US-KRIVUDANJE- GD, PI, PB, PN, PL, PAN, PR, TR US WP 15.II.KRIVUDANJE NA BALKANU SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON POST15. II. 1999.Krivudanje na Balkanu"Humanitarna katastrofa, sukob koji bi poput domina mogao potaknuti nestabilnost u
južnoj Europi i, konačno, test vjerodostojnosti NATO-a - sve uvjerljivi argumenti za intervenciju na Kosovu. Ipak, nešto na ovoj slici nije kako treba biti: Balkan koji dominira Američkom vanjskom politikom na pragu 21. stoljeća?Dok predanost SAD-a rješavanju problema na Balkanu doživljava svoj vrhunac, svijet ne oskudijeva ljudskim trgedijama. Zbog čega Kosovo zaslužuje našu krv i novac, a ne Siera Leone ili Šri Lanka? Zar zaista želimo da NATO bude baby-sitter Balkana? Nazvati balkanski škripac, u koji se uvlači i SAD, drugim Vijetnamom bilo bi pogrešno i melodramatično. No nakon što smo potrošili oko 20 milijarda dolara na Bosnu, a sada počinjeno još jednu vojnu i političku akciju na Kosovu koja će vjerojatno stajati više milijarda dolara, nije li vrijeme da se malo odmaknemo i dobro ispitamo čitavu situaciju?SAD i saveznici iz NATO-a, čini se, idu u pravcu pretvaranja bivše Jugoslavije u seriju protektorata, područje po područje. Gdje ovo
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
15. II. 1999.
Krivudanje na Balkanu
"Humanitarna katastrofa, sukob koji bi poput domina mogao
potaknuti nestabilnost u južnoj Europi i, konačno, test
vjerodostojnosti NATO-a - sve uvjerljivi argumenti za intervenciju
na Kosovu. Ipak, nešto na ovoj slici nije kako treba biti: Balkan
koji dominira Američkom vanjskom politikom na pragu 21. stoljeća?
Dok predanost SAD-a rješavanju problema na Balkanu doživljava svoj
vrhunac, svijet ne oskudijeva ljudskim trgedijama. Zbog čega
Kosovo zaslužuje našu krv i novac, a ne Siera Leone ili Šri Lanka?
Zar zaista želimo da NATO bude baby-sitter Balkana?
Nazvati balkanski škripac, u koji se uvlači i SAD, drugim
Vijetnamom bilo bi pogrešno i melodramatično. No nakon što smo
potrošili oko 20 milijarda dolara na Bosnu, a sada počinjeno još
jednu vojnu i političku akciju na Kosovu koja će vjerojatno stajati
više milijarda dolara, nije li vrijeme da se malo odmaknemo i dobro
ispitamo čitavu situaciju?
SAD i saveznici iz NATO-a, čini se, idu u pravcu pretvaranja bivše
Jugoslavije u seriju protektorata, područje po područje. Gdje ovo
vodi? Eurasia - od Balkana do Kavkaza i Srednje Azije - puna je
problematičnih država ili pak onih koje propadaju. Hoćemo li čekati
da svaka eruptira nasiljem a zatim razdvajati sukobljene strane i
jačati red?
Neka su pitanja, jasno, važnija do drugih; izvori i prioriteti su
konačni. Kada je u pitanju Balkan, treba se dobrano potruditi u
cilju zaštite vitalnih američkih interesa.
Kosovari koji ne žele ni manje ni više nego neovisnost i Srbi koji
Kosovo vide kao integralni dio svoje države djeluju kao nepokretni
predmeti koji se susreću s golemom silom. Strategija izlaza ili ne,
vjerojatno je da nas čekaju tri godine održavanja mira, zatim
sklepanje izbora, zatim ponovna izgradnja pokrajine.
Umjesto da se svaku tragediju započinje masakrom nakon masakra,
zbog čega SAD, EU i Japan ne bi sponzorirali konferenciju UN-a u
svrhu reorganiziranja Jugoslavije kao konfederacije koja dopušta
maksimalnu autonomiju različitim etničkim skupinama. Međunarodna
zajednica bi mogla ponuditi između 30 i 40 milijarda dolara kao
poticaj - što je daleko manje nego bi stajalo dugoročno održavanje
mira. Takva akcija bi mogla omogućiti pravu nadu za izgradnju novog
života.
Na balkansku dilemu nema lakog odgovora. Više od stoljeća to
područje bilo je stabilno jedino kad bi red bio nametnut, što je
prvo proveo Otomanski imperij, a zatim jugoslavenski predsjednik
Tito. Na koncu konca, ono što nas je potaklo na intervenciju u Bosni
i na Kosovu bila je humanitarna tragedija; svi ostali argumenti su
velikim dijelom politička racionalizacija.
Vjerodostojnost NATO-a je pitanje egzistencije. Je li NATO savez za
kolektivnu samoobranu ili je za našu intervenciju na Balkanu
simptomatično to da postaje nešto drugo? U bilo kakvom razumnom
političkom poretku, ne bi li naši europski saveznici trebali
snositi pun teret za takve lokalne probleme, isto kao što SAD nudi
zračne snage i obavlja najteži dio posla u Zaljevu, na Srednjem
istoku i dalje?
Kazati da naša ulaganja u Daytonski mirovni sporazum moramo
sačuvati, zastrašujuće podsjeća na logiku eskalacije u Vijetnamu.
Zaista, rješavanje kosovske krize moglo bi biti olakšano ponovnim
rzmišljanjem o Daytonu. Možda bi srbijanski predsjednik Milošević
mogao biti raspoloženiji da napusti Kosovo kad bismo mi dopustili
bosanskim Srbima da dođu u Srbiju. Napokon, pomažući neovisnost
Kosova, udaljili smo se od daytonske premise da je mijenjanje
granica silom neprihvatljivo. Postoji i osjetljivo pitanje toga
hoće li Kosovo postati globalni preteča etničkog samoodređenja
koje navješćuje suverenitet. (U tom slučaju, što s Kurdima?)
Najproblematičnije jest to što naše akcije na Kosovu djeluju kao
jedan od prečestih slučajeva u kojima odgovor na neposredni problem
isključuje širu viziju svijeta kojega nastojimo sagraditi. To su
opasnosti jedinstvene supersile bez osjećaja za strategiju",
zaključuje Robert A. Manning.