U takvim se reakcijama slažu hotelijeri, putničke agencije, kampovi i ugostitelji, pri čemu predsjednik Udruge hrvatskih putničkih agencija (UHPA), ujedno i predsjednik Europskog udruženja nacionalnih udruga agencija (ECTAA) Boris Žgomba ističe da ni u europskoj praksi nisu zabilježeni takvi potezi da se stopa PDV-a za turizam mijenja u godinu dana te da je to sve skupa gledano iz EU perspektive vrlo zabrinjavajuće za turistički sektor na europskoj razini.
Smatra i da bi povećanje stope PDV-a mogla biti nepovoljna okolnost za razvojne procese u hrvatskom turizmu, kao i da promjena te stope u godini dana znači i određeno nerazumijevanje sektora od strane Vlade, a očekuje probleme i s investicijama jer se investitori ionako zbog kompliciranih administrativnih pravila teško odlučuju za ulazak u Hrvatsku.
Hotelijeri i kampovi
Udruga poslodavaca u hotelijerstvu Hrvatske (UPUHH) smatra da Vlada novim prijedlogom stope PDV-a uz ostalo negira i strategiju razvoja turizma usvojenu u proljeće ove godine te šalje i krivu poruku investitorima tipa "fiskalna politika se mijenja kratkoročno - više puta godišnje".
To će se svakako odraziti na smanjenje konkurentnosti hrvatskog turizma zbog čijeg je povećanja upravo donesena niža stopa od 10 posto koja se primjenjuje za turizam i ugostiteljstvo od početka ove godine, kažu iz UPUHH-a dodajući da samo godina dana nije dovoljna za vidjet prave efekte niže stope kao i da promjena na više koja nije dobro isplanirana sigurno neće koristiti.
Naglašavaju da će sektor zbog tog povećanja imati i kratkoročne probleme s obzirom da već ima formirane cijene i ugovorene kapacitete po još trenutno važećoj stopi PDV-a od 10 posto.
Iznose i primjer Francuske koja je kao i druge zemlje koje su uvele niže stope PDV-a za turizam od toga imala velike koristi, pa je tako od 2009. kada je ta stopa smanjena sa 19 na 5 posto u francuskom turizmu i ugostiteljstvu otvoreno više od 60 tisuća novih radnih mjesta, a stopa stečajeva u sektoru smanjena je za više od 20 posto.
S aspekta investicija koje se jače očekuju upravo u turizmu povećanje te stope UPUHH drži i problematičnijim, podsjećajući da su ove godine slijedom nižeg PDV-a investicije u sektoru od oko 2,6 milijardi kuna bile dvostruko više nego u 2012., a rasla je i zaposlenost za više od 15 posto do rujna ove godine.
Smanjit će se i profitabilnost hotelskih tvrtki, što su potvrdili i u zagrebačkom hotelu Esplanade kojemu će se zbog te odluke profitabilnost smanjiti za, kako kažu, prilično visokih 7,5 posto.
Cijene za 2014. su već ugovorene s uključenim PDV-om od 10 posto, kao i kompletan budžet, i tu se ne može gotovo ništa mijenjati, kažu u tom hotelu dodajući da ta odluka nikako nije poticajna za hotelijere i turizam općenito, ali ni za investitore koji zbog neizvjesnosti teško mogu izračunati isplativost ulaganja i povrat investicije.
Odlukom odnosno prijedlogom povećanja stope PDV-a nezadovoljni su i kampovi čije Kamping udruženje Hrvatske (KUH), po riječima direktora ureda Adriana Palmana, smatra da je šteta da se PDV tako brzo ponovo povećava te da je trebalo pustiti bar još koju godinu da se vide prvai efekti iako su se pozitivni vidjeli već i u prvoj godini. To će opet hrvatski turizam odvesti u nepovoljni položaj u odnosu na konkurenciju, zaključuje Palman.
Ugostitelji
Zagrebački ugostitelji su, kako kaže predsjednik Udruženja ugostitelja Zagreba Nenad Šepak, u najmanju ruku iznenađeni tom odlukom, jer će to sigurno smanjiti njihovu konkurentnost i mogućnosti investiranja, ali i održavanja cijena koje su ma tko što rekao ipak smanjene u većini ugostiteljskih objekata slijedom ovogodišnje stope PDV-a od 10 posto.
Stoga taj potez Šepak ocjenjuje krivim očekujući ipak razboritost i razumijevanje za probleme sektora kod vladajućih u idućem vremenu.
Putničke agencije
Uz ocjene iz UHPA-e, jako lošom i nerazumnom tu odluku Vlade ocjenjuju i u zagrebačkoj putničkoj agenciji Kompas čiji direktor Ivan Pukšar naglašava da su hrvatske cijene zbog ogromne konkurencije na Mediteranu praktično zadane i ne mogu se samo tako dizati, tim više što su cijene za strana tržišta već otišle u ugovore koji su uglavnom potpisani.
To znači da će teret tog novog 'nameta' pasti isključivo na hrvatsko turističko gospodarstvo koje je ionako u lošem stanju zbog niza drugih prevelikih 'inputa' koji guše svaku profitabilnost posla u čemu su turističke agencije u posebno teškom položaju jer od 1. srpnja ove godine plaćaju i dodatne poreze na aranžmane za putovanja u EU.
Slično misle i u agenciji Atlas za koju ta odluka znači i moguće povećanje cijena njihovih usluga, kao i određene dodatne operativne troškove usklađivanja sa zakonom. Vjeruju i da će s partnerima-hotelijerima dogovoriti optimalna rješenja, ali naglašavaju da to cjelokupnu hrvatsku turističku ponudu stavlja u nepovoljniji položaj na tržištima.
(Hina) xtam yds