ZAGREB, 21. prosinca (Hina) - Nevjerojatno je da se tijekom ove godine malo tko sjetio četrdesete obljetnice smrti pionira hrvatske avijatike Rudolfa Fizira koji je konstruirao 18 zrakoplova i prijateljevao s velikim imenima svjetskog
zrakoplovstva.
ZAGREB, 21. prosinca (Hina) - Nevjerojatno je da se tijekom ove
godine malo tko sjetio četrdesete obljetnice smrti pionira
hrvatske avijatike Rudolfa Fizira koji je konstruirao 18
zrakoplova i prijateljevao s velikim imenima svjetskog
zrakoplovstva.#L#
Među inima, Fizir (1891-1960) je bio prijatelj sa slavnim
tvorničarem zrakoplova Fokkerom, prvim čovjekom koji se balonom
vinuo do stratosfere Piccardom i francuskim pionirom letenja
Breguetom.
Tko je, dakle, bio Rudolf Fizir?
Fizir je rođen 1891. u Ludbregu. U biografiji presudno mjesto
pripada Višoj srednjoj tehničkoj školi koju je u Wienerneustadtu
pohađao zahvaljujući potpori Hermanna Bollea. Započeo je studij
zrakoplovstva na Tehničkom fakultetu u Toulouseu s kojega prelazi
na Zrakoplovnu akademiju u Wismaru.
Već kao apsolvent u tvornici zrakoplova Fokker-Flugzeugbau radi na
konstrukciji jedno, dvo i trokrilnih lovaca za njemačko
zrakoplovstvo, ističe se u ogledu objavljenom u reviji "Croatia
Airlinesa'. U Budimpešti organizira Fokkerovu podružnicu Mago-
Mobil.
Poslije Prvog svjetskog rata, u Kraljevini Jugoslaviji prihvaća
mjesto šefa zrakoplovnog odsjeka zapovjedništva zrakoplovstva u
Novom Sadu. Izbijanjem Drugog svjetskog rata Fizir prelazi u Zagreb
i postaje profesor na Tehničkom fakultetu. Zanimljivo je da je
nakon završetka rata sa suradnicima konstruirao i prvi naš
motocikl.
Prvi zrakoplov, koji je Fizir konstruirao 1913., ostao je u
nacrtima, objašnjava se u nastavku napisa. Ističe se da je 1925.
konstruirao dvokrilac 'Fizir' kojim postiže bolje rezultate od
zrakoplova s dvostruko jačim motorom, te 1927. pobjeđuje na
natjecanju Male Antante. Otada se njegove letjelice počinju
serijski proizvoditi.
Veliki uspjeh postigao je i avionom 'Fizir FN', koji je proizveden u
seriji od nekoliko stotina primjeraka. Taj je dvokrilni dvosjed s
dvostrukim upravljačem i 30 godina poslije Drugog svjetskog rata
bio u upotrebi kao školski zrakoplov.
Bio je i likovno obrazovan, te je na tragu konstruktivizma i
futurizma spajao u cjelinu inženjerstvo i aerodinamičnu liniju,
držeći se lakoćom modernističkih skulptorskih tendencija.
Kad se spominje Rudolfa Fizira, valja ga motriti u svjetlu
hrvatskih velikana poput izumitelja padobrana Vrančića ili
Schwarza koji je zaslužan za izum prvog svjetskog metalnog zračnog
broda (cepelin), odnosno prvog našeg letača zrakoplovom vlastite
konstrukcije Slavoljuba Penkale. U taj krug spada i Fizirov student
Antun Cvjetković, koji je na vrhuncu karijere sudjelovao na
projektima 'Apollo' i 'Shuttle'.
Sljedeće godine obilježit će se 110. obljetnica rođenja pionira
hrvatske avijatike.
(Hina) ld dam