E-EU-PRORAČUN-Organizacije/savezi-Proračun NJE 1.III.SZ:AGENDA 2000-ŠTEDNJA NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG1. III. 1999.Preostaje samo program štednje"Tisuće stranica, napisanih na temu Agende 2000, obično su mrtvo slovo na papiru.
Rasprava o najopsežnijoj dosadašnjoj reformi Europske unije počinje iz početka. Njemački je kancelar kao aktualni predsjednik EU provođenje reforme u sljedeća tri tjedna pretvorio u pitanje časti. No, najkasnije prošloga petka, kad je na Petersbergu primio svoje kolege iz partnerskih država, postalo mu je jasno da zadaću neće moći riješiti - bar ne u roku koji je sam sebi zadao. Što će, dakle, Schroeder poduzeti ako su zacrtani ciljevi preambiciozni? Zacrtat će nove, ovaj puta dostižne. Agenda 2000 više nije projekt reforma već samo program štednje.Na Petersbergu je Gerhard Schroeder partnerima u EU izložio popis stavki štednje, po kojem bi EU u razdoblju od 2000. do 2006. trebala izdati 190 milijarda maraka manje nego što se dosad računalo. Po tom bi popisu EU uštedjela oko 27 milijarda maraka godišnje. Budući da SRNj financira 28 posto ukupnog proračuna EU, teret njezina godišnjeg doprinosa od 40 milijarda maraka bio bi smanjen za 7,6 milijarda. Budući pak da se polovica tog doprinosa EU slijeva
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
1. III. 1999.
Preostaje samo program štednje
"Tisuće stranica, napisanih na temu Agende 2000, obično su mrtvo
slovo na papiru. Rasprava o najopsežnijoj dosadašnjoj reformi
Europske unije počinje iz početka. Njemački je kancelar kao
aktualni predsjednik EU provođenje reforme u sljedeća tri tjedna
pretvorio u pitanje časti. No, najkasnije prošloga petka, kad je na
Petersbergu primio svoje kolege iz partnerskih država, postalo mu
je jasno da zadaću neće moći riješiti - bar ne u roku koji je sam sebi
zadao. Što će, dakle, Schroeder poduzeti ako su zacrtani ciljevi
preambiciozni? Zacrtat će nove, ovaj puta dostižne. Agenda 2000
više nije projekt reforma već samo program štednje.
Na Petersbergu je Gerhard Schroeder partnerima u EU izložio popis
stavki štednje, po kojem bi EU u razdoblju od 2000. do 2006. trebala
izdati 190 milijarda maraka manje nego što se dosad računalo. Po tom
bi popisu EU uštedjela oko 27 milijarda maraka godišnje. Budući da
SRNj financira 28 posto ukupnog proračuna EU, teret njezina
godišnjeg doprinosa od 40 milijarda maraka bio bi smanjen za 7,6
milijarda. Budući pak da se polovica tog doprinosa EU slijeva
natrag u Njemačku, saldo netto-platiše smanjio bi se sa sadašnjih
22 milijarde na 15 milijarda maraka. Time bi se Njemačka gotovo
približila onih sedam milijarda, koje CDU i CSU na čelu s bavarskim
premijerom Edmundom Stoiberom kategorički zahtijevaju kao minimum
Schroederovih pregovaračkih rezultata glede Agende 2000.
Na Petersbergu nije ni jednom riječju spomenuto da zajednica 15
europskih država mora iz temelja preustrojiti svoje financije želi
li funkcionirati i nakon što broj njezinih članova naraste na 20 ili
čak 23. U Europskom povjerenstvu, njemačkom ministarstvu financija
i ministarstvima financija njemačkih saveznih zemalja, pa i gotovo
u svakom istraživačkom institutu koji u svom nazivu nosi pridjev
'europski', stručnjaci su svoju maštu usredotočili na čišćenje
financijskih doprinosa EU od samovolje i nepravde. Samo će uz
veliko čišćenje biti moguće ispraviti, primjerice, status Danske
koja je kao druga najbogatija članica istodobno netto-primatelj te
status Njemačke koja više netto uplaćuje u zajedničku blagajnu nego
sve druge države-partneri zajedno, iako je na ljestvici
blagostanja nakon ponovnog ujedinjenja zauzela tek peto mjesto.
No, štogod bilo izmišljeno - gornje granice za pozicije netto-
platiša, prebacivanje izdataka za poljoprivredu na nacionalne
proračune, nova mjerila za doprinose u EU - na Petersbergu se
pokazalo da nedostaje nužna jednodušna spremnost na reforme.
Jednoglasnost kao obvezujuće načelo u donošenju odluka o novčanim
pitanjima jednostavno nije ostvarena. Europska unija nije sposobna
provesti reformu što je Agenda po prvotnoj zamisli trebala biti.
Štednja će svakako biti uvedena. EU već sada godišnje izdaje dobrih
deset milijarda maraka manje no što bi smjela raspodijeliti po
gornjim granicama tekućih financijskih planova. U pitanjima
izdavanja novca za pregovaračkim stolom bruxelleskog Ministarskog
vijeća prevladava blokirajuća manjina imućnog sjevera.
Alimentiranje izdavanjima sklonog juga ne raduje pretjerano -
posebno ako se prisjetimo da Britanci, Nizozemci, Skandinavci
ionako zauzimaju distancirani stav prema EU. S jedne strane, EU
štedi - zahvaljujući tradicionalnom sukobu sjevera i juga. S druge
strane, taj sukob priječi državnike da napokon razborito riješe
pitanje europskih financija.
U noći na 26. ožujka u Berlinu bi trebala biti bačena kocka. Što će
Schroeder postići? Ništa što bi bilo vrijedno velikih fanfara.
Zajednica će štediti - možda nešto malo više nego dosad. Krivina
njemačkog netto-salda povinut će se nadolje - možda malo jače nego
dosad. Nakon toga nitko više neće govoriti o Agendi 2000",
zaključuje Winfried Muenster.