US-KRIZA- PD, PL, PP, PT, PR, PG-Diplomacija-Vlada-Proračun-Organizacije/savezi IHT 19. XII. KRAJ IMPERIJALNE AMERIKE? SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE19. XII. 2000.Bushova prigoda nakon razdoblja imperijalnih
predsjedničkih mandata"Od trenutka kada je George W. Bush dovršio svoj govor u Austinu u srijedu navečer, njegovi saveznici i savjetnici iskreno su progovorili o ograničenjima koja bi za njega mogli predstavljati tijesni izborni rezultati i podijeljeni Kongres. No postoji i druga dimenzija ovog povijesnog trenutka. Izbori 2000 označavaju kraj onoga što je veliki povjesničar Arthur Schlesinger Jr. jednom bio nazvao 'razdobljem imperijalnih predsjedničkih mandata'. Grandiozne predsjedničke moći pojavile su se 1930-tih godina s Franklinom Rooseveltom a počele slabiti 1970-tih s Richardom Nixonom. 43. predsjednik biti će prvi koji će vladati potpuno izvan tog imperijalnog doba. Osnivači SAD-a nisu nikada namjeravali imati imperijalnoga predsjednika. Uvijek zabrinuti zbog tiranije, sastavili su Ustav koji predsjedniku daje ograničene ovlasti i tjera ga da koristi svoja politička umijeća kako bi se borio za utjecaj(...). Doba koje je donijelo veliki predsjednički autoritet umjesto onoga
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
19. XII. 2000.
Bushova prigoda nakon razdoblja imperijalnih predsjedničkih
mandata
"Od trenutka kada je George W. Bush dovršio svoj govor u Austinu u
srijedu navečer, njegovi saveznici i savjetnici iskreno su
progovorili o ograničenjima koja bi za njega mogli predstavljati
tijesni izborni rezultati i podijeljeni Kongres. No postoji i druga
dimenzija ovog povijesnog trenutka. Izbori 2000 označavaju kraj
onoga što je veliki povjesničar Arthur Schlesinger Jr. jednom bio
nazvao 'razdobljem imperijalnih predsjedničkih mandata'.
Grandiozne predsjedničke moći pojavile su se 1930-tih godina s
Franklinom Rooseveltom a počele slabiti 1970-tih s Richardom
Nixonom. 43. predsjednik biti će prvi koji će vladati potpuno izvan
tog imperijalnog doba.
Osnivači SAD-a nisu nikada namjeravali imati imperijalnoga
predsjednika. Uvijek zabrinuti zbog tiranije, sastavili su Ustav
koji predsjedniku daje ograničene ovlasti i tjera ga da koristi
svoja politička umijeća kako bi se borio za utjecaj(...).
Doba koje je donijelo veliki predsjednički autoritet umjesto onoga
što su osnivači bili zamislili došlo je kao rezultat krize u zemlji.
Neuspjeh Herberta Hoovera i Kongresa da smanje depresiju potaknuli
su zahtjeve Amerikance da Roosevelt dobije do tada neviđeni utjecaj
nad gospodarskim i društvenim pitanjima. Relativni uspjeh New
Deal-a doveo je do nacionalnog konsenzusa za centralizaciju
vlasti(...). Prije no što ga je predsjednik Clinton 1996. godine
proglasio gotovim, razdoblje velikih vlada bilo je vrijeme buma
predsjedničkog autoriteta.
Tijekom Dugog svjetskog i Hladnog rata, Kongres je predsjednicima
davao sličnu vrstu moći nad diplomacijom i vojskom. Nakon Pearl
Harboura, Roosevelt je bio najbliže tomu da postane kraljem svijeta
od ikojeg predsjednika prije i nakon njega, ponekad vršeći tajnu i
gotovo nelegitimnu kontrolu vojske i diplomatske strategije.
Harry Truman, Dwight Eisenhower, Lyndon Johnson i Richard Nixon
uspjeli su voditi ratove u Aziji a da se nisu potrudili zatražiti ni
od Kongresa ni Senata deklaracije rata.(...)
Hladni rat bio je koristan predsjednicima u njihovim domaćim
bitkama s Kongresom. (...)John Kennedy je, npr., upozoravao da ako
SAD ne potroše 20 milijardi dolara na spuštanje Amerikanca na
Mjesec, mogli bi izgubiti Hladni rat.(...)
Drugi temelj snažnog predsjedničkog položaja bio je još čudniji.
Predsjednici su rutinski, iako tajno, koristili FBI (...) i CIA-u
za pristrane ciljeve.
(...)
Predsjednička je moć oslabila nakon Watergatea. Do vremena
Clintonovog mandata, predsjednički ured jedva da je imalo
nalikovao onom Roosevelta ili Johnsona. (...)
Ipak, čak je i Clinton iskusio trenutke imperijalnog
predsjednikovanja. Na vlast je došao u vrijeme gospodarske krize i
neizvjesnosti glede sudbine Rusije. Postojala je opasnost da bi u
Moskvi na vlast mogli doći ekstremisti koji bi mogli potaknuti
mini- verziju Hladnog rata.
George W. Bush stiže u drugačijem povijesnom ozračju. Preuzet će
predsjedničku dužnost bez ikakvih domaćih ili međunarodnih hitnih
slučajeva. (...) U Kongresu će imati više stranačke moći od ikojeg
republikanca još od Eisenhowera 1954. godine.
Kao prvi istinski postimperijalni predsjednik, ima priliku
provesti svoje obećanje da će njegova glavna uloga biti ona
'ujedinitelja'. Ako to i učini mogao bi se pokazati jačim
predsjednikom nego što je to itko mogao zamisliti", piše Michael
Bechloss za New York Times a prenosi list.