ES-FINANCIJE-GLOBALIZACIJA-LIBERALIZAM ES - 10. II. - O DAVOSU I NEOLIBERALIZMU ŠPANJOLSKAEL PAIS10. II. 1999.Davos i neoliberalizam"Na švicarskom alpskom oltaru, u Davosu, posvećenom slavljenju vrlina tržišta, moći i pripadnosti
kraljevstvu prvoga i drugoga, nekakvi nesložni glasovi i drugačije mišljenje obično nisu prisutni.U Davosu su opjevana čuda 'washingtonskog konsenzusa', velikih latinskoameričkih reformatora kao što su Carlos Salinas, Carlos Menem, Fernando Henrique Cardoso, 'Chicago boys' iz Čilea itd. Kao što je rekao jedan sudionik koji nije osjećao toliko samosažaljenje kao ostali, svake se godine prešutno odredi neka omiljena država kojoj onda svi plješću zbog njezinih neizmjernih pametnih poteza, ali i jedna 'bete noire' (strašilo, op. prev.) kojoj pripisuju sve moguće mane, i one koje ima i one koje nema. Jasno, već sljedeće godine država-junakinja postaje 'bete noire' i obrnuto, ali pamćenje ionako nije baš na cijeni u podnožju čarobne planine. Nafta i Settembrini okreću se u grobovima kad vide kako smo nisko pali na području filozofskih rasprava o budućem svijetu.Uza sve to, ovogodišnje iznenađenje na Svjetskom gospodarskom
ŠPANJOLSKA
EL PAIS
10. II. 1999.
Davos i neoliberalizam
"Na švicarskom alpskom oltaru, u Davosu, posvećenom slavljenju
vrlina tržišta, moći i pripadnosti kraljevstvu prvoga i drugoga,
nekakvi nesložni glasovi i drugačije mišljenje obično nisu
prisutni.
U Davosu su opjevana čuda 'washingtonskog konsenzusa', velikih
latinskoameričkih reformatora kao što su Carlos Salinas, Carlos
Menem, Fernando Henrique Cardoso, 'Chicago boys' iz Čilea itd. Kao
što je rekao jedan sudionik koji nije osjećao toliko samosažaljenje
kao ostali, svake se godine prešutno odredi neka omiljena država
kojoj onda svi plješću zbog njezinih neizmjernih pametnih poteza,
ali i jedna 'bete noire' (strašilo, op. prev.) kojoj pripisuju sve
moguće mane, i one koje ima i one koje nema. Jasno, već sljedeće
godine država-junakinja postaje 'bete noire' i obrnuto, ali
pamćenje ionako nije baš na cijeni u podnožju čarobne planine.
Nafta i Settembrini okreću se u grobovima kad vide kako smo nisko
pali na području filozofskih rasprava o budućem svijetu.
Uza sve to, ovogodišnje iznenađenje na Svjetskom gospodarskom
forumu nalazi se upravo u nestanku tog blaženog optimizma,
zaslijepljenog hvaljenja uzora, prijeko potrebne neokaljane
čistoće tržišta. Naprotiv, ako je suditi po smjeru vjetra koji sada
puše, i po načinu na koji su se na pistama i po krajoliku oko Davosa
postavili brojni oportunisti, utvrdit ćemo ono što mnogi već odavno
predosjećaju. Nalazimo se usred razdoblja postneoliberalizma,
tranzicije koja se vidi u trima tendencijama. Jedna je od njih jasna
i dobro se nazire, a druge su dvije podložne velikim ogradama i
nijansiranju. Prva od njih podrazumijeva nužnost reguliranja
međunarodnog protoka kapitala, špekulantskoga ili onoga iz
ministarskih proračuna. Druga obuhvaća nužnost usklađivanja
gospodarskih politika i političkih sustava, a treća se odnosi na
vezu između nejednakosti, upravljivosti i održivosti ekstremnih
tržišnih politika. Počnimo od prve tendencije.
Od Josepha Stiglitza, potpredsjednika Svjetske banke i glavnog
ekonomista te ustanove, do Georgea Sorosa, a da ne pričamo o raznim
stručnjacima, dužnosnicima i bišim političkim i poslovnim
'glitteratima', svi se danas praktički slažu kad je riječ o
nužnosti kratkoročnog nadziranja protoka svjetskog kapitala.
Razlozi su jasni: uništava gospodarstva na sve strane, bez ikakvih
obzira na 'čvrste' ili krhke ravnoteže, podcijenjene ili
precijenjene valute, razumni ili prekomjerni deficit, zdrave
bankarske sustave ili one koji su pred propašću. Sve se češće mogu
čuti pozivi koji traže neke oblike reguliranja pri ulasku kapitala
u neku državu ili regiju, podjelu odgovornosti 'ex ante', s pravnom
vrijednošću između kreditora i dužnika u trenutku kad stvari krenu
po zlu, i održavanju međunarodnih konvencija koje bi trebale
nadzirati i usmjeravati kretanje kapitala.
Stiglitz se služi metaforom o brani: rijeka teče s planine prema
moru, nekim umjetnim kanalima ili bez njih. Uz pomoć brane njezina
se snaga iskorištava za proizvodnju električne energije ili se
natapa široko područje, ali sve to ne mijenja bit: sve rijeke na
kraju završe u oceanu. Zamisao je da se pronađu tržišni mehanizmi
koji bi omogućili izbjegavanje šteta izazvanih brzim i
kratkoročnim protokom, a da se pri tome ne naškodi ili da se ne
obeshrabri izravno strano ulaganje.
Neki kažu da su najbolji mehanizmi zapravo i najjednostavniji:
dosta je postići da države u razvoju prestanu podizati svoje
porezne stope pa će privući kapital. Drugi govore o mnogo
zamršenijim načinima, čak i o dugoročnim pravnim okvirima, kaznama
za izlazak kapitala ili o nekim drugim oblicima sprječavanja pri
ulasku. Ali, slušati za istim stolom Stiglitza kako brani
malezijskog premijera Mohamadda Mahathira, ili Georgea Sorosa kako
javno govori, a i privatno, na jednoj večeri, da Meksiko nije smio
vratiti novac 'tesobonosima' 1995., nego da je trebao odgoditi
ubiranje prihoda na jednu do dvije godine, najbolje pokazuje kojim
smo putom krenuli. Kad novi njemački kancelar Gerhard Schroeder u
Davos poziva Sorosa, a zahtijeva novu i energičnu regulaciju
protoka špekulantskog financijskog kapitala, čini mi se da je
svijet okrenut naglavačke. (...)
Nitko ne kaže da je veza između demokracije i gospodarske politike
jednostavna. Globalizacija postoji, tržišta kažnjavaju
neslaganja, a birači obično imaju proturječne želje: plaćati manje
poreze i imati bolje usluge. Kupovati uvoznu robu, jeftiniju i
kvalitetniju, zaštititi i očuvati radna mjesta u industrijskim
postrojenjima ili poljodjelstvu koja su postala neproduktivna ili
više nisu konkurentna. Sve do danas, vladajuća ideologija 'tipa
Davos' tvrdila je da demokracija automatski vodi prema dopuštanju i
podupiranju neoliberalnih gospodarskih reforma jer, kad to ne bi
bilo tako, trebalo bi odgoditi ili ograničiti tu demokraciju tako
dugo dok se ne prijeđe na tržišno gospodarstvo. Danas, ne samo da
shvaćamo da su ponekad demokracija i 'vođenje ispravne politike'
proturječni, nego i da je, na kraju krajeva, ono prvo važnije od
drugoga, jer ono uvjetuje drugo, a ne obrnuto. I više od toga,
gospodarske istine često su upitne, a varijacije pri
makroekonomskom usmjeravanju veće nego što se obično očekuje.
Najčešće spominjani primjer u Davosu bio je, vjerojatno, slučaj
Francuske. U studenome 1996., uz veliku potporu javnosti,
industrijski radnici štrajkovima i demonstracijama odbacuju
klasični neoliberalni paket mjera. U svibnju sljedeće godine, na
još veći užas ekonomskih stručnjaka, francuski birači kroz prozor
izbacuju vladu desnog centra koja je donijela taj paket mjera, i
biraju vladu lijevog centra koja se opire tim mjerama i sklonija je
drugačijim shemama: smanjivanju radnog tjedna, masovnom stvaranju
novih radnih mjesta, ukidanjem socijalnih davanja itd. Dvije
godine kasnije, pokazuje se da su ciljevi postignuti i da je
istodobno ispunjeno sve što se moralo učiniti prije uvođenja eura i
Maastrichta te da je navodna nemogućnost dovođenja u pitanje
ortodoksnih pristupa ako se želi postići uspjeh obična tlapnja.
I na kraju, postavlja se pitanje samog načina upravljanja i
povezivanje dobrog makroekonomskog promišljanja i snage čvrste,
mirne, dobro uređene i funkcionalne društvene zajednice. Za govora
kojemu se najviše pljeskalo u Davosu, Ted Turner sa CNN-a iz Atlante
malo se upustio u retoriku baveći se onime što se stručnjacima sve
više čini običnim tehničkim i političkim problemom. Turner je
postavio pitanje: 'čemu služi rast domaćeg bruto proizvoda od 5
posto i rast produktivnosti ako taj postotak u samome sebi sadrži
neke rušilačke elemente? Npr. uništavaju se šume, prirodni
resursi, izvori energije i 2 do 3 posto zaliha godišnje?
Malo dalje od izravne drskosti navedenog pitanja, postoji
činjenica da sve veća nejednakost suvremenih društvenih zajednica
na čudan, ne uvijek razumljiv i dokučiv način, potkopava suvremene
načine upravljanja državom. (...)
Ali sve se više ističe zamisao da je raspad vladavine zakona,
obitelji, poretka i sigurnosti te općenito društvene kohezije,
posljedica, izravna ili neizravna, određenog stupnja nejednakosti
koju suvremena društva ne mogu asimilirati, barem ne u demokraciji
i u svijetu globalnih informacija. Kao što se može vidjeti,
povijest nije umrla, svijet se nije zaustavio poslije posljednjeg
velikog ideološkog preokreta - propasti socijalizma. Za sada
tektonski poremećaji koje smo spominjali više pripadaju području
intelektualističkih razgovora, sferi ideja. Još se nisu
ukorijenili u političku praksu, način vladanja. Ali promjene na
području ideja ipak su veliki pomak. Ma što mislili mnogi naši
političari, ideje su važne. One djeluju, jednom riječju, one žive",
piše Jorge G. Castaneda, profesor međunarodnih odnosa na
Universidad Nacional Autonoma de Mexico.