"Najveći problem zadnjih godina u pomorstvu je piratstvo. Kapetan duge plovidbe danas je sve manje navigator, a sve više administrator, dok je po najnovijem i stručnjak za sigurnost", kazao je glavni tajnik Zajednice hrvatskih udruga pomorskih kapetana Slobodan Vrdoljak.
Po njegovim riječima pomorske kompanije zahtijevaju da se i fizički, odnosno naoružanim grupama, štiti teret koji se prevozi. "Puno je problema koji se zbog toga otvaraju, primjerice tko su oni na brodu, putnici ili posada i tko im je nadređen. Kada se brane od napada gusara, tko će izdati zapovijed za djelovanje i na kraju tko će biti odgovoran u nepredviđenim situacijama", istaknuo je Slobodan Vrdoljak. Također je rekao kako prema sadašnjem zakonodavstvu odgovarati može samo zapovjednik broda, odnosno kapetan.
"Zato se kapetani bore protiv oružja na brodovima, jer će zbog toga biti ugroženi i brod i posada. Ako nismo udruženi ne možemo ništa učiniti, jedino zajedno možemo utjecati na zakonodavstvo i sudove," dodao je Vrdoljak.
Na tematskoj konferenciji sudjelovao je i državni tajnik u ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, kapetan Mario Babić.
On je uz ostalo, kazao da će svi hrvatski pomorci ubuduće, bez obzira na kategoriju plovidbe, zvanje koje imaju ili zastavu pod kojom plove, imati beneficirani radni staž. Budući da su prijedlog o beneficiranom radnom stažu za pomorce u Saboru podržali svi klubovi zastupnika, svi hrvatski pomorci moći će u punu starosnu mirovinu sa 60 godina života i 15 godina plovidbenog staža, istaknuo je državni tajnik za more Mario Babić.
"Jedan od velikih problema u svjetskom, ali i hrvatskom pomorstvu je nedostatak kvalitetnoga časničkoga kadra. Stoga ćemo nastaviti s aktivnostima koje provodimo vezano uz stipendiranje pomoraca, odnosno učenika i studenata pomorskih škola i fakulteta," dodao je Babić.
Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture trenutačno stipendira 750 učenika i studenata, a na jesen će biti raspisan natječaj za još 100 stipendija, najavio je Babić, napomenuvši da su stipendistima jedine obveze ploviti i učiti.
Između ostalih, na skupštini je o kriminalizaciji pomoraca govorio i dubrovački kapetan Kristo Laptalo, kojeg je grčko pravosuđe 2008. oslobodilo optužbi za krijumčarenje droge na brodu Coral sea.
Inače, u Hrvatskoj trenutačno postoji 380 prirodnih zakloništa i 270 luka i lučica.
Konferenciju su organizirali Ministarstvo mora, prometa i infrastukture i Zajednica hrvatskih udruga pomorskih kapetana.