US-POMOĆ- GD, PP, PN, PL, PT, PR, PG, TR US IHT 25. I. NORVEŠKA-STRANA POMOĆ SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE25. I. 1998.Dobar savjet iz Norveške: strana pomoć ima smisla"Nedugo nakon što je postala norveška
ministrica za međunarodni razvoj, prije 15 mjeseci, Hilde Johnson uložila je 10.000 dolara u predračun, u namjeri da financira kampanju za odnose s javnošću koja bi bila usmjerena na Amerikance. Njezin je plan bio Amerikancima objasniti koristi i važnost strane pomoći.'Norvežani to vide kao dobro ulaganje', tvrdi gospođa Johnson. 'Sadašnje ulaganje relativno malo dolara u razvoj može poslije prištedjeti milijune dolara koji bi bilo potrošeni na humanitarnu i pomoć u katastrofama.'Pomoći najvećoj svjetskoj sili da razumije kako može unaprijediti vlastite interese povećavajući pomoć siromašnijim zemljama trebalo bi olakšati teret pomoći koji leži na manjim zemljama kao što je Norveška i smanjiti međunarodnu napetost.Kad hrabra Norvežanka utroši novac kako bi nagovorila svjetski prijeko potrebnu državu u to kako je potrebno da bude vođa, nešto temeljno u međunarodnim odnosima nije kako treba biti. Gospođa Johnson je u pravu kad upozorava da je stanje svijesti jednako važno
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
25. I. 1998.
Dobar savjet iz Norveške: strana pomoć ima smisla
"Nedugo nakon što je postala norveška ministrica za međunarodni
razvoj, prije 15 mjeseci, Hilde Johnson uložila je 10.000 dolara u
predračun, u namjeri da financira kampanju za odnose s javnošću
koja bi bila usmjerena na Amerikance. Njezin je plan bio
Amerikancima objasniti koristi i važnost strane pomoći.
'Norvežani to vide kao dobro ulaganje', tvrdi gospođa Johnson.
'Sadašnje ulaganje relativno malo dolara u razvoj može poslije
prištedjeti milijune dolara koji bi bilo potrošeni na humanitarnu i
pomoć u katastrofama.'
Pomoći najvećoj svjetskoj sili da razumije kako može unaprijediti
vlastite interese povećavajući pomoć siromašnijim zemljama
trebalo bi olakšati teret pomoći koji leži na manjim zemljama kao
što je Norveška i smanjiti međunarodnu napetost.
Kad hrabra Norvežanka utroši novac kako bi nagovorila svjetski
prijeko potrebnu državu u to kako je potrebno da bude vođa, nešto
temeljno u međunarodnim odnosima nije kako treba biti. Gospođa
Johnson je u pravu kad upozorava da je stanje svijesti jednako važno
kao i novac.
U Somaliji, Bosni, na Kosovu, u Indoneziji i drugdje Amerikanci su
se pokazali neuobičajeno široke ruke kad je u pitanju bila pomoć
onima u nevolji. Kongres je nevoljko no mudro upotrijebio milijarde
koje je Clintonova administracija tražila za te hitne potrebe.
'No mi čekamo sve dok nas ljudska bijeda ne natjera na akciju, a tada
se radi o najgorim mogućim uvjetima, i to tek pošto su ljudi
propatili užasne stvari', izjavio je viši političar. 'Vješti smo
kada se radi o kupovanju vremena u ovakovim krizama, a zatim se ne
koristimo tim vremenom na mudar način.'
Vrijeme je da Kongres i vlada izvrše ozbiljnu reviziju razvoja
pomaganja. Pod vodstvom vladina dužnosnika J. Briana Atwooda, koji
uskoro odlazi na mjesto američkoga veleposlanika u Brazilu,
Agencija za međunarodnu pomoć (Agency for International
Developmebnt- AID) svoj je program preusmjerila s uskog prioriteta
hladnoga rata i učinila ga smislenijim za dugoročne ciljeve SAD-a i
za razvoj. No novac ostaje paralizirajuće oskudan.
Tijekom hladnoga rata pomoć SAD-a često je trošena na politički
korisne no korumpirane režime u Africi, Aziji i Latinskoj Americi.
Sada primatelji pomoći moraju više uložiti u razvoj kako bi
opravdali (...) finacijsku pomoć iz vana. Moraju stvoriti
djelotvorne zdravstvene ili obrazovne sustave, obično i usprkos
golemim poteškoćama. To je teže nego osigurati glas u Ujedinjenim
narodima, a donatori postaju obeshrabreni.
Pomoć za razvoj pala je na 0.2 posto od industrijskog utrška
razvijenih zemalja za 1997., izvješćuje Svjetska banka. To je
najniža razina još od Drugoga svjetskog rata. Pala je za trećinu
otkad je dovršen hladni rat. Problem otežava i to što se događa
mijena(...) ulaganja. Promjenjivost tržišta u razvoju uzrokovala
je radikalnu promjenu u stranim ulaganjima, koja se sada odvija u
zemljama izvan Azije, Latinske Amerike i istočne Europe, a u zemlje
Sjeverne Amerike i Europe. Kombinacija smanjenja u pomoći i
ulaganjima sve brže osiromašuje zemlje za koje je industrija SAD-a
računala da će biti tržišta sve većega američkog izvoza.
Manjak potpore u Kongresu za pomoć inozemstvu postala je čimbenik u
smanjenju sposobnosti Amerike da vodi i utječe na svijet kojim
dominira.
Manjak strane pomoći kao sredstva utjecaja 'znači da ne samo što mi
djelujemo negativno, često i samo - destruktivno, kako bi ostale
države natjerali da izvršavaju naše želje - to znači da ih pogađamo
ekonomskim sankcijama i da razrješenje problema još dodatno
otežavamo', kazao je umjereni republikanac. 'Sankcije su
zamijenile pomoć kao naše sredstvo gospodarskog utjecaja u
diplomaciji, na svačiju štetu.'
Jedna od najvećih frustracija državne tajnice Madeleine Albright
niska je razina ulaganja za pomoć i ostale međunarodne aktivnosti u
proračunu SAD-a, kazao je njezin glasnogovornik James Rubin.
'Zastrašivanje i uvjeravanje mogu se primijeniti samo kad
pokušavamo i druge zemlje uvjeriti u to da nam pomognu postići
ponuđena riješenja. Katkad je potreban novac.'
Gospođa Albright je postigla povećanje ulaganja SAD-a u
međunarodne probleme za 14 posto u fiskalnoj godini 1999. i podigla
ih na 18.6 milijardi. Diljem zemlje je provodila predizbornu
agitaciju, s mukom nastojeći promijeniti netočnu pretpostavku o
tome kako je veliki dio federalnog proračuna namijenjen stranoj
pomoći. Zapravo, strana pomoć je pala na jednu desetinu američkog
BDP-a, što je tek maleni dio onoga koliko Norveška ulaže za pomoć",
piše Jim Hoagland.