ZAGREB - Do kraja godine iz Hrvatskih autocesta (HAC) i Autoceste Rijeka - Zagreb (ARZ) izdvojit će se sektori odnosno podružnice za naplatu cestarine i održavanje, a od početka 2013. ti će se sektori spojiti u zajedničku tvrtku, najavio je ministar pomorstva, prometa i i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić na današnjem predstavljanju planova restrukturiranja HAC-a i ARZ-a. Ukupne uštede koje se očekuju provedbom restrukturiranja su 300 milijuna kuna. Ukupni broj zaposlenih u HAC-u, ARZ-u i budućoj zajedničkoj tvrtci do 2015. smanjio bi se za njih 509, a otišli bi prirodnim odljevom, umirovljenjem i uz poticajne otpremnine. U svjetlu najavljene monetizacije duga HAC-a i ARZ-a, nova zajednička tvrtka bi nakon eventualnog ulaska stranog koncesionara mogla za njega obavljati usluge naplate i održavanja. Prema inicijalnim istraživanjima dobra cijena u postupku monetizacije mora biti iznad 2,5 milijardi eura, a konačni cilj Vlade je između 2,7 i tri milijarde eura, rekao je Hajdaš Dončić. Ne postigne li se dobra cijena Vlada neće ići u monetizaciju, odnosno davanje autocesta u koncesiju. U sljedećim godinama postoje obveze HAC-a i ARZ-a iz nekvalitetnih kredita, a dobije li država monetizacijom zadovoljavajući iznos novca, može refinancirati i smanjiti javni dug između 14 i 15 posto, kaže Hajdaš Dončić. Dodao je da će jedan od uvjeta Vlade za mogućeg koncesionara, dođe li do monetizacije, biti da cestarine mogu biti korigirane isključivo za trošak inflacije. Kazao je kako će restrukturiranje HAC-a i ARZ-a teći prema planu, i uz i bez monetizacije.
ZAGREB - Sindikat državnih i lokalnih službenika i namještenika (SDLSN) upozorio je danas da bi primjena jučer potpisanog Kolektivnog ugovora (KU) za državne službenike mogla već danas izazvati prve sudske sporove, a zbog različitog tumačenja trenutka primjene novih pravila obračuna i isplate naknade troškova prijevoza. Naime, Ministarstvo uprave je jučer poslijepodne uputilo naputak o obračunu i isplati troškova prijevoza svim uredima državne uprave, a prema kojem se "naknada za prijevoz ne obračunava i ne isplaćuje uz plaću za srpanj", tj. "ista će se isplatiti po propisanim odredbama novog KU uz plaću za mjesec kolovoz", navodi se u priopćenju sindikata. Međutim, prema odredbama starog KU-a, koji je vrijedio do 31. srpnja, naknada troškova prijevoza isplaćivala se unaprijed i to na plaći za prethodni mjesec, što znači da je za kolovoz trebala biti isplaćena na plaći za srpanj. Pri tom nije nevažna činjenica da se kolektivni ugovor koji je istekao primjenjivao i 1. kolovoza, temeljem instituta produljene primjene pravnih pravila, što dodatno učvršćuje stajalište obveznosti primjene odredaba o naknadi troškova prijevoza na način kako je to regulirano njegovim odredbama. Predmet mogućeg spora s poslodavcem bila bi razlika između visine naknade troškova prijevoza koju bi državni službenici ostvarili po odredbama starog KU za kolovoz i one koja će im biti isplaćena odnosno neisplaćena po novom KU za isti mjesec. Sindikat stoga "upozorava Vladu da bi ju žurba s uštedama mogla skupo stajati".
ZAGREB - Donošenje novog zakona o zaštiti na radu predviđeno je za četvrti kvartal ove godine, a treba pridonijeti boljoj zaštiti na radu i kontroli te smanjenju "crnih brojki" na najmanju moguću mjeru, istaknuo je ministar rada i mirovinskog sustava Mirando Mrsić koji je danas predstavio prijedlog novog zakona o kojem će do konca rujna trajati i javna rasprava. Hrvatska ima prevelik broj ozljeda na radu i smrtnih slučajeva, i cilj je te brojke smanjiti. U 2011. je bilo više od 18 tisuća ozljeda na radu, od čega 41 smrtni slučaj, a zbog ozljeda na radu je izgubljeno oko milijun radnih dana, kazao je Mrsić napominjući kako je najveći broj smrtnih slučajeva u građevinarstvu i šumarstvu. Ti podaci govore o važnosti zakona koji treba pridonijeti da se radnici osjećaju sigurno, ali i donijeti uštede u radnim danima, ističe Mrsić. Novi je zakonski tekst suvremen, usklađen s EU propisima, a Mrsić ističe i kako se njime racionalizira i reducira veliki broj provedbenih propisa, smanjenju troškovi izrade dokumentacije i provođenja zaštite na radu, osnažuje interni nadzor odnosno unutarnju kontrolu, jača preventivna zadaća inspekcijskog nadzora, itd.
ZAGREB - Indeksi Zagrebačke burze danas nemaju jasnoga smjera, no Crobex se zasad uspijeva održati iznad psihološki važne granice od 1.700 bodova, a nešto više trguje se tek uobičajeno najlikvidnijim izdanjem – dionicom HT-a. Crobex indeks oko podneva stagnirao je na 1.701 bodu, dok je Crobex10 bio u minusu 0,5 posto, na 925 bodova. Redovni promet dionicama iznosio je 2,73 milijuna kuna, što je otprilike 300.000 kuna manje nego jučer u ovo doba. Najveći promet do podneva ostvaren je dionicom HT-a, u visini od 813,5 tisuća kuna. Cijena joj se spustila 0,77 posto, na 208,35 kuna. U slabašnoj trgovini, nešto više trguje se još i dionicom Diokija. Uz promet od 409.000 kuna, cijena joj je skočila 13,36 posto, na 20,7 kuna. Ta je dionica u nešto većem fokusu investitora drugi dan zaredom, nakon što je jučer Vlada odobrila izdavanje državnog jamstva turskoj tvrtki Caliskan Ic Ve Dis Ticaret Sanayi na iznos od 5 milijuna eura namijenjenih isplati plaća radnicima Diokija i Dina Petrokemije.
ZAGREB - Kuna je na danas utvrđenoj tečajnoj listi Hrvatske narodne banke oslabila prema euru za 0,07 posto prema jučerašnjoj tečajnoj listi, a za 0,04 posto prema tečajnici od prošloga petka. Srednji tečaj eura na tečajnici HNB-a, koja se primjenjuje od sutra, iznosi 7,517331 kunu. Na tjednoj razini su prema kuni ojačali i američki dolar, za 0,28 posto, te švicarski franak, za 0,02 posto, dok je britanska funta oslabila za 0,72 posto. Srednji tečaj dolara na danas utvrđenoj tečajnoj listi HNB-a iznosi 6,143618 kuna, franka 6,260269 kuna, a funte 9,555524 kune. U odnosu na jučerašnju tečajnicu HNB-a, kuna je oslabila prema dolaru za 0,44 posto, prema franku za 0,16 posto i prema funti za 0,37 posto.