US-KRIZA-GD, PI, PL, PT, PR, PG-Glasila/mediji-Izbori-Vlada-Organizacije/savezi NYT 28. XI. TELEDIKTATURA, TELEREVOLUCIJA, TELEDEMOKRACIJA... SJEDINJENE DRŽAVETHE NEW YORK TIMES28. XI. 2000.Sapunica realnosti koja zabavlja
svijet"Uđite u prosječni dom bilo gdje u Europi i vjerojatno ćete vidjeti kako se na televiziji prikazuje američka sapunica. Sada, u dnevnim sobama od Caithness-a do Kosova, Europljani gledaju novu američku sapunicu. Nakon 'Dallasa' i 'Dinastije' sada imamo... 'Demokraciju'. Glumci su poznati. Opet imamo moćne žene, jakih i pristranih srca, koje nose jastučiće na ramenima(...)- državna tajnica Floride, Katherine Harris je dostojna nasljednica Krystle Carrington. Tu su i sjedokosi čelnici dinastija, koji promiču interese svojih kuća uz senatorsko umijeće, kao da ni manje ni više nego provode u djelo želju koje su im George Washington i ostali osnivači države osobno prišapnuli u uho: James Baker. Warren Christopher. Kako bi se s nekim mogli poistovjetiti i obični gledatelji, tu je i sasvim obična osoba, koju ovdje igra Theresa LePore, izumiteljica posebnih glasačkih listića koji se koriste u West Palm Beachu (koji je i sam očita lokacija za tipičnu sapunicu). A sapunica nije sapunica bez odvjetnika - koji su uvijek bili među najbolje
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
28. XI. 2000.
Sapunica realnosti koja zabavlja svijet
"Uđite u prosječni dom bilo gdje u Europi i vjerojatno ćete vidjeti
kako se na televiziji prikazuje američka sapunica. Sada, u dnevnim
sobama od Caithness-a do Kosova, Europljani gledaju novu američku
sapunicu. Nakon 'Dallasa' i 'Dinastije' sada imamo...
'Demokraciju'.
Glumci su poznati. Opet imamo moćne žene, jakih i pristranih srca,
koje nose jastučiće na ramenima(...)- državna tajnica Floride,
Katherine Harris je dostojna nasljednica Krystle Carrington. Tu su
i sjedokosi čelnici dinastija, koji promiču interese svojih kuća uz
senatorsko umijeće, kao da ni manje ni više nego provode u djelo
želju koje su im George Washington i ostali osnivači države osobno
prišapnuli u uho: James Baker. Warren Christopher.
Kako bi se s nekim mogli poistovjetiti i obični gledatelji, tu je i
sasvim obična osoba, koju ovdje igra Theresa LePore, izumiteljica
posebnih glasačkih listića koji se koriste u West Palm Beachu (koji
je i sam očita lokacija za tipičnu sapunicu). A sapunica nije
sapunica bez odvjetnika - koji su uvijek bili među najbolje
plaćenim glumcima u Americi.
Znači li ovo da SAD od sebe pravi predmet ismijavanja? Apsolutno ne.
Istina, moj prijatelj iz Farncuske poslao mi je e-mail u kojem me
pita treba li Europa poslati promatrače da nadgledaju izborni
proces, kao što su to Amerikanci činili od Kosova do Kazahstana.
Istina, mi Europljani ne možemo se načuditi pravu pojedinačnih
okruga da sami odluče o vlastitim izbornim procedurama. No osnovna
poruka je pozitivna: svaki je glas zaista važan.
I, svidjelo se to vama ili ne, sapunica je vjerojatno najbolji način
da se ova poruka prenese najvećem mogućem broju gledatelja. Npr.,
veoma ozbiljan primjer: 1970-tih godina američka mini-serija
'Holokaust' otvorila je oči novoga naraštaja i šire publike u
Zapadnoj Njemačkoj glede užasa holokausta. Unatoč brižnom i
idealističnom radu njemačkih povjesničara i pedagoga, američka
sapunica je bila ta koja je uspjela napraviti pravu stvar. Ako
budemo imali sreće, 'Demokracija' će također imati pozitivnog
učinka.
Ipak, jedan aspekt ove sapunice pomalo brine. To je uloga
televizije same u drami koju televizija prenosi svijetu.
Nevjerojatno je da je Al Gore u početku priznao svoj poraz i pobjedu
Georgea W. Busha u rano jutro 8. studenog nakon što je Fox TV, nakon
koje su isto učinile i druge televizijske postaje, objavila da je
Bush, kao rezultat glasovanja na Floridi, slijedeći predsjednik
SAD-a. Tako se tvrdi na televiziji, to je onda zasigurno istina. Tko
je Gore, tek dopredsjednik SAD-a, da protuslovi televiziji? I to
unatoč činjenici da je par sati ranije ista TV postaja njega
proglasila pobjednikom na Floridi.
Izvanredna moć televizije nije osobitost tek Amerike. To je tek
jedan dobar primjer univerzalne istine o modernoj politici koja je
neprestano ponavljala nacionalističke laži i režimsku propagandu.
(...)
Zatim, ključni trenutci srbijanske revolucije s ciljem zbacivanja
Miloševića također su se događali na televiziji. Prvo je ulazak u
beogradski parlament prikazan preko satelita na CNN-u, BBC-u
Sky-u, a zatim na trošnim polu-neovisnim provincijskim postajama u
samoj Srbiji. Nakon toga se odvijalo provaljivanje u stožer državne
televizije, koja je znakovito nazvana TV Bastille, a zatim se na toj
istoj TV postaji pojavio i novi predsjednik, Vojislav Koštunica.
To su bili trenutci koji su svima pokazali kako je gotovo, iako su
tradicionalna tijela vlasti još uvijek formalno ( a i praktično)
bila u rukama Miloševića. (...)
Tako u naše vrijeme imamo telediktaturu, telerevoluciju i
teledemokraciju. U savkom slučaju, televizija se nalazi blizu srca
moći. U svim naprednim industrijskim demokracijama, najvažniji
elementi u izbornoj kampanji su televizijska izvješća i rasprave
koje se prenose na televiziji. U školskim udžbenicima djeca bi
trebala učiti kako se do tradicionalne tri branše moći- izvršne,
zakonodavne i pravne sada nalazi i četvrta: televizija.
Pa ipak, postoji granica do koje ljudi uopće mogu naučiti nešto iz
udžbenika. Do ljudi najviše dopire ipak televizija. Tako nakon
'Demokracije' trebamo još jednu sapunicu koja će nam pokazati ono
što zaista čini televiziju(...). 'Televizija' bi mogla biti
najveća i najpoučnija sapunica od svih. No nju nam televizija
nikada neće prikazati", piše Timothy Garton Ash.