Sindikati u pismu upozoravaju da ozbiljnih ulaganja u željeznicu nema još od osamostaljenja Hrvatske, od 2000. godine izgrađene su tisuće kilometara autocesta dok su tri željezničke pruge radi neodržavanja zatvorene, a dio ih je pred zatvaranjem.
Bez političkih konotacija moramo reći da su od 2000. do 2003. uz gradnju autocesta istovremeno razvijane i pruge, no nakon toga ulaže se uglavnom u gradnju autocesta dok su ulaganja u željeznicu neznatna, tvrde sindikati.
Također je donesen loš zakon za podjelu HŽ-a pa smo pored HŽ Putničkog prijevoza i HŽ Carga dobili Vuču vlakova kao posebnu tvrtku, ravnopravnu prijevoznicima, čega nema nigdje u Europi. Naime, prijevoznici su ostali bez ikakvih nekretnina, iako su u sklopu HŽ-a desetljećima sudjelovali u njihovoj izgradnji i održavanju.
Takvim Zakonom onemogućeno je restrukturiranje prijevoznika i njihovo osposobljavanje za tržišnu utakmicu, s obzirom da nemaju utjecaja na više od 70 posto vlastitih troškova, ističu sindikati. Zbog toga su prijevoznici u sve većim poslovnim teškoćama koje ih, bez odgovarajućih mjera Vlade i Skupštine, mogu samo odvesti u bezizlaznu situaciju.
Budući da Vuča vlakova troškove smanjuje neodržavanjem lokomotiva i motornih vlakova prijevozu putnika prijeti kolaps, jer je neispravno 6 od 8 nagibnih vlakova, 6 od 19 elektromotornih vlakova i velik broj lokomotiva, a teškoće u prijevozu robe prisutne su već dulje vrijeme.
Posljedice problema prijevoznika najviše osjećaju tvrtke kćeri u njihovu vlasništvu tako da je osim TŽV Gredelja i Održavanja vagona u teškoćama i dosad uzorno društvo Čišćenje i njega putničkih vagona, koje sa svojih više od 700 zaposlenih pruža usluge i na tržištu, upozoravaju sindikati.
U posljednje dvije godine zamrlo je i tekuće održavanje pruga pa ove godine nije obavljen niti metar strojnog reguliranja kolosijeka iako za to imamo mehanizaciju vrijednu 250 milijuna kuna i osposobljene radnike, kaže se u pismu.
Uprava HŽ Infrastrukture još se hvali pozitivnim rezultatima poslovanja i ignorira činjenicu da neodržavanjem pruga dolazi do smanjenja brzina i osovinskog pritiska, čime vrijednost pruga ubrzano pada, tako da je gubitak na vrijednosti državne imovine mnogostruko veći od "uštede", da ne govorimo o ugrozi sigurnosti željezničkog prometa, naglašavaju sindikalci.
Tražimo da Vlada bez odlaganja osigura obnovu i redovito održavanje pruga i prijevoznih kapaciteta te da pripremi potrebne izmjene Zakona o željeznici i Zakona o podjeli HŽ-a, kojima bi se HŽ Holding organizirao kao i sve željeznice u Europi, kako bi se omogućilo racionalnije poslovanje i komercijalizacija.
U slučaju ignoriranja naših zahtjeva bit ćemo prisiljeni organizirati javne prosvjede na cjelokupnom području funkcioniranja HŽ-a, od Osijeka do Ploča, kaže se u pismu sindikata.