E-US-ORGANIZACIJA-DIPLOMACIJA-OBRANA-Organizacije/savezi-Obrana-Diplomacija NJ 6. X.WELT SOLANA:L.VP ADRESA U EU NJEMAČKADIE WELT6. X. 1999.Solana: "Amerikanci mi telefoniraju""Nakon gotovo četiri godine Javier Solana napustit će
danas svoj položaj glavnoga tajnika NATO-a. Za njegova mandata zapadni vojni savez doživio je najdublju preobrazbu u svojoj 50-godišnjoj povijesti, primio tri bivše članice Varšavskoga pakta i vodio svoj prvi rat. Solana će 1. listopada postati prvim 'visokim predstavnikom vanjske i sigurnosne politike' EU, nekom vrstom 'ministra vanjskih poslova'. S njim je razgovarao Nikolaus Blome.- Svi raniji pokušaji Europljana da usklade stajališta oko zajedničke vanjske i sigurnosne politke, više su ili manje propali. Sada Vi nastupate. Ne strahujete li za svoj ugled?= Ni u kom slučaju. Europljani su uspjeli stvoriti zajedničku valutu. Zašto im to ne bi uspjelo i na području vanjske i sigurnosne politike? Nećemo to postići za 24 sata, ali volja napokon postoji.- Volja Europljana dovoljna je čak za dodjelu resora vanjske politike četvorici do petorici povjerenika EU istodobno. Kako se u sve to uklapa Vaše novo radno mjesto?= Glavna zadaća Povjerenstva EU, u prvom redu povjerenika EU za
NJEMAČKA
DIE WELT
6. X. 1999.
Solana: "Amerikanci mi telefoniraju"
"Nakon gotovo četiri godine Javier Solana napustit će danas svoj
položaj glavnoga tajnika NATO-a. Za njegova mandata zapadni vojni
savez doživio je najdublju preobrazbu u svojoj 50-godišnjoj
povijesti, primio tri bivše članice Varšavskoga pakta i vodio svoj
prvi rat. Solana će 1. listopada postati prvim 'visokim
predstavnikom vanjske i sigurnosne politike' EU, nekom vrstom
'ministra vanjskih poslova'. S njim je razgovarao Nikolaus Blome.
- Svi raniji pokušaji Europljana da usklade stajališta oko
zajedničke vanjske i sigurnosne politke, više su ili manje propali.
Sada Vi nastupate. Ne strahujete li za svoj ugled?
= Ni u kom slučaju. Europljani su uspjeli stvoriti zajedničku
valutu. Zašto im to ne bi uspjelo i na području vanjske i sigurnosne
politike? Nećemo to postići za 24 sata, ali volja napokon postoji.
- Volja Europljana dovoljna je čak za dodjelu resora vanjske
politike četvorici do petorici povjerenika EU istodobno. Kako se u
sve to uklapa Vaše novo radno mjesto?
= Glavna zadaća Povjerenstva EU, u prvom redu povjerenika EU za
vanjsku politiku Chrisa Pattena, jest provedba dogovorene
politike. Moja je pak zadaća formulacija te politike u ime država-
članica.
- No, gospodin Patten smatra sebe i nekom vrstom ministra vanjskih
poslova EU. Koga bi se, primjerice, Amerikanci, sada trebali držati
u Europi?
= Siguran sam da će (...) Madeleine Albright nazvati mene. No, ne
postoji konkurencija u odnosu prema Chrisu Pattenu, kojeg poznajem
već više od 15 godina. Zajednička vanjska i sigurnosna politika EU
bit će zajedničko djelo mnogih.
- Imate li dovoljno snažan aparat za istinsko upletanje u taj
proces?
= Ne želim aparat s 2000 ljudi - dovoljno mi je njih 40 do 50.
- Iza bruxelleskih kulisa priča se da bi Patten mogao preuzeti
vanjsku politiku dok biste Vi mogli postati nekom vrstom ministra
obrane EU kako bi se izbjeglo rasipanje energije na trzavice. U
svakom slučaju, Vi imate najviše iskustva.
= Ne. Neću se ograničiti na sigurnosnu politiku. Moj je mandat šire
sročen.
- Što je, dakle, Vaša najvažnija zadaća?
= Vanjska i sigurnosna politika EU domena je 15 država-članica.
Moja je uloga uspostava konsenzusa budući da sve odluke moraju biti
donesene jednoglasno. Što se toga tiče, u Europi nema puno ljudi s
iskustvom poput mojega. To vrijedi i za NATO.
- Zaista? Za vrijeme vojnog angažmana na Kosovu svih 19 članica nije
ravnomjerno sudjelovalo u donošenju ključnih odluka. To su ipak
uglavnom među sobom obavljale velike zemlje - SAD, Francuska,
Velika Britanija i, možda, Njemačka?
= To nije točno. U NATO-u je razgovor u malom krugu dopušten, ali
odlučivanje u malom krugu u ime drugih zabranjeno je. Pri donošenju
odluka nije postojao nikakav 'inner circle'.
- Luxemburg je kao članica NATO-a mogao zaustaviti sve što su
zamislile Sjedinjene Države?
= Takva pozicija jedne zemlje ne bi bila mudra. Osim toga, u tom bi
slučaju moja zadaća bila uvjeriti dotičnu zemlju u to. No,
teoretski gledano, svaka je zemlja mogla zaustaviti NATO.
- Nijemci su očito za vrijeme sukoba mogli češće iznositi svoje
vizije u malim krugovima s trojicom velikih. Predstavlja li taj
utjecaj opasnost, s obzirom na kresanje njemačkog obrambenog
proračuna?
= Njemačka će riješiti taj problem. Taj će proces biti bolan i
težak, ali ministar Scharping odlično radi svoj posao. Djelomična
dramatizacija uskih grla sastavni je dio političkog posla. Velika
zemlja poput Njemačke ne može stajati po strani u NATO-u.
- Ali odluka o kresanju proračuna već je donesena.
= Svi u NATO-u već godinama na papiru znaju što podrazumijeva vojni
deficit Europljana: ponajprije transport i komunikacije. No,
angažman na Kosovu sasvim je praktično svima očitovao nedostatke.
Europljani će se prilagoditi - kao što se NATO jako brzo prilagodio
novoj situaciji nakon završetka hladnog rata. U svakom slučaju,
NATO je već 1995. intervenirao u Bosni, a u to vrijeme nismo čak ni
dovršili naše nove teoretske koncepte za zapadni savez.
- A Kosovo? Je li angažman u toj pokrajini označio prvu primjenu
novih koncepata?
= Angažman na Kosovu bio je pravedna stvar. Znate li zašto? Zato što
su svih 19 članica NATO-a demokratske države. Sve su one
sudjelovale u toj operaciji. Ta je činjenica bila najfascinantnija
u mom mandatu glavnoga tajnika zapadnog saveza.