DE-RAT NJ 4. VI.-DIE WELT-MORALNI PLAN NJEMAČKADIE WELT4. VI. 1999.Moralni 'Marshallov plan'"Kosovsku se krizu pokušalo opisati na razne načine: kao etnički rat, kao humanitarnu katastrofu, kao zadnji krvlju natopljeni kamenčić u
mozaiku balkanske povijesti. Kriza je ponajprije izazov našem shvaćanju značenja ljudskih prava u našem svijetu. Što koriste sve naše konvencije i sporazumi ako se ljudska prava gaze kao na Kosovu? Što su svečana obećanja vlada kad iza njih dolaze zločini? Duboko sam uvjerena da ta pitanja vrijede na isti način i za sva ostala krizna žarišta na svijetu. Budimo pošteni i priznajmo da je politički, humanitarni i ljudskopravni postupak s Kosovom pogrješku prema ostalim krizama.Između teorije ljudskih prava i starnosti veliki je ponor. Tog sam ponora postala bolno svjesna kad sam početkom svibnja putovala Kosovom. Došla sam izravno s godišnjeg zasjedanja povjerenstva za ljudska prava u Ženevi. Kontrast između razborite rasprave izaslanika i prizora koje sam tamo doživjela, nije mogao biti veći. Kao i glavni tajnik UN-a Kofi Annan, susrela sam na stotine kosovskih Albanaca koji su mi pričali strahovite priče o nasilju,
NJEMAČKA
DIE WELT
4. VI. 1999.
Moralni 'Marshallov plan'
"Kosovsku se krizu pokušalo opisati na razne načine: kao etnički
rat, kao humanitarnu katastrofu, kao zadnji krvlju natopljeni
kamenčić u mozaiku balkanske povijesti. Kriza je ponajprije izazov
našem shvaćanju značenja ljudskih prava u našem svijetu. Što
koriste sve naše konvencije i sporazumi ako se ljudska prava gaze
kao na Kosovu? Što su svečana obećanja vlada kad iza njih dolaze
zločini? Duboko sam uvjerena da ta pitanja vrijede na isti način i
za sva ostala krizna žarišta na svijetu. Budimo pošteni i priznajmo
da je politički, humanitarni i ljudskopravni postupak s Kosovom
pogrješku prema ostalim krizama.
Između teorije ljudskih prava i starnosti veliki je ponor. Tog sam
ponora postala bolno svjesna kad sam početkom svibnja putovala
Kosovom. Došla sam izravno s godišnjeg zasjedanja povjerenstva za
ljudska prava u Ženevi. Kontrast između razborite rasprave
izaslanika i prizora koje sam tamo doživjela, nije mogao biti veći.
Kao i glavni tajnik UN-a Kofi Annan, susrela sam na stotine
kosovskih Albanaca koji su mi pričali strahovite priče o nasilju,
ranjavanju i masovnim grobnicama. Od početka travnja moja momčad
prikuplja dokazni materijal kako bi se ispitale optužbe zbog
silovitih kršenja ljudskih prava etničkih Albanaca na Kosovu. U
svojem zadnjem izvješću povjerenstvu za ljudska prava naglašavam
da su srpske vojne i policijske snage, kao i paravojska, hladnom
odlučnošću provodili dobro pripremljeni program nasilnog
protjerivanja kosovskih Albanaca. Znakove etničkih čišćenja na
Kosovu nemoguće je poricati, a sve ih je više. Ma kako ta nedjela
bila opaka, nisu došla iznenada. Kriza na Kosovu tragična je priča
propuštenih prilika, zanemarenih upozorenja i zaboravljenih
pouka. Godinama UN-ovi promatrači ljudskih prava upozoravaju.
Zahvaljujući tom obliku promatranja i izvješćivanja, uspjeli smo
razviti sustav ranog upozorenja koji je mogao spriječiti najgore.
No politička volja nije dotle doprla. Pritom su baš strahoviti
ljudski i materijalni troškovi tog sukoba najbolji argument za
prevenciju sukoba.
Za mnoge žrtve toga rata prekasno je govoriti o prevenciji.
Međunarodna zajednica tim ljudima ipak duguje toliko da pitanje
ljudskih prava mora biti u središtu bilo kakvog sporazuma. To
sadržava pravo na povratak svih prognanih i stvaranje klime
snošljivosti koja ljudima dopušta da svoj život ponovno izgrade.
Sporazum znači i da treba optužiti odgovorne za ratne zločine i
zločine protiv čovječnosti. Hoćemo li na svršetku toga rata, budući
da imamo dokaze, svjedoke i okrivljene, biti spremni kazniti krivce
i zastrašiti sve koji pomišljaju na 'etnička čišćenja'? Ili ćemo
opet dati prednost političkim nužnostima a ne pravdi? Sud bi trebao
dobiti svu pomoć koja se može zamisliti. Ne smije se ponoviti
bosanski scenarij, gdje se osumnjičeni ratni zločinci slobodno
kreću. Podizanje optužnice protiv Slobodana Miloševića i ostalih
bit će ispit za međunarodnu zajednicu.
Političko rješenje bit će znak za početak obnove regije. Osim
infrastrukture riječ je i o obnovi povjerenja u međunarodnu
zakonitost i pravo - riječ je o nekoj vrsti pravnog i moralnog
'Marshallova plana'. Još ima pitanja glede zakonitosti
bombardiranja koje se dogodilo bez pristanka Vijeća sigurnosti UN-
a. Baš bi se to potonje moralo suočiti s činjenicom da je pred krizom
bilo nesposobno pronaći zajedničku crtu prije nego što su počela
bombardiranja.
Nemojmo se skrivati iza 'realpolitike'. Tamo gdje su neke od
najbogatijih i najmoćnijih država svijeta pokazale volju i novac za
vođenje ovoga rata, moraju biti i sredstva koja će omogućiti
snošljivije društvo na Kosovu, krivce dovesti pred sud i spriječiti
buduće strahote, kako bismo ovo krvavo stoljeće zaključili obratom
punim nade. Prilika koju moramo iskoristiti" - piše Mary Robinson,
bivša predsjednica Irske, sada povjerenica UN-a za ljudska prava.