HR-BILTEN-FINANCIJSKIBILTEN-Bankarstvo FINANCIJSKI BILTEN 280. HINAFINANCIJSKI BILTEN 280.18 - 25. ožujka 1999. Sadržaj: 1. Tjedno izvješće s Tržišta novca Zagreb 2. Tjedno izvješće sa Zagrebačke burze 3. Tjedno izvješće s
Varaždinskog tržišta 4. Tjedno izvješće s inozemnih burzi 5. Tjedno izvješće s inozemnih financijskih tržišta 6. Srednji tečajevi Hrvatske narodne banke 7. Predsjednik Tuđman o stanju u gospodarstvu 8. Vlada RH: Promjene posebnih poreza 9. Savjet HNB: Predlaže se stečaj za četiri banke10. Grupa Zagrebačka banka: Dobit u 1998. 290 milijuna kuna11. Okrugli stol "The Economista" s hrvatskom Vladom12. HFP: Raskinuto gotovo 180 tisuća ugovora-------------------------------1. Tjedno izvješće s Tržišta novca Zagreb Jutarnji promet Noćni promet Datum Potražnjau kunama Prometu kunama Prosječna kamata Prometu
HINA
FINANCIJSKI BILTEN 280.
18 - 25. ožujka 1999.
Sadržaj:
1. Tjedno izvješće s Tržišta novca Zagreb
2. Tjedno izvješće sa Zagrebačke burze
3. Tjedno izvješće s Varaždinskog tržišta
4. Tjedno izvješće s inozemnih burzi
5. Tjedno izvješće s inozemnih financijskih tržišta
6. Srednji tečajevi Hrvatske narodne banke
7. Predsjednik Tuđman o stanju u gospodarstvu
8. Vlada RH: Promjene posebnih poreza
9. Savjet HNB: Predlaže se stečaj za četiri banke
10. Grupa Zagrebačka banka: Dobit u 1998. 290 milijuna kuna
11. Okrugli stol "The Economista" s hrvatskom Vladom
12. HFP: Raskinuto gotovo 180 tisuća ugovora
-------------------------------
1. Tjedno izvješće s Tržišta novca Zagreb
Jutarnji promet Noćni promet
Datum Potražnjau kunama Prometu kunama Prosječna kamata Prometu
kunama
18. III. 31.000.000 8.000.000 16,00 % 115.210.000
19. III. 60.000.000 19.000.000 16,00 % 106.235.000
20. III. - - 10,00 % 91.083.000
22. III. 56.000.000 5.650.000 16,15 % 156.961.000
23. III. 45.000.000 24.300.000 16,00 % 137.746.000
24. III. 27.000.000 17.000.000 16,35 % 174.099.000
25. III. 26.000.000 7.000.000 16,00 % -
Dnevni prosjek 40.833.000 13.492.000 16,08 % 130.222.000
Zahvaljujući repo aukciji, održanoj u utorak, u drugoj polovici
ovoga tjedna dnevna je potražnja na Tržištu novca naglo pala.
Međutim, ponuda je i dalje vrlo niska, stoga svakodnevno velik dio
potražnje ostaje nepokriven.
Zbog nestašice novca, cijena mu je porasla. Tako se kamata na
opozivne kredite, koji inače posljednjih dana čine najveći dio
prometa, sasvim učvrstila na razini od 16 posto.
Ni u noćnom kreditiranju nema dovoljno novca da bi se utažili
kreditni apetiti svih sudionika. U cijelosti se pokrivaju samo
računi banaka i štedionica "u minusu", dok dio potražnje,
prijavljen za potrebe održavanja obvezne pričuve, ostaje
nepodmiren.
Repo aukcija blagajničkih i trezorskih zapisa
Hrvatska narodna banka održala je u utorak repo aukciju
blagajničkih zapisa HNB nominiranih u kunama i stranoj valuti te
trezorskih zapisa Ministarstva financija s rokom povrata do tri
dana. Središnja je banka prihvatila sve pristigle ponude u iznosu
od 601,8 milijuna kuna.
Rok dospijeća određen je za 26. ožujka, a prosječna je kamatna stopa
iznosila 12,46 posto.
Aukcija blagajničkih zapisa Hrvatske narodne banke
Na aukciji u srijedu upisani su zapisi u iznosu od 48,9 milijuna
kuna. Na rok od 35 dana, uz prosječnu kamatnu stopu od 9,97 posto,
upisani su zapisi u iznosu od 41,4 milijuna kuna. Na rok od 91 dan,
uz kamatu od 11,0 posto, upisani su pak zapisi u iznosu od 3,0
milijuna kuna, dok su na rok od 182 dana, uz kamatu od 12,0 posto,
upisani zapisi u iznosu od 4,5 milijuna kuna.
Od 24. ožujka vrijednost upisanih zapisa HNB iznosi 458,8 milijuna
kuna.
2. Tjedno izvješće sa Zagrebačke burze
Mršav promet i pad CROBEX indeksa ispod razine od 700 bodova osnovna
su obilježja ovotjednog trgovanja na Zagrebačkoj burzi.
Pad indeksa posljedica je ponajviše snažne erozije cijene Plive.
Naime, dionica Plive pojeftinila je u proteklih tjedan dana čak 44
kune, ili 7,5 posto.
Još je snažnije, čak 150 kuna, pala cijena Jadranskog naftovoda,
zbog čega je zaronila ispod razine od tisuću kuna. Dionica Splitske
banke pojeftinila je pak 16 kuna, dok je cijena obične dionice
Zagrebačke banke potonula 11 kuna.
Na vrijednosti je, tri kune, izgubila i dionica Varaždinske banke,
a na listi dobitnica ovoga su se tjedna našle samo dvije dionice.
Cijena dionica Zagrebačke banke 2C serije porasla je čak 130 kuna,
dok je Podravka poskupila šest kuna.
Povučen padom cijena većine dionica, CROBEX indeks izgubio je u
proteklih tjedan dana čak 44 boda, ili 5,9 posto. Zbog toga je, po
prvi puta od sredine siječnja, zaronio ispod 700 bodova.
Preciznije, na 697 bodova.
Zagrebačka burza: Aktivne dionice od 23 - 25. ožujka (cijene u
kunama)
Dionica Najniža cijena Najviša cijena Zadnja cijena Ukupan promet
Pliva PLI-AA 510 558 542 2.636.505
Podravka PODR-A 71 80 76 199.137
Varaždinska banka 67 70 67 75.360
Zagrebačka banka O 615 635 630 383.756
Jadranski naftovod 950 950 950 8.550
Končar KONEL 42 42 42 2.522
Kraš KRAS-A 59 64 60 31.459
Privredna banka 100 100 100 700
Riječka banka 60 60 60 30.000
Riviera RIVP-A 35 35 35 3.010
Splitska banka 30 30 30 12.600
Zagrebačka banka 2C 560 690 690 7.540
Zagrebačka banka 3E 270 270 270 12.690
3.403.829
3. Tjedno izvješće s Varaždinskog tržišta
Izuzetno mirno bilo je ovoga tjedna na Varaždinskom tržištu. Promet
je iznosio anemičnih 130 tisuća kuna, a aktivno je bilo samo sedam
dionica. Pritom su cijene većine njih potonule.
Kao na Burzi, i u Varaždinu je na listi gubitnica vodeće mjesto
zauzela dionica Jadranskog naftovoda - s gubitkom od 149 kuna.
Pratila ju je dionica Podravske banke druge emisije B serije, kojoj
je cijena pala 55 kuna.
Osjetno su, pet kuna, pojeftinile i dionice Hotela Rabac te
Splitske banke, dok je cijena Sunčanog Hvara potonula dvije kune.
Na kratkoj listi dobitnica ovoga su se tjedna našle samo dvije
dionice. Dionica Tesle-Ericssona osvojila je 16, a Jadran-Turista
pet kuna.
Zahvaljujući osjetnom rastu cijena tih dviju dionica, VIN indeks
porastao je ovoga tjedna osam bodova - na 292 boda.
Varaždinsko tržište: Aktivne dionice od 22 - 25. ožujka (cijene u
kunama)
Dionica Najniža cijena Najviša cijena Zadnja cijena Ukupan promet
Hoteli Rabac 25 25 25 4.600
Jadranski naftovod 951 951 951 8.559
Jadran-Turist 40 40 40 5.000
Podravska banka IIB 150 180 150 3.900
Splitska banka 30 35 30 11.000
Sunčani Hvar 15 15 15 1.770
Tesla-Ericsson 95 119 100 97.023
131.852
4. Tjedno izvješće s inozemnih burzi
Indeksi na međunarodnim burzama
Burza / Indeks 18. ožujka 25. ožujka Promjena u %
Frankfurt/DAX 30 5013,62 4860,26 - 3,06
London/FTSE-100 6114,30 6085,00 - 0,48
New York/DJIA 9879,41 9996,84 - 2,16
Tokyo/Nikkei 15717,92 15986,04 + 1,70
Nakon što se prošloga tjedna probio iznad 10.000 bodova, ovih je
dana Dow Jones indeks potonuo duboko ispod te razine. Jer,
uslijedila je dobitonosna prodaja.
Naime, ulagače je obeshrabrilo upozorenje nekih analitičara kako
bi Wall Street uskoro mogao doživjeti korekciju cijena od pet do 15
posto. Jer, premda je gospodarstvo u vrlo dobroj formi, ono ipak
nije toliko snažno da bi opravdalo vrtoglav rast cijena dionica
kakav je zabilježen posljednjih mjeseci.
Zabrinutost ulagača je tim veća što se, zbog financijskih kriza u
svijetu, prihodi američkih kompanija, posebice tehnoloških,
počinju topiti. Tako, primjerice, analitičari upozoravaju kako bi
prihodi tehnoloških divova, kao što su IBM, Hewlett-Packard i Dell,
u tekućem tromjesečju mogli biti znatno manji nego što se još
nedavno procjenjivalo.
Pad cijena u Europi
Zbog pada Wall Streeta, ali i kosovske krize europske su burze pod
snažnim pritiskom. Loša je i vijest da je porasla cijena nafte,
nakon što su zemlje članice OPEC-a odlučile smanjiti proizvodnju.
Naime, ulagači se plaše kako bi skok cijene "crnog zlata" mogao
razbuditi inflaciju, što bi pak povećalo pritisak na rast kamata.
Zbog svega toga, u Frankfurtu je DAX indeks ovoga tjedna potonuo
više od 3,0 posto, zbog čega je zaronio duboko ispod psihološki
značajne razine od 5.000 bodova.
Na Londonskom je pak tržištu FTSE indeks izgubio oko 30 bodova.
Britance je ponešto oraspoložio podatak da je tzv. sirova stopa
inflacije u veljači potonula na najnižu razinu u više od četiri
godine - 2,4 posto. Inače, britanska je vlada kao jedan od ciljeva
za ovu godinu odredila svođenje inflacije na 2,5 posto.
Jedino su u Tokiju cijene dionica ovoga tjedna porasle. Nikkei
indeks osvojio je oko 270 bodova. Nakon prošlotjednog potonuća,
ulagači su ocjenili da su cijene dionica sada vrlo povoljne. I,
krenuli su u "shopping".
5. Tjedno izvješće s inozemnih financijskih tržišta
Tečajevi najznačajnijih svjetskih valuta
18. ožujka 25. ožujka Promjena u %
Euro/USD 1,1047 1,0884 - 1,48
Euro/JPY 130,90 128,48 - 1,85
USD/JPY 118,34 118,07 - 0,23
Cijena zlata: USD/Unca
18. ožujka 25. ožujka Promjena u %
284,10 283,85 - 0,09
Na valutnim je tržištima ovoga tjedna bilo vrlo mirno. Tek, tečaj
eura potonuo je ispod razina od 1,09 američkih dolara i 129
japanskih jena.
Poniranje novorođene europske valute izazvao je podatak da je u
veljači Ifo indeks poslovne klime u Njemačkoj potonuo sa
siječanjskih 91,1 na 89,9 bodova. A mnogi analitičari očekivali su
da će taj indeks, nakon osam mjeseci poniranja, konačno porasti.
Jačanje jena nije poželjno
S druge strane, jen je početkom tjedna osjetno ojačao. Zbog toga je
tečaj dolara potonuo ispod 118 JPY. Međutim, kasnije se oporavio te
vratio iznad te razine. Jer, pretjeran rast tečaja jena u ovom
trenutku nije poželjan, izjavili su utjecajan zamjenik japanskog
ministra financija Eisuke Sakakibara i njegov zamjenik Haruhiko
Kuroda. I, japanska valuta naglo je izgubila na privlačnosti.
Pritom je dolar posljednjih dana ponešto ojačao. No, ne toliko
koliko je to uobičajeno u razdobljima političkih kriza, u kojima
"zelenbać" slovi za sigurno utočište kapitala. Riječju, zračni
napadi NATO-a na SRJ zasad ne utječu osobito na Tržište, kažu
analitičari.
6. Srednji tečajevi Hrvatske narodne banke od 19 - 26. ožujka ?99.
Valutai jedinica Tečaj19. ožujka Tečaj26. ožujka Promjenau %
Euro 1 7,6010 7,6019 + 0,01
DEM 1 3,8863 3,8868 + 0,01
USD 1 6,9024 6,9736 + 1,03
GBP 1 11,2379 11,4199 + 1,61
JPY 100 5,8406 5,9118 + 1,21
ATS 1 0,5523 0,5524 + 0,01
ITL 100 0,3925 0,3926 + 0,01
CHF 1 4,7616 4,7738 + 0,25
SIT 100 4,0002 4,0026 + 0,05
Ovoga se tjedna cijena njemačke marke na tečajnici HNB uglavnom
kretala ispod razine od 3,89 kuna. Sve su ostale valute dobile na
vrijednosti.
Japanski jen jača već tri tjedna i u tom je razdoblju njegov tečaj
skočio više od 3,9 posto. Prate ga britanska funta i američki dolar
koji su u proteklih sedam dana poskupili 1,6, odnosno jedan posto. U
istom je razdoblju švicarski franak ojačao 0,25 posto, slovenski
tolar 0,05, a euro, talijanska lira i austrijski šiling, kao i
marka, blagih 0,01 posto.
Aukcija deviza
Hrvatska narodna banka (HNB) prodala je u ponedjeljak na aukciji
deviza 15,7 milijuna eura po prosječnom tečaju od 7,6087 kuna za
euro. Kupila je i 5,15 milijuna eura po prosječnom tečaju od 7,60
kuna za euro te 150 tisuća američkih dolara po prosječnom tečaju od
6,95601 kunu za dolar.
Središnjoj je banci ponuđeno i više deviza nego što je otkupila, ali
s obzirom na tečajna predviđanja i utvrđene odrednice monetarne
politike, nisu prihvaćene sve ponude, priopćila je HNB.
7. Predsjednik Tuđman o stanju u gospodarstvu
Predsjednik Republike Hrvatske dr. Franjo Tuđman iznio je u
ponedjeljak Stajalište državnog vodstva o stanju u gospodarstvu i
mjerama za osiguranje daljeg gospodarskog razvitka.
"Nakon rasprave na Odboru za strateške odluke Predsjedničkog
vijeća u proširenom sastavu, u ime državnog vodstva upućujem, svim
državno-upravnim i sudbenim vlastima, društveno-gospodarskim
subjektima i pučanstvu, slijedeće zaključke o bitnim pitanjima
sadašnjeg stanja.
U razdoblju od 1994. do 1998. ostvareni su vrlo povoljni
gospodarski rezultati, koji su se odrazili na znatno poboljšanje
općeg stabilnog stanja u zemlji, a koji su naišli i na priznanje
objektivnih stručnjaka i čimbenika u svijetu.
Na osnovama gospodarske stabilnosti, ostvarena stopa rasta BDP-a
koja je u tom razdoblju iznosila oko 6 posto, bila je jedna od
najdinamičnijih ne samo u Europi. Hrvatska je sredila svoje odnose
o naslijeđenom dugu iz bivše Jugoslavije sa stranim vjerovnicima.
Postignuta je konvertibilnost valute i ostvarene znatne devizne
pričuve. O bitnom povećanju standarda stanovništva svjedoče
činjenice da su realne plaće i mirovine, u tom razdoblju, porasle
više nego dvostruko. Nedvojbeno su porasle iznad objektivnih
mogućnosti da čak otežavaju održavanje stabilnosti i postizanje
bržeg gospodarskog razvitka.
Provedena je znatna obnova ratom postradalih područja: sagrađeno
je blizu 100 tisuća objekata, riješena prognanička i izbjeglička
kriza i vraćene stotine tisuća prognanika i izbjeglica u svoje
domove.
U tom razdoblju izgrađeno je više autocesta i modernih putova nego u
cijelom razdoblju obje Jugoslavije.
Hrvatska je ostvarila dobru suradnju sa svim važnijim svjetskim,
međunarodnim financijskim institucijama.
Međutim, brzi rast temeljen na ekspanziji domaće potrošnje iscrpio
je svoje mogućnosti i u 1997. godini udario u platno-bilančno
ograničenje, izraženo u tekućem deficitu od 12,5 posto BDP. Te nas
okolnosti prisiljavaju na stanovite korekcije u gospodarskoj
politici daljeg razvitka.
Ograničavanje domaće potrošnje radi smanjenja spomenutog platno-
bilančnog deficita, dovelo je u prošloj godini do usporavanja
gospodarskog rasta. Pad proizvodnje, navlastito u prerađivačkoj
industriji, doprinio je i porastu nezaposlenosti, koja je
prosječno u 1998. bila za 3,6 posto veća nego u 1997., a pokazuje
tendencije i daljeg povećanja. Ukupna industrijska proizvodnja od
studenog 1998. do kraja siječnja 1999. godine, u odnosu na isto
razdoblje prethodne godine, pala je za 2,7 posto, a u okviru toga
proizvodnja u prerađivačkoj industriji čak za 6 posto.
Robni izvoz, nakon nekoliko godina stagnacije zabilježio je tek u
prošloj godini rast od oko 9,5 posto, u dolarskom iznosu. Štednja
stanovništva - poslije nekoliko godina izrazitog rasta - u
posljednjih je mjeseci usporila rast ali je u realnom izrazu
tijekom 1998. porasla za oko 11 posto.
Krajem prošle i početkom ove godine povećana je potražnja za
devizama, što je utjecalo na deprecijaciju kune, koja je, međutim,
već zaustavljena. S tim u svezi valja spomenuti da su se smanjile
devizne pričuve središnje banke, no i dalje su dovoljne da jamče
trajnu stabilnost kune.
Od prvog polugodiša prošle godine, s pojavom slučaja Dubrovačke
banke, hrvatski bankovni sustav djelomično je zahvaćen kriznim
poremećajima.
Osim poremećaja u poslovanju nekoliko banaka, glavni problem u
financijskoj sferi je stanje nelikvidnosti, koje se sve više
zaoštrava. Ova pojava ima različite uzroke, od kojih su neki
naslijeđeni još iz bivšeg socijalističkog sustava. Međutim,
negativni utjecaji ove pojave mogli bi izazvati pogubne posljedice
i dovesti u pitanje funkcioniranje tržišne privrede. Stoga
razrješavanje tog problema ostaje jedna od prioritetnih zadaća,
koja stoji pred nositeljima ekonomske politike, odnosno svim
sastavnicama gospodarskog poslovodstva, državno-upravne i
poglavito sudske vlasti.
Najvažniji problem u realnoj sferi jest usporavanje gospodarske
aktivnosti i povećavanje nezaposlenosti.
Oklijevanje u rješavanju ovih pitanja može ugroziti dostignuti
stupanj stabilnosti, što ni u kojem slučaju ne smijemo dopustiti.
Jenjavanje gospodarske aktivnosti negativno se odražava na
ispunjenje proračuna i izvanproračunskih fondova.
U okviru javne potrošnje poseban problem su izvanproračunski
fondovi (mirovinski i zdravstveni). Deficiti tih fondova čine
ozbiljnu prijetnju ukupnoj stabilnosti, a pridonose i povećanju
nelikvidnosti, što na ovaj način zatvara krug neizmirenja obveza,
pa i reproduciranje tih deficita na višoj razini.
Treba otvoreno reći da su očekivanja naših ljudi u pogledu
povećanja standarda - djelomično potaknuta i prevelikim davanjima
zbog posljedica rata - previsoka, jer premašuju mogućnosti zemlje
na ovoj razini proizvodnje. Naravno, to nikako ne znači da je
ostvareni standard svih dijelova stanovništva zadovoljavajući,
ali je ipak došlo do znatnog jačanja srednjeg sloja.
Iz svega što je rečeno proizlazi da je trenutno gospodarsko stanje u
Hrvatskoj vrlo složeno, ali ono nije takvo da se ne mogu naći
prihvatljiva i učinkovita rješenja za sve krizne pojavnosti. O
postojećem stanju u gospodarstvu, pod utjecajem nekih medija i
jednostranih ocjena, širi se daleko lošija slika nego što ona
doista jest, što se naročito zaoštrava zbog izborne godine.
II.
Državno vodstvo smatra da svi nositelji gospodarske politike, uz
punu političku potporu stranke na vlasti i drugih društveno-
političkih subjekata, ali i svih građana ove zemlje, kojima je
stalo do njezina boljitka, moraju poduzeti i podržati brze, odlučne
i učinkovite korake i mjere za prevladavanje svih kriznih
pojavnosti, a osobito:
1. Nelikvidnost,
2. Poremećaja bankovnog sustava,
3. Prevelike javne potrošnje,
4. Pada proizvodnje i rasta nezaposlenosti.
1.) Radi rješavanja problema nelikvidnosti Vlada, u suradnji s
Hrvatskom narodnom bankom (HNB), a uz punu potporu Hrvatskog
državnog sabora, mora brzo, cjelovito i odlučno primijeniti već
pripremljeni program mjera koji obuhvaća: uredno plaćanje obveza
države, provesti promjene u platnom prometu, promjene u zakonima o
stečaju i ovrsi, sustavno poduzimanje potrebnih napora za naplatu
poreza i doprinosa. U tom smislu za djelotvorniju zaštitu
vjerovnika od najveće važnosti je učinkovitiji rad sudstva i svih
organa u otkrivanju i suzbijanju svih zloporaba i kriminala u svim
područjima gospodarskog i društvenog života.
U tom smislu posebno je važno da svi nositelji javne potrošnje vode
računa o realnom financijskom ograničenju. S tim u svezi važno je
što hitrije osposobljavanje rada Državne riznice, a dok se ona ne
osposobi treba uvesti praksu da se nijedan veći izdatak, bilo kojeg
ministarstva ili resora, ne može realizirati bez autorizacije
Ministarstva financija. Istu praksu treba primijeniti i u
izvanproračunskim fondovima.
2.) HNB, uz potporu svih ostalih državnih organa, treba učiniti sve
da očuva stabilnost cjeline bankovnog sustava. Radi osiguranja
uspjeha od velike je važnosti osnažiti funkciju nadzora, ne samo u
HNB, već i u svim nadzornim mehanizmima države, kako u poslovnim
bankama tako i u ostalim državnim institucijama. Posebnu pažnju
treba posvetiti kontroli financijskih transakcija s inozemstvom.
Unatoč činjenici da je izravno ugrožen samo manji dio bankovnog
sustava, sa psihološkog stajališta važno je spriječiti širenje
nepovjerenja u banke, bez obzira od kuda ono dolazilo i od koga
potjecalo.
Isto tako treba suzbiti širenje nepovjerenja u opću provedbu
privatizacije zbog makinacija nekoliko bogatuna, zaboravljajući
da je uspješno privatizirano oko 75 posto gospodarstva koje
zapošljava i toliki broj radnika i u tom omjeru sudjeluje u BDP.
Država, HNB i svi drugi za to zaduženi organi moraju inzistirati na
naplati dugova stvorenih prema bankama, i ne smiju dozvoliti da
nekažnjeno prođu svi oni koji su banke osnivali i koristili ih kao
svojevrsno samoposluživanje, te tako doprinijeli njihovom
poslovnom krahu i širenju nepovjerenja u bankovni sustav. Vrlo je
važno ustanoviti gdje su nestala sredstva iz tih banaka, te
poduzeti sve da se ona vrate onima kojima pripadaju. Nedvojbeno je,
također, da za dezinformacije o bankama, koje ponekad poprimaju
oblike širenja panike, kod nas, nažalost, za razliku od drugih
zemalja u svijetu, nitko ne snosi nikakve posljedice. Također treba
spriječiti širenje glasina jednih banaka protiv drugih, jer i to
prouzrokuje širenje nepovjerenja.
Kad je riječ o bankama u poteškoćama, pa i onima koje bi normalno
trebale završiti u stečaju, ističemo odluku da se i za njihove
štediše ostvari odgovarajuće osiguranje štednih uloga. Počam od 1.
srpnja ove godine počet će - za one banke nad kojima bude otvoren
stečajni postupak - u okvirima postojećeg sistema osiguranja
štednih uloga, posredstvom Državne agencije, isplaćivanje štednih
uloga do osigurane razine od 100.000 kuna, čime se osiguravaju
ulozi najvećeg broja štediša.
Vlada će razmotriti mogućnost dodatne zaštite štednih uloga do
razine cjelokupne glavnice s primjerenom kamatom na štedne uloge,
kakve se ostvaruju u normalnim okolnostima, a ne one koja je
ugovarana po visokim stopama i bez ikakvih kriterija. Dodatnu
zaštitu štednih uloga, kao i sva vjerovnička potraživanja, treba
osigurati učinkovitom provedbom stečajnog postupka, sukladno
zakonskim odredbama.
U rješavanju konačne sudbine banaka u poteškoćama treba
primijeniti stečaj, svuda gdje ne postoje stvarne mogućnosti za
njihovu rehabilitaciju, odnosno oporavak, da bi se spriječile
negativne posljedice za stabilnost ukupnog bankovnog sustava. U
svakom slučaju, nužno je brzo i odlučno konsolidirati bankovni
sustav.
Cilj ekonomske politike ostaje podržati stabilnost nominalnog
tečaja kune, što je pretpostavka sveukupne gospodarske
stabilnosti.
3.) Problemi javne potrošnje velikim su dijelom naslijeđeni iz
prošlih vremena, te uvjetovani demografskim, poratnim i drugim
socijalnim okolnostima. Međutim, neprijeporno je da emitirana suma
prava i povlastica daleko nadmašuje sadašnje realne mogućnosti ove
zemlje. Izraziti primjer utjecaja ovih čimbenika su fondovi
mirovinskih osiguranja, posredstvom kojih su se rješavali drugi
socijalni problemi koji tom sustavu zapravo ne pripadaju. To
najbolje ilustrira činjenica da je samo 16 % umirovljenika u
mirovini s punim radnim stažem.
Nedvojbeno je da je postojeća razina javne potrošnje prevelika, te
je potrebno iznaći sve mogućnosti da se ona smanji na prihvtljivu
razinu.
U planiranju javnih rashoda, a posebno infrastrukturnih
investicija, treba se okrenuti politici usredotočenog napora, tj.
smanjivanju broja planiranih projekata. Deficiti u svim oblicima
javne potrošnje su više nego očiti, pa treba razmotriti mogućnost
ušteda u proračunu i u financijskim planovima izvanproračunskih
fondova. Radi rješavanja nelikvidnosti potrebno je osigurati
urednu naplatu poreza i doprinosa, primjenom primjerenog
kažnjavanja svih onih koji izbjegavaju važeće zakone. Radi
suzbijanja izbjegavanja plaćanja doprinosa na plaće za mirovinsko
i zdravstveno osiguranje treba proširiti plaćanje i na primanja po
ugovoru o djelu, osim za područja znanosti, kulture, umjetnosti i
studentskog standarda.
4.) Pad industrijske proizvodnje u posljednjih sedam mjeseci, a i
drugi spomenuti pokazatelji, upućuju na pad gospodarske
aktivnosti. Iako je tome jednim dijelom pridonijela gospodarska
kriza u svijetu, a i recesija u zemljama koje su naši najvažniji
trgovački partneri, ipak je nedvojbeno da su tome pretežito
pridonijeli domaći čimbenici (nelikvidnost, blokirane banke,
previsoko fiksalno opterećenje, povećanje svih troškova
proizvodnje). Radi prekidanja takvog kretanja nužno je odmah
poduzeti odgovarajuće korake, bez obzira što se njihov učinak ne
može očekivati u stanovitom brzom vremenskom roku.
Među mjerama i koracima koje treba poduzeti radi povećanja
proizvodnje i zaposlenosti valja istaknuti prije svega:
- brži rast izvoza, od rasta bruto domaćeg proizvoda;
- povećanje stope nacionalne štednje, te promjenu strukture
nacionalnih investicija u korist djelatnosti koje daju
neposredniji proizvodni učinak;
- pronalaženje mogućnosti organiziranog pristupa modernom
transferu tehnologije;
- privlačenje stranih, posebno izravnih investicija. U tu svrhu
treba neodločno pristupiti sustavnoj privatizaciji javnih i
turističkih poduzeća.
U posebnim okolnostima poticanja stranih investicija od
nacionalnog značenja hrvatska Vlada ima pravo besplatne dodjele
državnog zemljišta, dodjele i izgradnje infrastruktre, te
kapitalnog udjela u datom projektu.
Za neodložno povećanje izvoza treba učiniti više na povećanju
sredstava za njegovo kreditiranje i subvencioniranje kamata u
okviru HBOR-a, zatim kompenziranjem troškova carinskih barijera,
posebno poticanjem hrvatskih prepoznatljivih proizvoda. Treba što
prije razmotriti model institucionalnog nastupa hrvatskog izvoza u
suradnji vlasti i gospodarske komore.
Neopravdane uvozne olakšice treba ukinuti, npr. kod uvoza
automobila, a dati carinske olakšice za uvoz automobila u koje su
ugrađeni dijelovi proizvedeni u Hrvatskoj. Carinu za strojeve, i
drugu opremu koja se trenutno ne proizvodi u zemlji, treba smanjiti
ili ukinuti, kako bi se potakli i domaći i strani investitori.
Potrebno je sustavno davati poticaj razvitku turističke i izvozne
privrede.
Treba učiniti sve da se poveća stopa nacionalne štednje, i osobito
da se promijeni struktura investicija u pravcu većih ulaganja u
proizvodnje s brzim povratom sredstava.
Poticanju razine nacionalne štednje moraju pridonijeti i
reformirani fondovi socijalnog i mirovinskog osiguranja, sustavi
financiranja stambene izgradnje i sustavi životnog osgiuranja. Pri
sadašnjoj razini štednje oslonac na strane, posebno izravne
investicije je ne samo neizbježan, već od prvorazredne važnosti.
Međutim, da bi privukli strane investitore, osim razrade
konkretnih pogodnosti u poreskoj, industrijskoj, carinskoj i
infrastrukturnoj politici, treba ubrzati sve integracijske
aktivnosti (WTO, CEFTA, EU) kako bi se proširilo tržište.
U omogućivanju stranih ulaganja i u sustavu javnih radova i nabavki
ne smije se, međutim, dopuštati da domaći ponuđači gube poslove na
licitacijama u zemlji i onda kada su potpuno kompetitivni stranima.
Na nacionalnoj povlastici pogotovo treba inzistirati za sve one
investicije koje se financiraju iz proračuna, javnih fondova i
javnih poduzeća.
Adekvatnom obukom kadrova i stvaranjem industrijskih i
poduzetničkih centara, savjetovališta i tehnoloških parkova, a
posebno djelotvornijom primjenom fundamentalnih i primijenjenih
znanstvenih istraživanja mora se poticati uvoz moderne
tehnologije, jer bez toga ne možemo zadovoljiti profesionalne i
životne potrebe naših mladih školovanih ljudi, niti spriječiti
njihov odlazak u inozemstvo.
Oživljavanje privredne djelatnosti neosporno će dovesti do
smanjenja stopa registirane nezaposlenosti. Međutim, treba
otvoreno reći da zbog svojeg strukturnog karaktera taj se problem
neće moći riješiti u kratkom roku, ali valja težiti da se stopa
nezaposlenosti u narednom srednjoročnom razdoblju približi razini
između 7 do 8 posto. Radi ublažavanja problema strukturalne
nezaposlenosti, kao što je to cjelovito i domišljato predloženo u
programu hrvatske Vlade o zapošljavanju, treba učiniti potreban
napor u osiguranju odgovarajućih sredstava za povećanje i
profesionalne i regionalne mobilnosti radne snage.
Istodobno s borbom protiv svih oblika korupcije, mita i krađe,
treba se boriti protiv svih oblika stvaranja antipoduzetničke
klime do koje je došlo zbog određenih propusta u privatizaciji i
posebno zbog neprofesionalnog ponašanja dijela poduzetnika, to
jest bogatuna.
Unatoč svim teškoćama i kriznim pojavnostima državno je vodstvo
čvrstog uvjerenja da se sve te pojavnosti mogu razmjerno brzo
prevladavati, ako sva državna tijela i svi društveni i gospodarski
subjekti, u okviru svojih ovlasti, brzo, učinkovito i odgovorno
provode utvrđene ciljeve politike na svim područjima. Za svako
odstupanje i ustanove, i pojedinci morat će snositi najozbiljnije
posljedice".
8. Vlada RH: Promjene posebnih poreza
U sklopu programa mjera za rješavanje nelikvidnosti, Vlada RH
prihvatila je na sjednici, održanoj u četvrtak, prijedlog Zakona o
izmjenama Zakona o poreznoj upravi. Izmjenama se predlaže da
porezna uprava može obavljati i nadzor i prisilno naplaćivati
doprinose za fondove mirovinskog i zdravstvenog osiguranja.
U pripremi je cjelovit model po kojem bi porezna uprava u cijelosti
obavljala porezni nadzor, te obračunavala i naplaćivala ne samo
poreze na dohodak već i doprinose, izvijetio je ministar financija
Borislav Škegro.
Vlada je u saborsku proceduru uputila i prijedlog Zakona o
izmjenama Zakona o posebnom porezu na naftne derivate. Predlaže se
povećanje posebnog poreza na motorni benzin sa 1,90 na 2,05 kuna po
litri. Za bezolovni benzin predlaže se pak povećanje sa 1,60 na 1,85
kuna, a za dizelska goriva sa 1,40 na 1,65 kuna po litri.
Povećanje posebnog poreza ne znači automatsko povećanje
maloprodajnih cijena, kazao je ministar financija Škegro.
Obrazlažio je da je trošarina samo jedan element ukupne cijene
proizvoda.
Predloženim izmjenama prihod državnog proračuna mjesečno bi se
povećao za oko 35 milijuna kuna.
Vlada je utvrdila i predloženi Zakon o izmjenama Zakona o posebnim
porezima na osobne automobila, ostala motorna vozila, plovila i
zrakoplove. Predlaže se povećanje trošarina za visoku klasu
automobila koji imaju više od 75 kilovata. Za automobile od 75 do 90
kilovata trošarina bi se povećala sa 7.500,00 kuna na 15.000,00
kuna, za automobile od 90 do 110 kilovata sa 15.000,00 na 30.000,00
kuna, a za automobile iznad 110 kilovata sa 30.000,00 na 60.000,00
kuna.
Također se predlaže ukidanje svih povlastica za uvoz automobila i
smanjenje carine za sve automibile za koje se dijelovi proizvode u
Hrvatskoj.
Vlada je u saborsku proceduru uputila i pridjelog Zakona o posebnom
porezu na luksuzne proizvode. Predlaže se posebni porez od 20 posto
na prodajnu cijenu, odnosno prije obračunavanja PDV-a i to na
nakit, satove, odjeću od krzna, obuću od reptila, pirotehničke
proizvode za vatromet i oružje.
Ukupno porezno opterećenje tih proizvoda iznosilo bi 46,4 posto.
Proračunski prihodi povećali bi se za šest mjeseci za oko 8 milijuna
kuna.
Vlada je utvrdila i prijedlog Zakona o izmjenama Zakona o posebnom
porezu na duhanske prerađevine. Predlaže se ujednačavanje poreznog
opterečenja domaćih i uvoznih duhanskih prerađevina, sukladno
zahtjevima Svjetske trgovinske organizacije. Neke će cigarete,
kazao je ministar financija Škegro pojeftiniti. No, s time se ne
slaže ministar zdravstva Željko Reiner. Ministar Reiner s tim u
vezi je zamjerio što o predloženim izmjenama poreza na duhanske
prerađevine Ministarstvo zdravstva nije obaviješteno.
"Podizanjem trošarina na cigarete diže se i letvica za švercere",
odgovorio je ministar financija Škegro, i ponovio da su predložene
izmjene u okviru standarda Svjetske trgovinske organizacije u koju
Hrvatska želi ući.
Vlada je na ovoj sjednici prihvatila i mjere za sanaciju i
financijsku konsolidaciju 13 poduzeća. Za to je potrebno osigurati
50 milijuna kuna.
"Neka vam ne bude žao tog novca", kazao je premijer Zlatko Mateša
dodajući kako je riječ o očuvanju velikog broja radnih mjesta.
Ministra privatizacije Milana Kovača i predsjednika Fonda za
privatizaciju Stipu Hrkača zadužio je da Vladu izvješćuju o radu
upravnih i nadzornih odbora u tim poduzećima.
Vlada je također desetorici hrvatskih branitelja darovala
poljoprivredna zemljišta.
Zatvorena sjednica
Na zatvorenom dijelu sjednice Vlada je produžila važnost uredbama
čiji sadržaj do sada nije reguliran donijetim zakonima, priopćeno
je iz Vladina Ureda za odnose s javnošću.
Vlada je donijela odluku o izmjenama uvjeta i načina kreditiranja
zapošljavanja razvojačenih pripadnika Hrvatske vojske. Njome se
odobrava produženje počeka odobrenih kredita od tri godine i roka
otplate od tri godine korisnicima koji su namjenski iskoristili
kredit. Osim toga, u slučaju smrti korisnika kredita Hrvatska banka
za obnovu i razvoj (HBOR) će otpisati glavnicu i kamate.
Društvu Razvitak d.d. iz Iloka odobrena je novčana potpora za
podmirenje neizmirenih obveza.
Vlada je utvrdila prijedloge odluka o postavljenju Lina Verbeka za
počasnoga konzula u Kraljevini Belgiji sa sjedištem u Bruggeu; mr.
Vjekoslava Tomašića za generalnog konzula u Talijanskoj Republici
sa sjedištem u Trstu; dr. Zdravka Sančevića za počasnoga generalnog
konzula u Republici Venezueli sa sjedištem u Caracasu; dr. Jasmine
Kovačević Čavlović za generalnog konzula u SR Jugoslaviji sa
sjedištem u Subotici; Petra Poljanića za generalnog konzula sa
sjedištem u Kotoru.
Ravnateljem Javne ustanove nacionalni park Krka imenovan je Željko
Bulat, izvješćeno je iz Vladina Ureda za odnose s javnošću.
9. Savjet HNB: Predlaže se stečaj za četiri banke
Savjet Hrvatske narodne banke (HNB) odlučio je da se za
Komercijalnu, Gradsku, Županjsku i Glumina banku što hitnije
pokrene stečajni postupak. Takav prijedlog bit će i upućen
nadležnim trgovačkim sudovima, priopćeno je u četvrtak iz HNB-a.
"Pod predsjedanjem guvernera HNB dr. Marka Škreba, te uz
sudjelovanje ministra financija Borislava Škegre i predsjednika
saborskog Odbora za proračun dr. Đure Njavre, Savjet je nastavio
raspravu o bankama u kojima su potkraj siječnja imenovani
privremeni upravitelji: Komercijalnoj banci d.d., Gradskoj banci
d.d, Županjskoj banci d.d., te Glumina banci d.d. Kao što se moglo i
očekivati na temelju prethodnih kontrola, nalazi privremenih
upravitelja i njima pridruženih stručnjaka potvrđuju da su sve te
banke dosadašnjim poslovanjem dovedene u duboku nesolventnost i da
nemaju izgleda za oporavak koji bi jamčio stabilno i sa zakonskim
propisima usklađeno buduće poslovanje.
Radi se o četiri banke na koje otpada oko 6,5 posto bilančne svote
hrvatskog bankovnog sustava, a koje su raspolagale s oko 3,5
milijarda kuna ukupne odnosno oko 2,8 milijardi osigurane štednje.
Nažalost, i tom štednjom i ostalim povjerenim im sredstvima
gospodarile su tako da već duže vrijeme nisu u stanju isplaćivati ni
glavnicu a kamoli visoke kamate kojima su privlačile tuđi novac, da
bi ga zatim u velikoj mjeri koristile za financiranje tvrtki u
vlasništvu samih banaka, članova njihovih uprava, nadzornih odbora
i s njima povezanih osoba. Rezultat takve poslovne politike, kao i
brojnih drugih nepravilnosti i nezakonitosti u poslovanju, sažet
je u podatku da su kod sve četiri banke potencijalni gubici daleko
veći od jamstvenog kapitala.
Članovi Savjeta HNB razmatrali su svestrano i temeljito sve zakonom
predviđene mogućnosti raspleta krize u nesolventnim bankama,
polazeći pritom u prvom redu od što bolje zaštite interesa štediša
tih banaka i povjerenja u bankovni sustav, a vodeći računa i o
procjenjivanim troškovima svakog od tih rješenja za državni
proračun i porezne obveznike.
Savjet HNB zaključio je da će spomenuti interesi biti
najučinkovitije zaštićeni što hitnijim pokretanjem stečajnog
postupka nad sve četiri navedene banke, te će takav prijedlog biti i
upućen nadležnim trgovačkim sudovima.
Savjet HNB pritom podsjeća da je štedišama banaka koje moraju u
stečaj i s najviše državne razine zajamčen početak isplate štednih
uloga osiguranih u sustavu osiguranja štednje preko Državne
agencije za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka, do iznosa
od 100.000 kuna po štediši, već od 1. srpnja ove godine.
Savjet HNB smatra izuzetno važnim da Vlada RH u što kraćem roku
razmotri mogućnost dodatne zaštite štednih uloga do razine
cjelokupne glavnice s primjerenom kamatom na štedne uloge, kakve se
ostvaruju u normalnim okolnostima, a ne one koja je ugovarana po
visokim stopama i bez ikakvih kriterija. Dodatnu zaštitu štednih
uloga te sva vjerovnička potraživanja treba osigurati učinkovitom
provedbom stečajnog postupka, sukladno zakonskim odredbama.
Osim toga, članovi Savjeta HNB smatraju opravdanim da se još jednom
preispitaju sve mogućnosti i računice za prijenos osigurane
štednje iz blokiranih i nesolventnih banaka za koje se predlaže
stečaj u zdrave i stabilne hrvatske banke, za što u dosadašnjim
pokušajima nije nađeno potrebno zanimanje i očekivano pokriće.
Članovi Savjeta HNB posebno naglašavaju da pokretanje stečajnog
postupka ne znači automatski i konačnu likvidaciju. I tijekom samog
stečajnog postupka otvorena je mogućnost preuzimanja banke u
stečaju ukoliko se pronađe zainteresirani ulagač s potrebnim
sredstvima, što do sada niti jednoj od ove četiri banke nije
uspjelo, ili pak preustroj stečajnog dužnika na temelju dogovora
vjerovnika, ukoliko zaključe da bi takvim rješenjem u većoj mjeri
zaštitili svoje interese", navodi se u priopćenju HNB-a.
10. Grupa Zagrebačka banka: Dobit u 1998. 290 milijuna kuna
Grupa Zagrebačka banka poslovnu je 1998., po preliminarnim
financijskim izvješćima, zaključila s dobiti prije oporezivanja od
290 milijuna kuna. Dobit Grupe prije rezervacija povećana je 23
posto u odnosu na prošlu godinu, a ukupan je prihod povećan 10
posto, objavili su u četvrtak iz Zagrebačke banke.
Ukupna imovina Grupe povećana je 11 posto, a to se povećanje
pretežito odnosi na kreditiranje građana, budući da su kreditni
portfelji zastupljeni s 37 posto. Depoziti građana povećani su za
2,5 milijarda kuna tijekom 1998, tako da je sada, kažu, gotovo svaka
treća njemačka maraka štednje u Hrvatskoj deponirana u Zagrebačkoj
banci.
Poslovanje Grupe i upravljanje njome u 1998, u Zagrebačkoj banci
smatraju uspješnim, dodajući kako će potankosti izvješća biti
poznate nakon okončanja posla revizora, iza 9. travnja 1999.
11. Okrugli stol "The Economista" s hrvatskom Vladom
Hrvatsku, makroekonomski gledano, čeka teška godina, u kojoj se
teško može očekivati veći gospodarski rast, rekao je u srijedu na
završetku dvodnevnog Okruglog stola "The Economista" u Zagrebu,
viši potpredsjednik Sekcije za konferencije tog uglednog časopisa
William Crisp. Predstavnici hrvatske Vlade sa 100-ak poslovnih
ljudi iz zemlje i inozemstva raspravljali su o planovima ekonomske
politike Vlade, a zainteresirani su poslovni ljudi imali priliku
dobiti konkretne odgovore i "informacije iz prve ruke".
Crisp je iznio - po njegovoj prosudbi, 12 osnovnih pokazatelja i
zaključaka stola. Ocjenjujući da je gospodarstvo na prekretnici,
Crisp smatra da Vlada daje naglasak na gospodarstvo i premda ima
intenvercionističkih mjera, vidljivi su napori da se te
deformacije iz prošlosti smanje. Gospodarstvo je pogođeno
utjecajem propasti nekih banaka i država se mora riješiti "tih
trulih jabuka", a pozitivno se ocjenjuju napori Ministarstva
financija kako se ne bi izbjegavalo plaćanje poreza. Financiranje
zdravstva - kakvo je danas - jest nedjelotvorno, a potrebne su hitne
i jasne reforme. "Kultura neplaćanja mora prestati", iduća je
poruka Okruglog stola. Neplaćanje je potrebno eliminirati raznim
sredstvima.
Crisp smatra da je Hrvatska - što se tiče europskih integracija,
zbog rata i ostalih događanja, barem 5-10 godina iza susjednih
zemalja: Mađarske, Poljske, Slovenije i Češke. Predstojeće
učlanjenje u Svetsku trgovinsku organizaciju (WTO) predstavljat će
prvi izravan korak Hrvatske na putu u članstvo EU-a.
Što se pak tiče tečaja kune, Crisp vidi "opsjednutost" odnosom
tečaja kune i njemačke marke, a potrebna je relativna stabilnost,
bez većih promjena, jer realan tečaj ovisi o temeljima gospodarstva
i njegovoj učinkovitosti.
Novi Zakon o bankama daje ovlasti za veće intervencije Hrvatske
narodne banke u slučaju nelikvidnosti banaka, što je dobro, kao i
najava osiguravanja štednih uloga "za sprječavanje panike".
Posebno bitnim Crisp smatra daljnju privatizaciju, posebno
Hrvatskih telekomunikacija do kraja ove godine i INA-e u 2000.
Napravi li se taj posao dobro i kvalitetno, postoje sve šanse za
uspješan nastavak reformi.
O gospodarskim pitanjima dva su dana, iza zatvorenih vrata,
poslovnim ljudima, među ostalima, govorili potpredsjednik Vlade i
ministar financija Borislav Škegro, ministri razvitka i obnove,
gospodarstva, pomorstva, prometa i veza - Jure Radić, Nenad Porges,
Željko Lužavec - guverner HNB-a Marko Škreb, direktori INE i
Hrvatskih telekomunikacija Davor Štern i Ivica Mudrinić...
12. HFP: Raskinuto gotovo 180 tisuća ugovora
Hrvatski fond za privatizaciju (HFP) s današnjim je danom raskinuo
gotovo 180 tisuća ugovora o prodaji dionica, nominalno vrijednih
2,8 milijardi njemačkih maraka (više od 11 milijardi kuna). Pritom
je 958 milijuna DEM vrijednih dionica otplaćeno i ostalo je
vlasnicima, dok je 1,8 milijardi DEM vraćeno u portfelj HFP-a. Fond
tako raspolaže s dionicama vrijednim ukupno 9,5 milijardi kuna, što
je 10 posto nominalne vrijednosti 2600 poduzeća na početku
pretvorbe, rekao je u utorak na konferenciji za novinare
predsjednik HFP-a Stipe Hrkać.
Konstatirao je da većinu portfelja dionica s kojima Fond raspolaže
ustvari čine vraćene dionice zbog neplaćanja i raskida ugovora.
Hrkać je podsjetio da je od 578.469 ugovora sklopljenih za kupnju
dionica s popustom, raskinut 154.741, vrijedan 845 milijuna DEM, te
da je od 42.103 ugovora sklopljena za kupnju dionica bez popusta
raskinuto 20.486 ugovora, vrijednih 95 milijuna DEM.
Ne složivši se s komentarom novinara da je ono što se vraća Fondu u
katastrofalnom stanju, potpredsjednica Fonda Marija Turudić je
spomenula primjer karlovačke mljekare KIM koja, kaže, ima velikih
dugova, ali i gotovo isto toliko potraživanja. Napomenula je da
Fond pobija i poništava sve radnje, primjerice u slučaju Badela
1862., utvrdi li se da je nastala šteta za tvrtku i dioničare zbog
neizvršavanja ugovornih obveza i lošeg raspolaganja imovinom.
Na upit o rješavanju problema i najavljenoj novoj vlasničkoj
strukturi Tiska, Hrkać je rekao da o ponudi konzorcija banaka za
preuzimanja Tiska i svih njegovih obveza sada raspravljaju
izdavači. Ne želeći ulaziti u detalje, jer će možda već danas biti
postignut dogovor, Hrkać je rekao da bi vlasnička struktura trebala
biti promijenjena u korist banaka i vjerovnika Tiska.