Nadnaslov:Mađarska zrakoplovna tvrtka zabrinuta ukidanjem sankcija
Srbiji i Crnoj Gori
Naslov: "Beograd 2" gubi putnike
Podnaslov:Dok je od uvođenja sankcija UN prema SRJ zračna luka u
Budimpešti bila gotovo opsjednuta putnicima iz SRJ, a
avioprijevoznik Malev ostvario značajan poslovni uspjeh -
to je bila jedna od rijetkih zrakoplovnih tvrtki koja je
1993. ostvarila profit - privremeno ukidanje zabrane
civilnog zračnog prometa iz i u SRJ zadaje glavobolje
poslovodstvu Maleva, koje očekuje znatan pad dosadašnjeg
prometa.
Piše: Blaise SZOLGYEMY, Reuter
BUDIMPEŠTA - U posljednje su je vrijeme podrugljivo zvali "Beograd
2". Zrakoplovna luka Ferihegy u Budimpešti postala je polazište za
mnoge državljane Srbije i Crne Gore koji nisu mogli letjeti iz svoje
politički i gospodarski izolirane zemlje.
No, kako se približava dan, bar privremenog ukidanja zabrane civilnog
zračnog prometa iz i u SRJ, Mađarska i zrakoplovni prijevoznik Magyar
Legikozlekedesi Rt, poznatiji kao Malev, sve su bliže znatnom
smanjenju broja putnika a time i zarade.
"Sigurno je da će se bitno smanjiti prodaja naših avionskih karata
ako JAT i druge tvrtke počnu letjeti iz Beograda", kaže predstavnica
Maleva Zsofia Fischer. Za srpske putnike više neće biti razloga da
dolaze u Budimpeštu kad budu mogli letjeti sa Surčina.
To bi poslovodstvu Maleva moglo zadati dosta briga i pokvariti
prošlogodišnji poslovni uspjeh. Malev je, naime, bio jedna od rijetkih
zrakoplovnih tvrtki koja je 1993. ostvarila profit.
Za zapadne zrakoplovne tvrtke posljedice neće biti loše. One će moći
svojim zrakoplovima dolaziti u Beograd.
"Ako se situacija u Srbiji normalizira, Lufthansa će početi letjeti
za Beograd, pa nećemo izgubiti ni pfening", rekao je Agota Banki iz
predstavništva te njemačke tvrtke u Budimpešti.
Malev se, po riječima svoje predstavnice, neće predati bez borbe.
"Mislim da će odlučivati cijene", ocjenjuje Fischerova. "Ponudimo li
najpovoljnije putnici iz SRJ ostat će s nama."
Mađarski avioprijevoznik također će, čim to bude moguće, otvoriti let
do Beograda, kako putnici ne bi morali autobusima ili na druge načine
putovati do 400 kilometara udaljene Budimpešte.
Međunaslov: Neočekivana zarada od srpskih putnika
Prije više od dvije godine UN su odredili gospodarske sankcije protiv
Srbije i Crne Gore kako bi ih kaznili za njihovu umješanost u rat u
BiH. Od tada su Srbi postali redoviti putnici u Ferihegyu. Dolaze
automobilima, vlakovima, posebnim autobusima. Na sve moguće načine,
jer kopneni promet nije obuhvaćen embargom. Najčešće lete za Njemačku,
Nizozemsku i Sjevernu Ameriku.
Parkirališta oko aerodroma zakrčena su vozilima s registarskim
oznakama iz SRJ. Često ih je više no onih s mađarskim tablicama.
Osim Ferihegya i zrakoplovne luke u Sofiji i Temišvaru osigurale su
si neočekivanu zaradu od srpskih putnika.
Mnoge zrakoplovne tvrtke navodno nemaju podatke o državljanstvu
svojih putnika pa je stoga teško pouzdano reći koliko je ljudi iz
Srbije i Crne Gore koristilo zrakoplovnu luku u Budimpešti.
Marta Zoldi, šefica prometa na Ferihegyu procjenjuje da putničke
agencije iz SRJ u tu zrakoplovnu luku svakodnevno dovezu između 100 i
120 putnika iz SRJ. To su, međutim, samo putnici u organiziranim
turističkim aranžmanima a njih je manjina.
Direktor predstavništva nizozemske tvrtke KLM u Budimpešti Gabor Toth
kaže da je trećina svih putnika koje njegovi zrakoplovi odvezu ili
dovezu na Ferihegy s prostora SRJ.
Srbi i Crnogorci čine oko 10 posto putnika British Airwaysa iz
Budimpešte za London, tvrdi poslovni direktor mađarskog predstavništva
te kompanije Laszlo Meszaros.
Zsofia Fischer pak kaže da je za Malev podatak o državljanstvu
putnika poslovna tajna. Ne krije, međutim, da je "nakon embarga
neopisivo povećan broj prodanih karata".
Vijeće sigurnosti UN ublažilo je dio sankcija koji se tiče putničkog
zračnog prijevoza, međunarodne kulturne i sportske suradnje. Početno
razdoblje tih ublaženih sankcija trajat će 100 dana. U tom vremenu i
zrakoplovne tvrtke pažljivo će pratiti što se zbiva s njihovim
tržištem.
(Hina) fp br
050937 MET oct 94
05HHMM MET oct 94
(Hina) fp br