E-GB-FR-US-EU-OBRANA-Organizacije/savezi-Obrana-Diplomacija +NJ 2. I. SZ:BRIT.-KLJUČ EU-OBRANE ++NJEMAČKA+SUEDDEUTSCHE ZEITUNG+2. I. 1999.+Europa bi trebala postati snažna+"Osam se godina Velika Britanija opirala svakom pokušaju
+nadograđivanja gospodarske zajednice po imenu Europska unija u +vojni savez. Danas se Britanci odjednom predstavljaju u ulozi +pokretačke snage toga projekta. Početkom prosinca prošle godine +premijer Tony Blair i šef francuske države Jacques Chirac potpisali +su na britanskom brodu HMS Birmingham u luci francuskoga grada +Saint-Malo zajedničku 'Deklaraciju o europskoj obrani'. Europska +unija mora biti osposobljena za samostalno djelovanje, oslonjeno +na vjerodostojne vojne snage, istaknuto je. Blair je deklaraciju +nazvao povijesnom - ona uistinu znači senzaciju jer podrazumijeva +da Velika Britanija čini zaokret u svom stajalištu, omogućujući u +europskoj sigurnosnoj politici ono što je do jučer pri realnom +razmatranju smatrano isključenim. Da nije bilo otpora vlade +Njezina veličanstva, EU bi već odavno bila sposobna za djelovanje u +sigurnosnoj i obrambenoj politici. Možda bi čak već imala i onaj +sigurnosni i obrambeni identitet, na koji Francuska i Njemačka +neprekidno upozoravaju.
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
2. I. 1999.
Europa bi trebala postati snažna
"Osam se godina Velika Britanija opirala svakom pokušaju
nadograđivanja gospodarske zajednice po imenu Europska unija u
vojni savez. Danas se Britanci odjednom predstavljaju u ulozi
pokretačke snage toga projekta. Početkom prosinca prošle godine
premijer Tony Blair i šef francuske države Jacques Chirac potpisali
su na britanskom brodu HMS Birmingham u luci francuskoga grada
Saint-Malo zajedničku 'Deklaraciju o europskoj obrani'. Europska
unija mora biti osposobljena za samostalno djelovanje, oslonjeno
na vjerodostojne vojne snage, istaknuto je. Blair je deklaraciju
nazvao povijesnom - ona uistinu znači senzaciju jer podrazumijeva
da Velika Britanija čini zaokret u svom stajalištu, omogućujući u
europskoj sigurnosnoj politici ono što je do jučer pri realnom
razmatranju smatrano isključenim. Da nije bilo otpora vlade
Njezina veličanstva, EU bi već odavno bila sposobna za djelovanje u
sigurnosnoj i obrambenoj politici. Možda bi čak već imala i onaj
sigurnosni i obrambeni identitet, na koji Francuska i Njemačka
neprekidno upozoravaju.
Od samog je početka u pregovorima o Maastriškom sporazumu bila
otvorena mogućnost da EU, koja će jednoga dana predstaviti svoju
zajedničku valutu, bude osposobljena za razvoj zjedničke vanjske i
sigurnosne politike. Ta bi pak politika trebala osposobiti EU da
promiče vlastite sigurnosne interese ne protiv Amerikanaca ali bez
njih. Slučaj je htio da iste godine, u lipnju 1991., u Jugoslaviji
počne rat, očitujući nemoć Europljana. Imajući na umu ta iskustva,
Francuzi i Nijemci pokrenuli su inicijativu za oživljavanje
Zapadnoeuropske unije. Europski savez o međusobnoj pomoći
sklopljen je 1948. da bi potom zapao u dubok san jer je vojna
sigurnost prepuštena SAD-u a time i NATO-u.
WEU, koja danas broji 10 članica, uključujući Veliku Britaniju,
trebala je po početnoj francuskoj i njemačkoj želji biti podređena
vrhovnoj zapovijedi EU-konferencije na vrhu i potom biti pripojena
EU kao njezina 'oružana ruka'. No, Britanci su se opirali jer su
sumnjali da bi na taj način NATO bio potkopan, a Amerika bila
istjerana iz Europe. Uslijedilo je višegodišnje natezanje,
dokončano poglavljem V Amsterdamskog sporazuma.
U tom poglavlju, koje u prilično zamršenom obliku opisuje procedure
odlučivanja u okviru zajedničke vanjske i sigurnosne politike
(GASP), predviđajući za ovu godinu imenovanje 'mistera GASP-a',
Pariz i Bonn formalno su uglavnom pridobili potporu za svoje
stajalište. WEU je napredovala do statusa 'sastavnog dijela
razvoja Europske unije'. Nekoliko godina ranije, 1992., bile su joj
čak već prenesene određene zadaće; primjerice, petersburška zadaća
(nazvana po službenoj rezidenciji njemačke vlade za goste)
okupljanja oružanih snaga koje se neće boriti, ali će u misijama
očuvanja mira nametati primirje.
No, sve je to u stvarnosti ostalo tek mrtvim slovom na papiru. WEU
nije dobila nikakve postrojbe a kamoli mandate za nekakve akcije.
Još prošloga ljeta tadašnji ministar vanjskih poslova Klaus Kinkel
nagovijestio je da poseban europski savez vjerojatno neće dalje
napredovati. Zajednički sigurnosni i obrambeni identitet ne
postoji kao ni jedinstveno stajalište, pretpostavka za zajedničku
sigurnosnu politiku, istaknuo je Kinkel.
No, nakon sastanka na vrhu u Saint-Malou spomenuto jedinstveno
stajalište počelo je postupno dobivati konkretne obrise jer London
drži u svojim rukama odgovarajuće ključeve. Velika Britanija i
Francuska dosad su dijelile EU na dva bloka. Francuska je uistinu
neko vrijeme stvarala dojam da želi iskoristiti WEU kako bi
zamijenila SAD u ulozi vodeće vojne sile u Europi. Britanci su
osumnjičeni da u osnovi žele samo blokirati proces europskog
ujedinjenja.
Francuzi nisu imali puno prijatelja sve dok su prema Americi i
Atlantskom savezu pokazivali otvoreno neprijateljstvo. Danska,
Nizozemska i Portugal otvoreno su poduprli Britance, a ni Njemačka
nije željela pristati na europsku sigurnosnu politiku koja bi bila
usmjerena protiv Amerike. Gledano u retrospektivi, činjenica da su
Nijemci uspjeli pridobiti svoje prijatelje zapadno od Rajne za
europsku sigurnosnu politiku koja neće biti vođena protiv NATO-a
niti izvan već unutar njega, može biti proglašena istaknutim
diplomatskim postignućem. Doduše, Francuzima na kraju nije ni
preostalo ništa drugo budući da u europskim blagajnama nije bilo
novca, potrebnog za osiguravanje udarne snage europskih oružanih
snaga i bez američke pomoći.
Nepovjerenje, očitovano prema Britancima, bilo je vjerojatno i
utemeljeno za vladavine konzervativaca. Posljednji britanski
konzervativni ministar obrane Michel Portillo diskvalificirao je
odmah sastanak u Saint-Malou kao 'pokušaj stvaranja europskog
bloka moći'. Portillo previđa činjenicu da danas i Amerika i NATO
žele takav blok - kao oslonac saveza s ove strane Atlantika. U
travnju će NATO, proširen za Poljsku, Češku i Mađarsku, prihvatiti
povodom svog 50. rođendana novu strategiju, koja zahtijeva
europski sigurnosni i obrambeni identitet", podsjeća na kraju
članka Winfried Muenster.