ZAGREB, 20. prosinca (Hina) - Ni u doba zrakoplova i raketnih letjelica baloni ne prestaju draškati maštu jer se tijekom leta balonom nikad sa sigurnošću ne može predvidjeti točno mjesto slijetanja, što svakom letu daje okus
pustolovine.
ZAGREB, 20. prosinca (Hina) - Ni u doba zrakoplova i raketnih
letjelica baloni ne prestaju draškati maštu jer se tijekom leta
balonom nikad sa sigurnošću ne može predvidjeti točno mjesto
slijetanja, što svakom letu daje okus pustolovine.#L#
Osnovno načelo u letenju toplozračnim balonima jest da se topliji
zrak podiže uvis iznad mase ostalog zraka, jer je, naravno, lakši,
objašnjava ing. Nikola Prib u ogledu objavljenom u časopisu HT-a.
Topliji zrak se zadržava u ovoju sašivenom od poliestera i
poliamida.
Zrak u balonu potrebno je neprestance podgrijavati. Stoga se
plinski plamenik i nalazi na dohvat ruke, odmah iznad putničke
košare, načinjene od bambusovog ili vrbovog pruća.
Ventil plamenika jedini je upravljački uređaj u balonu.
Zagrijavamo li zrak - balon se uspinje, puštamo li ga da se hladi -
spušta se. Balon leti "hvatajući" zračne struje.
Zanimljivo je da su balonom prvi letjeli jedna ovca, jedna patka i
jedan pijetao, koje su 1783. braća Joseph i Etienne Montgolfier
"ukrcali" u balon na topli zrak. Međutim, nisu vjerovali da topli
zrak podiže balon u nebo nego su tu činjenici pripisali plinu koji
nastaje izgaranjem slame i ovčje vune, a nazvan je 'Phlogiston'.
Prvi let s ljudskom posadom izveli su iste godine Pilatre de Rozier
i Marquis d'Arlandes iznad Pariza, a letu su nazočili Louis XVI. i
Marie Antoinette. Kralj je htio poslati dva kažnjenika kao pokusne
pilote, ali je Rozier sam odlučio izvesti pothvat.
U Hrvatskoj je prvi i najveći klub - Balon klub Zagreb, koji
raspolaže s osam letno sposobnih balona. Jedan od pionira koji je
"doveo" balone u našu zemlju bio je Tom Mikloušić.
(Hina) ld dam