US-YU-S-ZLOČINI - KONVENCIJE-Sudovi-Ratovi-Diplomacija US 10. VIII. NEWD RATNI ZAKONI SJEDINJENE DRŽAVENEWSDAY10. VIII. 1999.Budite i dalje usredotočeni na ratne zločine"Početkom devedesetih, dok su se zapadni vođe još prepuštali
samozadovoljstvu zbog sloma komunizma i pada sovjetskoga carstva, počeo je raspad sigurnosnog ustroja koji je pomogao tim događajima. NATO pod američkim vodstvom, savez koji je četiri desetljeća bio djelotvorna protuteža ruskoj prevlasti u istočnoj Europi, pokazao se nesposobnim pri zaustavljanju jednoga jugoslavenskog tiranina, Slobodana Miloševića", pišu u članku prilagođenom iz djela 'Zločini rata: što javnost treba znati', njegovi urednici Roy Gutman, novinar Newsdaya koji je 1993. osvojio Pulitzerovu nagradu i David Rieff, autor knjige 'Klaonica: Bosna i neuspjeh Zapada'."Rat se vratio na europski kontinent. Prvo u Hrvatskoj, zatim i u Bosni, otvoreno je vođen bez poštivanja ratnih pravila sastavljenih poslije Drugoga svjetskog rata i holokausta. Ta pravila ponašanja u ratu bila su manje poznat element u arhitekturi međunarodne sigurnosti izgrađenoj poslije 1945. Bili su to pokušaji da se spriječi ponavljanje najgorih zločina iz Drugoga svjetskog rata: koncentracijskih logora, masovnih progona,
SJEDINJENE DRŽAVE
NEWSDAY
10. VIII. 1999.
Budite i dalje usredotočeni na ratne zločine
"Početkom devedesetih, dok su se zapadni vođe još prepuštali
samozadovoljstvu zbog sloma komunizma i pada sovjetskoga carstva,
počeo je raspad sigurnosnog ustroja koji je pomogao tim događajima.
NATO pod američkim vodstvom, savez koji je četiri desetljeća bio
djelotvorna protuteža ruskoj prevlasti u istočnoj Europi, pokazao
se nesposobnim pri zaustavljanju jednoga jugoslavenskog tiranina,
Slobodana Miloševića", pišu u članku prilagođenom iz djela
'Zločini rata: što javnost treba znati', njegovi urednici Roy
Gutman, novinar Newsdaya koji je 1993. osvojio Pulitzerovu nagradu
i David Rieff, autor knjige 'Klaonica: Bosna i neuspjeh Zapada'.
"Rat se vratio na europski kontinent. Prvo u Hrvatskoj, zatim i u
Bosni, otvoreno je vođen bez poštivanja ratnih pravila
sastavljenih poslije Drugoga svjetskog rata i holokausta. Ta
pravila ponašanja u ratu bila su manje poznat element u arhitekturi
međunarodne sigurnosti izgrađenoj poslije 1945. Bili su to
pokušaji da se spriječi ponavljanje najgorih zločina iz Drugoga
svjetskog rata: koncentracijskih logora, masovnih progona,
jezivih bombardiranja. Oni su omogućili poslijeratnim vladama u
Europi i sjevernoj Americi da makar uvjere svoju javnost da su pouke
naučene i standardi utvrđeni.
Nije pretjerano reći da je namjena tih pravila bila razgraničiti
civilizaciju od surovosti, čak i u ratu. U prosperitetnim zapadnim
zemljama, zavladali su kanoni međunarodnog humanitarnog zakona,
jednom kad su divlji kolonijalni ratovi završili.
Ne čudi stoga da se, manje od dvije godine nakon pada berlinskoga
zida, ustroj međunarodnoga humanitarnog zakona činio na rubu
sloma. Bio je potreban rat u Europi, u Hrvatskoj 1991., da se pobudi
interes javnosti.
Rat u Bosni i Hercegovini (1992.), genocid u Ruandi (1994.), i
događaji u Čečeniji (1995.) pojačali su zvono za uzbunu.
Bosna je bila prekretnica. U srcu 'civilizirane' Europe, srpske su
snage postavile koncentracijske logore, progonile nesrpsko
stanovništvo u zaprežnim kolima, uništavale sela i gradove,
organizirale sustavna silovanja Hrvatica i Muslimanki, i ubijale
civile u ime etničkoga čišćenja. Veliki je zapadni savez to pasivno
promatrao, i da nije bilo blještavila medijske pozornosti i
zgrožene javnosti u zapadnoj Europi i sjevernoj Americi,
divljaštvo možda ne bi prestalo.
Zakašnjelo, i dosta poslije najgorih zločina, glavne su sile
uspostavile (pod pritiskom nevladinih organizacija) prvi sud za
ratne zločine još od Nuernberga, prvo za Bosnu i zatim za Ruandu. To
je bilo rijetko odstupanje. Nevladine organizacije i predani
pojedinci mogu s pravom tvrditi da su zaslužni za plan, nacrt i
prihvaćanje UN-ove Opće deklaracije o ljudskim pravima i
Konvencije o genocidu, ali povijesno je javnost bila glavni
čimbenik u suzbijanju zločina rata. Nametanje međunarodnih
standarda oduvijek je bila zadaća vlada, vojske i Crvenoga križa.
Nitko još ne zna hoće li uspon nevladinih organizacija pomoći u
stvaranju svjetskoga poretka utemeljenog na suradnji između vlada,
međuvladinih organizacija popout UN-a, i privatnih skupina. Kako
god izgledao ustroj svjetske politike u sljedećem stoljeću, zakoni
rata pripadaju svima. Oni su među velikim civilizacijskim
postignućima i, u ovom razdoblju neizvjesnosti i nereda, važniji su
nego ikad.
Zasad, odgovornost u sukobu nije pravilo, već iznimka. A realno,
međunarodni humanitarni zakoni neće zavladati bez vladine potpore.
No, dok raste interes javnosti za međunarodni humanitarni zakon, i
to nekad ezoterično polje, počne donositi novosti, u zraku se
osjeća miris promjene. Bilo da se radi o izricanju kazne ruandskome
gradonačelniku optuženom za genocid (to je prva takva osuda
donesena od Nuernberga), pokušaju slanja istražitelja ratnih
zločina na Kosovo, pokušaju španjolskoga tužitelja da pokrene
sudski postupak protiv čileanskog dikatatora Pinocheta, ili odluci
američke vlade da ponudi 5 milijuna dolara za uhićenje optuženih
bosanskih ratnih zločinaca, taj obrazac predstavlja radikalni
pomak.
Pitanje je sad hoće li se novi obrazac pokazati trajnim, i je li
moguće osigurati da se vladavina zakona određena međunarodnim
ugovorima primijeni na sukob. Mnogo je razloga za sumnjičavost.
Sigurno je da se to neće dogoditi bez osvješćivanja i uključivanja
javnosti. A bez razumijevanja najosnovnijih činjenica o zakonima
rata, ne može biti ni onoga prvoga, ni drugoga. (...)
Ratove danas sve manje vodi vojska, čiji su časnici vezani
pojmovima časti, a sve više ratuju borci (od kojih su mnogi djeca)
koji nisu vojnici u uobičajenom smislu te riječi. Glavne žrtve te
vrste rata (pokolj je često bolji izraz) su civili. Novinari koji
pišu o ratovima i humanitarnim nevoljama svijeta poslije hladnoga
rata daleko bolje od svoje publike ili kritičara znaju do koje se
mjere nalaze na nepoznatom teritoriju. Razumijevanje toga što se
događa usred svega pustošenja, zbrke i dezinformacija sve je samo
ne jednostavno. A njihovo ih uvježbavanje gotovo uopće ne priprema
za razlikovanje zakonitih, nezakonitih i zločinačkih djela.
Ponekad već sama usredotočenost na velika kršenja humanitarnog
zakona može utjecati na ponašanje u ratu. Ponekad opet, kao na
Balkanu, samo vojna intervencija ili prijetnja interveniranjem
mogu nešto postići. Mi se nadamo da će, proširi li se razumijevanje
načela rata, i iznesu li mediji i drugi promatrači važne činjenice u
javnost, rasprava utemeljena na dobroj obaviještenosti ponuditi
rješenja.
Joseph Pulitzer je to najezgrovitije izrazio: 'Nema zločina koji ne
preživljava u tajnosti. Iznesite te stvari na vidjelo, opišite ih,
napadnite ih, ismijte ih u tisku, i prije ili kasnije, javno će ih
mnijenje uništiti.' Tako se barem nadamo."