DE-NJEMAČKA-PRORAČUN-Proračun-Vlada-Političke stranke-Parlament NJ 23.II.DIE WELT:NJ. DRŽAVNI PRORAČUN NJEMAČKADIE WELT23. II. 1999.Proračun nije moguće financirati bez dodatnih ušteda"Njemačka skupština čitav će se tjedan baviti
Lafontaineovim (SPD) nacrtom državnog proračuna za 1999. godinu. Sukob je neizbježan. Naime, proračunski majstorski uradak ministra financija ne napada samo oporba - kritički tonovi dopiru i iz redova njegova vladajućeg bloka.U tom se pogledu posebno ističe glasnogovornik parlamentarne frakcije Zelenih za pitanja proračuna Oswald Metzger. On se vrlo rano uključio u operaciju pregleda stanja u državnoj blagajni, upozoravajući na strukturni deficit koji je iza sebe ostavio bivši ministar financija Theo Waigel (CSU) te koji će do 2000. iznositi već 20 milijarda maraka.S obzirom na skupe izborne darove Metzger je već tada jasno naglasio: takvo stanje nije moguće trajno financirati bez ograničenja izdataka. Naime, porezni ventil navodno ne bi trebao biti dodatno zategnut. 'Bilo bi to pogubno za konjunkturu', zatire Lafontaine obično takve glasine u samom začetku.Očito neuspješno. Naime, glasine o povećanju poreza na dodanu
NJEMAČKA
DIE WELT
23. II. 1999.
Proračun nije moguće financirati bez dodatnih ušteda
"Njemačka skupština čitav će se tjedan baviti Lafontaineovim (SPD)
nacrtom državnog proračuna za 1999. godinu. Sukob je neizbježan.
Naime, proračunski majstorski uradak ministra financija ne napada
samo oporba - kritički tonovi dopiru i iz redova njegova vladajućeg
bloka.
U tom se pogledu posebno ističe glasnogovornik parlamentarne
frakcije Zelenih za pitanja proračuna Oswald Metzger. On se vrlo
rano uključio u operaciju pregleda stanja u državnoj blagajni,
upozoravajući na strukturni deficit koji je iza sebe ostavio bivši
ministar financija Theo Waigel (CSU) te koji će do 2000. iznositi
već 20 milijarda maraka.
S obzirom na skupe izborne darove Metzger je već tada jasno
naglasio: takvo stanje nije moguće trajno financirati bez
ograničenja izdataka. Naime, porezni ventil navodno ne bi trebao
biti dodatno zategnut. 'Bilo bi to pogubno za konjunkturu', zatire
Lafontaine obično takve glasine u samom začetku.
Očito neuspješno. Naime, glasine o povećanju poreza na dodanu
vrijednost javljaju se u redovitim vremenskim razmacima. Za to
postoje u prvom redu dva razloga: prvo, povećanje PDV-a za jedan
posto donijelo bi preko noći u blagajnu 15 milijarda maraka; drugo,
povećanje poreza na dodanu vrijednost moguće je obrazložiti
priželjkivanim usklađivanjem neizravnih poreza na razini EU, gdje
Njemačka zajedno s Luxemburgom zauzima mjesto u donjem dijelu
ljestvice.
No, crveno-zelena vlada odbacuje i takve špekulacije. I postoje
valjani razlozi da joj u tom pogledu vjerujemo. Naime, na popisu
planova kancelara Gerharda Schroedera za predsjedateljski mandat u
Vijeću EU nalazi se puno toga, ali ne i usklađivanje neizravnih
poreza.
Veći PDV pogodio bi pak ponajprije građane s malim ili srednjim
primanjima - dakle, upravo onu klijentelu koju Lafontaine želi
ojačati svojom spornom politikom potražnje.
Odustane li Lafontaine u tom kontekstu uistinu od povećanja PDV-a,
postavlja se pitanje odakle će novac biti namaknut. Posebno ako se
prisjetimo da su presude njemačkog Ustavnog suda o poreznom
rasterećenju obitelji otvorile nove rupe u državnoj blagajni,
vrijedne nekoliko milijarda maraka. Pritom valja napomenuti da od
Ustavnog suda treba pouzdano očekivati i nove strašne vijesti.
Viši krediti za rješavanje problema unaprijed su isključeni.
Naime, dug njemačke savezne države s udjelom od dobrih 86 milijarda
maraka već je sada drugi po veličini pojedinačni proračun u nacrtu
za 1999. godinu. Povećane porezne prihode ne treba pak očekivati
zbog sve sumornijih konjunkturnih izgleda. Više nije moguće
slobodno lihvariti ni s prihodima od privatizacije budući da je
Waigel već napravio veliko pospremanje u 'saveznoj riznici'.
Dakle, Metzger je potpuno u pravu kada zahtijeva drastično
ograničavanje izdataka. U tom je kontekstu političar Zelenih
postupio dosljedno i zato što pritom nije štedio ni proračun
ministra rada Waltera Riestera (SPD), koji sa 173 milijarde maraka
proždire oko 35 posto ukupnog proračuna.
Valja ograničiti previsoke standarde radi stvaranja uvjeta za
trajno plaćanje uistinu nužnih usluga. U tom pogledu kao primjer
valja spomenuti socijalnu pomoć koja je u svojoj osnovi nedvojbeno
nužna (...)", zaključuje na kraju izvješća Cornelia Wolber.