YU-US-E-SAVEZI REGIJE-Organizacije/savezi-Diplomacija-Obrana-Ratovi US 2. VI. IHT STABILIZIRATI BALKAN SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE2. VI. 1999.Dugoročna strategija za stabilizaciju Balkana"Balkan će ostati
opasnost za sigurnost ne prihvate li Europa i Amerika sveobuhvatnu dugoročnu strategiju obuzdavanja divlje Srbije, stabilizacije susjednih država i europeizacije smjera i upravljanja u toj nemirnoj regiji", pišu Hans Binnendijk, direktor Zavoda za nacionalne strateške studije, i Nick Dowling, viši suradnik istog zavoda."Na nesreću, Slobodan Milošević će vjerojatno preživjeti ovu krizu. Tako bi obuzdavanje Srbije počelo sa znatnom nazočnošću međunarodnih snaga u području - možda njih 50.000 na Kosovu (nakon nagodbe) zajedno s još 40.000 do 50.000 njih razmještenih širom Albanije, Makedonije, Bosne i drugih područja.NATO bi u početku činio srž međunarodnih kopnenih snaga na Kosovu; te bi snage u drugoj fazi mogle biti pretvorene u uobičajenu UN-ovu operaciju. NATO bi trebao zadržati prikladan stupanj nadzora nad jugoslavenskim zračnim prostorom i biti spreman pružiti zračnu potporu međunarodnim kopnenim snagama.Također, dogovor o regionalnoj sigurnosti među balkanskim
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
2. VI. 1999.
Dugoročna strategija za stabilizaciju Balkana
"Balkan će ostati opasnost za sigurnost ne prihvate li Europa i
Amerika sveobuhvatnu dugoročnu strategiju obuzdavanja divlje
Srbije, stabilizacije susjednih država i europeizacije smjera i
upravljanja u toj nemirnoj regiji", pišu Hans Binnendijk, direktor
Zavoda za nacionalne strateške studije, i Nick Dowling, viši
suradnik istog zavoda.
"Na nesreću, Slobodan Milošević će vjerojatno preživjeti ovu
krizu. Tako bi obuzdavanje Srbije počelo sa znatnom nazočnošću
međunarodnih snaga u području - možda njih 50.000 na Kosovu (nakon
nagodbe) zajedno s još 40.000 do 50.000 njih razmještenih širom
Albanije, Makedonije, Bosne i drugih područja.
NATO bi u početku činio srž međunarodnih kopnenih snaga na Kosovu;
te bi snage u drugoj fazi mogle biti pretvorene u uobičajenu UN-ovu
operaciju. NATO bi trebao zadržati prikladan stupanj nadzora nad
jugoslavenskim zračnim prostorom i biti spreman pružiti zračnu
potporu međunarodnim kopnenim snagama.
Također, dogovor o regionalnoj sigurnosti među balkanskim
državama, koji jača poštivanje granica i suradnju, mogao bi se
vezati uz sigurnosnu pomoć za partnere u regiji.
Obuzdavanje bi uključivalo održavanje oštrih političkih i
selektivnih gospodarskih sankcija za Beograd, poput zabrane viza,
zamrzavanja financijske imovine i embarga na oružje.
Ako i kad se pojavi održiva alternativa g. Miloševiću, Zapad bi
trebao biti spreman da njega ili nju podupre znatnom gospodarskom
pomoći. U međuvremenu bi Sjedinjene Države i njezine saveznice
trebale znatno ojačati pokušaje promicanja demokratske oporbe
njegovu poretku.
Stabilizacija susjednih država drugi je ključni element dugoročne
stabilnosti. Cilj bi trebao biti izgradnja poticaja i vodstva koje
podupire toleranciju etničkih razlika, suradnju sa susjedima i
integraciju s Europom.
Gospodarska i sigurnosna pomoć za konstruktivne vođe poput
predsjednika Makedonije Kire Gligorova, predsjednika Crne Gore
Mile Đukanovića i predsjednika bosanskih Srba Živka Radišića
promicat će tolerantnije, pragmatičnije, proeuropske države.
Stabilizacija će neizbježno zahtijevati da se obrati pozornost
pitanju granica.
Od početka raspada Jugoslavije raspravljalo se da li ohrabriti
podjelu duž etničkih linija ili pod svaku cijenu održavati
multietničke države. Iskustvo nam govori da nijedan pristup nije
dovoljan ni realan. Sadašnje su granice samovoljne i pomogle su
hraniti etničke napetosti, pa ipak nikakve drukčije granice nisu
zakonitije ili postojanije.
Područja etničkog nadzora ili prava na njega međusobno su
izmiješana i nejasna. Stvarna je integracija teška, zahtijeva
golem međunarodni nadzor te joj se opire većina političkih vođa u
području. Najbolje je biti sumnjičav prema prekrajanju službenih
granica, a istodobno ostati prilagodljiv na de facto činjenice i
prigode za rješavanje na osnovi slučaj po slučaj.
U Makedoniji je zadržavanje teritorijalnog integriteta ključno za
izbjegavanje krvavog kopnenog napada. Svi njezini susjedi trebali
bi obećati da će štititi suverenitet Makedonije.
U Bosni bi meke granice i labavi konfederacijski dogovori trebali
pomoći kupiti vrijeme za pomirbu.
Na Kosovu će veličina Miloševićeva etničkog čišćenja albanskom
stanovništvu u bliskoj budućnosti otežati život u Jugoslaviji.
Meka granica s Albanijom neizbježna je, i mogla bi biti korisna u
istraživanju konačnog mjesta Kosova u regiji. U svakom slučaju,
potreban je međunarodni protektorat dok se o statusu Kosova ne bude
moglo odlučiti u mirnijim okolnostima.
Na posljetku, europeizacija bi trebala biti konačni cilj dugoročne
strategije, te bi smjesta trebalo pokrenuti pokušaje u tom smjeru.
Sjedinjene bi Države trebale poduprijeti i ojačati europeizaciju,
pokušavajući povećati balkanski interes u Europi, kao i uskladiti
europske institucijske mogućnosti s predvidljivim regionalnim
izazovima.
U tom kontekstu, Sjedinjene bi Države trebale raditi sa svojim
saveznicama da vodstvo i svakodnevno upravljanje Balkanom prenesu
na europske institucije, oslobađajući time američko vodstvo i
resurse za globalne izazove.
EU bi trebala preuzeti vodstvo u razvoju multimilijarda eura
vrijednog regionalnog pokušaja gospodarske obnove, dok bi se OESS
pod europskim vodstvom mogao baviti političkim i civilnim
aspektima obnavljanja pogođenih država. Europa bi trebala
osigurati veći dio vojnika.
Sjedinjene Države moraju dijeliti balkanski teret, upravo kao što
su im potrebne njihove europske saveznice kako bi se lakše sukobile
s drugim sigurnosnim izazovima, primjerice u području Zaljeva. Taj
udio ne mora biti dio novog američkog sigurnosnog zaduženja, već
radije djelomično prebacivanje američke sigurnosne nazočnosti iz
sjeverne u jugoistočnu Europu."