RU-E-US-INTEGRACIJE-DIPLOMACIJA-OBRANA-Organizacije/savezi-Obrana-Diplomacija NJ 17.XI. WELT: ISTANBULSKI SUMMIT NJEMAČKADIE WELT17. XI. 1999.Sudbinski dani na Bosporu"Dok su se izrađivali planovi za summit OESS-a, koji se održava u
četverogodišnjem ciklusu, Rusija još nije bila započela novi rat u Čečeniji. No, htjeli to šefovi država i vlada 54 članice OESS-a ili ne, taj rat neće samo dominirati konferencijom koja će sutra i u petak biti održana u Istanbulu već će je i istinski opteretiti. Opisani vjerojatni razvoj događaja bit će uzrokovan uglavnom činjenicom da spomenuti rat krši brojna načela i odredbe koji bi u Istanbulu dijelom trebali biti samo potvrđeni, ali dijelom i prvi put dogovoreni.Dakle, odlučujuću ulogu odigrat će nastup ruskog predsjednika Borisa Jeljcina, njegova spremnost na kompromise ili njegovo uspješno otklanjanje sve većih dvojbi Zapada. U tom bi se slučaju posljednji veliki međunarodni sastanak na kraju ovog stoljeća nalazio pod nesretnom zvijezdom. Dosad je Jeljcin poručivao samo da će se oduprijeti svakom zapadnom 'pokušaju upletanja' te da Zapad nema pravo optuživati Rusiju dok 'istrebljuje' 'bandite i teroriste' na vlastitom teritoriju.
NJEMAČKA
DIE WELT
17. XI. 1999.
Sudbinski dani na Bosporu
"Dok su se izrađivali planovi za summit OESS-a, koji se održava u
četverogodišnjem ciklusu, Rusija još nije bila započela novi rat u
Čečeniji. No, htjeli to šefovi država i vlada 54 članice OESS-a ili
ne, taj rat neće samo dominirati konferencijom koja će sutra i u
petak biti održana u Istanbulu već će je i istinski opteretiti.
Opisani vjerojatni razvoj događaja bit će uzrokovan uglavnom
činjenicom da spomenuti rat krši brojna načela i odredbe koji bi u
Istanbulu dijelom trebali biti samo potvrđeni, ali dijelom i prvi
put dogovoreni.
Dakle, odlučujuću ulogu odigrat će nastup ruskog predsjednika
Borisa Jeljcina, njegova spremnost na kompromise ili njegovo
uspješno otklanjanje sve većih dvojbi Zapada. U tom bi se slučaju
posljednji veliki međunarodni sastanak na kraju ovog stoljeća
nalazio pod nesretnom zvijezdom. Dosad je Jeljcin poručivao samo da
će se oduprijeti svakom zapadnom 'pokušaju upletanja' te da Zapad
nema pravo optuživati Rusiju dok 'istrebljuje' 'bandite i
teroriste' na vlastitom teritoriju.
Želi li sačuvati vjerodostojnost, Zapad mora u svakom slučaju
upozoriti Rusiju na 'suzdržanost' i zahtijevati za početak
poštivanje OESS-ovih standarda koje je već ratificirala i sama
Moskva. Doduše, to bi podrazumijevalo nužan angažman OESS-a na
Kavkazu - dakle, i upletanje, u kakav god omot ono bilo upakirano.
Prilikom razmatranja te osjetljive teme u drugi plan gotovo već
sada stupa druga tema summita, na kojem 30 od 54 članice namjeravaju
potpisati novu verziju sporazuma o konvencionalnim oružanim
snagama u Europi (KSE). Po dosadašnjim planovima, spomenuta nova
verzija predviđa drastično smanjenje oružanog potencijala. Po tom
bi sporazumu, primjerice, Ruska Federacija smjela ubuduće imati
samo 6350 borbenih tenkova dok ih je po prvom KSE-sporazumu smjela
imati 13.150. Taj sporazum, sklopljen prije točno devet godina,
nosio je još potpise partnerskih država NATO-a i Varšavskog pakta.
Nakon završetka hladnoga rata, raspada istočnog vojnog saveza i
nastajanja brojnih novih država hitno je valjalo izraditi novu
temeljnu verziju sporazuma, iako su u mukotrpnim pregovorima
proteklih godina već provedene važne prilagodbe novim
sigurnosnopolitičkim zahtjevima.
Na istanbulskom pregovoračkom stolu mora se naći još jedan
podjednako ambiciozan plan: naime, predviđeno je prihvaćanje
'europske povelje o sigurnosti' koja bi trebala sadržavati načela
poput mirnog rješavanja sukoba i poštivanja ljudskih prava. Ni na
tom području neće biti lako izboriti odobravanje Moskve koja
strahuje od 'upletanja u unutarnja pitanja'. Naravno, rat u
Čečeniji baca dugu sjenu i na taj projekt.
Možda će zvučati otrcano, ali istanbulski summit zaista valja
uzdignuti u rang 'sudbinskog sastanka'. OESS je odavno u svom
današnjem obliku postao svjetski forum, koji obuhvaća važne aktere
svjetske politike na relaciji od Vacouvera do Vladivostoka.
Doduše, članice OESS-a, koje valja uvrstiti u političku sferu
Zapada, imaju jedan problem u odnosu prema Moskvi: naime, čak i ako
je Zapad imao valjane razloge za rat na Kosovu, Moskva ga danas
koristi u odnosu prema ruskom stanovništvu uz vlastite uzorke
tumačenja kako bi opravdala svoj napadački rat pod krilaticom 'što
je Zapad smio na Kosovu, smijemo i mi u ratu u Čečeniji'. S druge pak
strane, pripreme istanbulskoga sastanka okrutno jasno pokazuju da
je europsko sigurnosno tkivo isprepleteno ruskim nitima. Htjeli
oni to ili ne, ništa ne ide bez Rusije.
Ta je spoznaja zacijelo neugodnija Europljanima nego Amerikancima
- posebno zato što im je rat na Kosovu pokazao da u velikoj mjeri
ovise o Washingtonu na području oružane tehnike i logistike. To je
jedan od razloga zašto se i u skupini zapadnoeuropskih članica
NATO-a neprekidno javljaju sve glasnije opomene koje od Europljana
zahtijevaju preuzimanje veće odgovornosti na području obrane",
tumači na kraju uvodnika Hildegard Stausberg.