FR-DE-GB-obrana-Obrana-Organizacije/savezi-Ratovi +FRANCUSKA-LIBERATION OD 16.12.98.EUROPSKA OBRANA ++FRANCUSKA+LIBERATION+16. XII. 1998.+Dobra prilika za europsku obranu+"Posljednjeg je mjeseca europska obrana, barem po izjavama,
znatno +napredovala. Naime, to je prvi put da se jasno pojavljuje trokut +Pariz-Bonn-London. Postoji bitno slaganje između francusko-+njemačke izjave, prihvaćene na susretu na vrhu u Potsdamu 1. XII., i +francusko-britanske izjave o europskoj obrani prihvaćene u Saint-+Malou 4. XII. Što se kaže u tim tekstovima? Prvo, što je novost na +britanskoj strani, Europska unija kao takva mora ubuduće graditi +politiku sigurnosti koja nadilazi diplomatska gledišta i okreće se +obrani. Tako se Parizu, Bonnu, a napose Londonu, priznaje politička +legitimnost Unije u pitanjima obrane. S druge strane, dok su se +rasprave zadnjih godina vrtjele oko europskog identiteta na +području sigurnosti i obrane, koji je uglavnom bio organiziran u +sklopu NATO-a, tri su velike europske zemlje jasno predlagale drugu +mogućnost: onu na temelju koje bi EU mogla provoditi vojne +operacije o kojima bi mogla odlučivati uz pomoć jedne ili više +država izvan NATO-a.+Ove izjave o namjerama svakako će utjecati na odnose s SAD-om,
FRANCUSKA
LIBERATION
16. XII. 1998.
Dobra prilika za europsku obranu
"Posljednjeg je mjeseca europska obrana, barem po izjavama, znatno
napredovala. Naime, to je prvi put da se jasno pojavljuje trokut
Pariz-Bonn-London. Postoji bitno slaganje između francusko-
njemačke izjave, prihvaćene na susretu na vrhu u Potsdamu 1. XII., i
francusko-britanske izjave o europskoj obrani prihvaćene u Saint-
Malou 4. XII. Što se kaže u tim tekstovima? Prvo, što je novost na
britanskoj strani, Europska unija kao takva mora ubuduće graditi
politiku sigurnosti koja nadilazi diplomatska gledišta i okreće se
obrani. Tako se Parizu, Bonnu, a napose Londonu, priznaje politička
legitimnost Unije u pitanjima obrane. S druge strane, dok su se
rasprave zadnjih godina vrtjele oko europskog identiteta na
području sigurnosti i obrane, koji je uglavnom bio organiziran u
sklopu NATO-a, tri su velike europske zemlje jasno predlagale drugu
mogućnost: onu na temelju koje bi EU mogla provoditi vojne
operacije o kojima bi mogla odlučivati uz pomoć jedne ili više
država izvan NATO-a.
Ove izjave o namjerama svakako će utjecati na odnose s SAD-om,
napose kad je riječ o NATO-ovu susretu na vrhu predviđenom za
travanj sljedeće godine. U stvari, Sjedinjene Države moraju
ubuduće voditi računa o želji Europljana da imaju središte za
političko odlučivanje u vezi s obranom izvan NATO-a - središte
odlučivanja koje će se čak moći osloniti na vojne snage izvan
Atlantskoga saveza. To posebno znači da bi Europljani mogli imati
veću ulogu u obrani, koja bi bila potpuno neovisna od američkog
pristanka.
Lopta je odsad u američkom polju. Naime, bude li se pri provedbi
vojnih odluka koje će morati donijeti, Europska unija oslanjala na
NATO, je li moguće da će SAD pristati na takvo zajedničko djelovanje
a da ne ne kaže svoje mišljenje o političkoj uputnosti odluke?
Drugim riječima, kako organizirati odnose između, s jedne strane,
Europske unije kao središta samostalnog političkog odlučivanja
NATO-a koji je tu zamišljen samo kao operativni spremnik? Može se
dogoditi da neka skupina, ili europski 'caucus', 'promijeni'
odluku koju je donijelo Europsko vijeće: SAD nikada nije bio sklon
takvom postupku. Naprotiv, bude li se Europska unija oslanjala na
vojne snage izvan NATO-a, to znači da SAD mora biti spreman na to da
će Europljani stvarno i konkretno razvijati zamisao o europskom
identitetu na podruju sigurnosti i obrane za koji se zauzimaju u
svojim izjavama. Želi li Washington doista takvo 'ubacivanje' EU-a
na strateškom polju? Neće li, ako se to ubacivanje pokaže
djelotvornim na operativnom planu i pri rješavanju kriza, to bitno
utjecati na razlog postojanja i na djelovanje NATO-a i, šire, na
odnose sa Sjedinjenim Državama?
Sumnjičavci će reći da još dugo treba čekati prije nego Europljani
svoje izjave o namjerama konkretiziraju na području obrane:
napokon, Pariz, Bonn i London nisu jedini u Europskoj uniji, a neke
države nisu sklone zamisli o europskoj obrani u pravom smislu te
riječi. Nitko danas u Europi ozbiljno ne razmišlja o dovođenju u
pitanje legitimnosti i djelotvornosti prekoatlantske veze na tome
području. Bez obzira na to kako bolno bilo iskustvo Francuza, i još
više Britanaca u bivšoj Jugoslaviji između 1992. i 1995., i jednima
i drugima bilo je korisno iskustvo organiziranje mješovitog vojnog
stožera, koje je Europi jako nedostajalo. Sve to pridonosi bržem
stvaranju identiteta obrane EU-a, što SAD ne može zanemariti, i
koji pridonosi, zahvaljujući zajedničkom novcu, razvitku jake
Europe u međunarodnim razmjerima", piše Amaya Bloch-Laine koja se
bavi istraživanjem u Crest - Ecole polytechnique.