one koje se pridržavaju mudre gospodarske reforme. Novac bi - koji je u kontekstu proračuna SAD-a od 1.7 trilijuna dolara sitnica - tako nagradio zemlje kojima je novac potreban i koje imaju potrebne vrline. Ipak, republikanci Donjeg doma Kongresa složili su se s oprostom od tek 110 milijuna dolara. Tom DeLay, organizacijski tajnik stranke koji se brine za
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
8. XI. 1999
Škrta supersila
"Theo Sommers, ugledni njemački komentator, nedavno je opisao SAD
(...) kao 'teškog i nepredviljivog zločestog slona'. Ta oštra
opaska, u cjelini gledajući, djeluje malo manje oštro nakon
dogovora koji je prošloga četvrtka postignut u Kongresu o pomoći
stranim zemljama. Kako su prije odbili odvojiti novac za mirotvorne
misije, za nadzor nesigurnih nuklearnih elektrana i za mirovni
sporazum Wye River, većinski republikanci Donjeg doma Kongresa
sada su popustili. Ipak, o pitanju oprosta duga siromašnim zemljama
ostali su nepopustljivo škrti.
Clintonova vlada zatražila je oprost nekih od dugova u vrijednosti
od 370 milijuna dolara. To bi se odnosilo samo na najsiromašnije
zemlje, a oprost će dobiti samo one koje se pridržavaju mudre
gospodarske reforme. Novac bi - koji je u kontekstu proračuna SAD-a
od 1.7 trilijuna dolara sitnica - tako nagradio zemlje kojima je
novac potreban i koje imaju potrebne vrline. Ipak, republikanci
Donjeg doma Kongresa složili su se s oprostom od tek 110 milijuna
dolara. Tom DeLay, organizacijski tajnik stranke koji se brine za
glasačku stegu zastupnika svoje stranke u Donjem domu Kongresa,
objasnio je kako nije u redu 'otimati novac koji je odvojen za
socijalno osiguranje za oprost duga Nepala'.
To stajalište, iako zapanjujuće, ipak je blago u usporedbi sa
stajalištem Donjega doma Kongresa prema drugim zahtjevima vlade u
svezi s dugovima. Vlada želi omogućiti IMF-u da svoje dionice u
zlatu vrjednuje na tržištu umjesto da na umjetan način snizi onu
koju trenutno koristi; to bi rezultiralo profitom od oko 2
milijarde dolara što bi moglo poslužiti za oprost dugova.
Blokiranje revaluacije zlata, s druge strane, siromašne bi zemlje
stajalo jako mnogo. Ne samo da bi siromašnim dužnosnicima bilo
dostupno 2 milijarde dolara manje, gubitak tog novca mogao bi
potaknuti i druge kreditore da odustanu od oprosta duga.
Da bi funkcionirao, oprost duga treba koordinirati multilateralno.
Ako pet davatelja kredita oproste dug siromašnim zemljama, a jedan
to odbije, siromašna zemlja će morati uporabiti oslobođeni novac za
isplatu svoga duga tvrdoglavom kreditoru. Oni koji oproste dug
novac tek prenose onima koji nisu oprostili dug.
Ako Kongres spriječi SAD i IMF da odigraju svoju ulogu u oprostu
duga, mogli bi spriječiti i ostatak svijeta da učini isto. Takva
vrsta akcije potiče čak i suosjećajne saveznike da na najveću
supersilu svijeta gledaju kao na najveću zemlju - škrticu na
svijetu", prenosi list iz The Washington Posta.