Zastupnici Odbora za kulturu i obrazovanje Europskog parlamenta upozorili su da je pandemija koronavirusa razotkrila velike nejednakosti u pristupu obrazovanju i poručili da eliminiranje digitalnog jaza u obrazovanju mora biti prioritet.
„Zadnjih šest mjeseci preokrenuli su naše obrazovanje i osposobljavanje naglavce. Pandemija je pokazala kreativnost i domišljatost, ali i u isto vrijeme razotkrila duboko zabrinjavajući jaz kad je riječ o pristupu obrazovanju i njegovoj kvaliteti. Digitalni jaz pogoršava postojeće nejednakosti i uzrokuje zaostajanje onih koji su već u lošijoj poziciji”, kazala je njemačka izvjestiteljica Sabine Verheyen, iz redova Europske pučke stranke (EPP).
Odbor je u srijedu usvojio prijedlog rezolucije u kojoj se izražava žaljenje zbog velikih razlika u obrazovanju u Uniji tijekom karantene, napominjući da 32 posto učenika u nekim državama članicama nije imalo pristup obrazovanju nekoliko mjeseci.
Zastupnici strahuju da će cijela jedna generacija zbog toga u budućnosti manje zarađivati te da će se to negativno odraziti na radnu produktivnost i konkurentnost cijele Unije.
Poručili su stoga da ulaganja u digitalnu infrastrukturu i opremu, posebice u zabačenim i ruralnim područjima, moraju biti prioritet.
Glavna lekcija ove krize je da inkluzija i jednake prilike moraju biti u srcu buduće europske politike za obrazovanje i osposobljavanje, istaknuli su.
Zastupnici su također kritizirali izostanak koordinacije i razmjene najboljih praksi tijekom krize i poručili da bi EU trebao imati aktivniju ulogu u tome.
Europska komisija objavit će za dva tjedna novi paket prijedloga za obrazovanje, dokument o europskom prostoru obrazovanja i revidirani akcijski plan za digitalno obrazovanje.
Zastupnici su poručili da bi novi prijedlozi trebali preobraziti europski prostor obrazovanja od "općenitih načela u konkretan radni program" koji će osigurati automatsko uzajamno priznavanje kvalifikacija, diploma i perioda studiranja u inozemstvu najkasnije do 2025.
Također su još jednom pozvali da se dugoročni proračun za program Erasmus+ utrostruči u odnosu na sadašnje proračunsko razdoblje od 2014. do 2020.
Europski parlament glasat će o ovoj rezoluciji na drugoj plenarnoj sjednici u listopadu.
Ključna uloga obrazovanja u oporavku
Potpredsjednik Europske komisije za promicanje europskog načina života Margaritis Schinas naglasio je na sastanku odbora u utorak da će se oporavak Europe od krize uzrokovane pandemijom temeljiti na tranziciji prema zelenoj i digitalnoj Europi te da će ključnu ulogu u tome imati obrazovanje.
„Svaki treći srednjoškolac nižeg socioekonomskog statusa još uvijek ima poteškoća pri čitanju, prema svakom petom u općoj populaciji. Čak i kad završe školovanje, ti učenici iz ranjivih skupina rjeđe završe više obrazovanje”, kazao je, upozorivši da je karantena pogoršala tu situaciju.
Europski prostor obrazovanja, koji bi trebao zaživjeti do 2025., trebao bi pridonijeti ublažavanju tog problema, kazao je.