US-KRIZA- PB, PD, PI, PL, PP, PT, PR, PG, TR-Obrana-Diplomacija-Izbori-Ratovi WASHIONGTON TIMES 8. XI. VANJSKA POLITIKA ZA 21. STOLJEĆE SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON TIMES8. XI. 2000.Vanjska politika za 21. stoljeće"Amerikanci će u
srijedu ujutro gledati lice svoga slijedećega predsjednika, novog čelnika ove velike nacije, pitajući se što slijedi. Bio je to ne baš jednostavan, uzbudljiv proces koji je trajao 16 mjeseci, i koji nas još jednom ostavlja zadivljene zbog izvanredne i sasvim jedinstvene ustanove američke demokracije. Dok ovaj članak odlazi u tisak prerano je govoriti o rezultatima. Ipak, bilo da se na prvoj strani današnjih novina pojavi predsjednik Bush ili predsjednik Gore, oba će biti suočeni s izazovima i problemima međunarodnih odnošaja. Uz primjer otvorene Clintonove uprave kao upozorenje, novi soj predsjedničkih savjetnika već se trebao odlučiti za smjer kojim će ići slijedeće četiri godine. Međunarodna pitanja s kojim će se suočiti raspravljena su u novoj kolekciji eseja koje je objavila zaklada Potomac, 'US Leadership in the 21st Century' ('Američko vodstvo u 21. stoljeću'), koje je uredila Paula Dobriansky, čelnica washingtonskog ureda za vanjske poslove i Bruce Weinrod, (...) bivši pomoćnik tajnika obrane pod
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
8. XI. 2000.
Vanjska politika za 21. stoljeće
"Amerikanci će u srijedu ujutro gledati lice svoga slijedećega
predsjednika, novog čelnika ove velike nacije, pitajući se što
slijedi. Bio je to ne baš jednostavan, uzbudljiv proces koji je
trajao 16 mjeseci, i koji nas još jednom ostavlja zadivljene zbog
izvanredne i sasvim jedinstvene ustanove američke demokracije.
Dok ovaj članak odlazi u tisak prerano je govoriti o rezultatima.
Ipak, bilo da se na prvoj strani današnjih novina pojavi
predsjednik Bush ili predsjednik Gore, oba će biti suočeni s
izazovima i problemima međunarodnih odnošaja. Uz primjer otvorene
Clintonove uprave kao upozorenje, novi soj predsjedničkih
savjetnika već se trebao odlučiti za smjer kojim će ići slijedeće
četiri godine.
Međunarodna pitanja s kojim će se suočiti raspravljena su u novoj
kolekciji eseja koje je objavila zaklada Potomac, 'US Leadership in
the 21st Century' ('Američko vodstvo u 21. stoljeću'), koje je
uredila Paula Dobriansky, čelnica washingtonskog ureda za vanjske
poslove i Bruce Weinrod, (...) bivši pomoćnik tajnika obrane pod
predsjednikom Bushom. (...)
'S obzirom na složenost sadašnjeg ozračja, tradicionalne
kategorije i formulacije Hladnog rata više nisu prikladne; kao niti
misaoni pristup koji zagovara politiku, ponajprije jer se
sukobljavaju s onima sadašnje uprave. Ono što je potrebno, umjesto
toga, pozitivni je okvir koji je zasnovan na duboko ukorijenjenim
američkim načelima i vrijednostima, no prilagođen novoj realnosti
međunarodne politike 21. stoljeća.'
Takav okvir mora imati 'političke, sigurnosne i gospodarske
protežnosti', pišu urednici.
Nakon što smo vidjeli kako su se Amerikanci jučer mnoštveno
odazvali i izašli na izbore, uredno koristeći svoja demokratska
prava, lako je shvatiti ono što je kazao Lawrence Lindsay, Bushov
gospodarski savjetnik: 'Amerika nije tek zemlja, ona je i stvar za
koju se borimo.' Dodao je: 'Univerzalnost naših vjerovanja u
političke, kulturne i gospodarske slobode ono je što je privuklo
ljude u našu zemlju i učinilo ih Amerikancima.' Važno je ne izgubiti
tu dimenziju iz vida.
Američko vodstvo gospodarski govoreći, dakle, počiva na dva stupa -
jakosti i viziji. Tome je potreban jaki dolar, što znači(...)
izričitu predanost slobodnoj trgovini, koju vode pravila Svjetske
trgovačke organizacije. To znači izgradnju 'globalne financijske
arhitekture' koja unosi više realizma i povjerljivosti u
međunarodne financijske transakcije, tj. skromniju ulogu za
ustanove kao što je Međunarodni monetarni fond. Univerzalna načela
također su osnova za izgradnju demokracije, o kojoj ovdje govori
Constantin Menges, profesor međunarodnih studija na Sveučilištu
Georgetown. On ih dijeli na dvije kategorije: izgradnju
demokracije kao pitanje načela i 'stratešku demokratizaciju' koja
je namijenjena pretvaranju neprijatelja u prijatelje. Nema mnogo
ljudi koji se ne bi složili da svijet pun demokratskih država ne bi
bio prijateljski raspoloženo mjesto; pravo je pitanje koja
sredstva imamo za njegovo unaprjeđivanje. Menges navodi razna
rješenja za potporu sila koje se zalažu za demokraciju, od kojih
niti jedna ne uključuje uporabu sile koje, kao što smo to vidjeli na
Haitiju, konačno ne rezultiraju s mnogo toga dobrog.
SAD, međutim, također ima interese koji su istinski međunarodni, i
ne bi trebalo biti sramotnim ovo objaviti - napokon, to čine sve
druge zemlje. Ovo u vojnički rečeno, znači nacionalnu raketnu
obranu za zaštitu SAD-a kao i Amerikanaca u inozemstvu. Ono
uključuje njegovanje snažnih vojnih saveza u Aziji i Europi. Dio
knjige naslovljen s 'Američki probitci u Europi', autora Jeffreya
Bergnera(...), ujedinjenu Europu vidi kao prednost za SAD- što je
tvrdnja koja se ne čuje često u ovim krajevima. Iako se objavljuje
da bi odnošaji mogli postati složeniji, ne vidi nikakvu prijetnju
za američke probitke ako EU stvori vojnu silu koja bi mogla
djelovati neovisno. 'Pretpostavimo da, npr. EU koristi ovu silu
kako bi Miloševića uklonila s vlasti iz Srbije i kako bi na Balkanu
uspostavio stabilni mir. Što bi u tome bilo loše? Što bi prijetilo
američkim probitcima?' Drugim riječima, američko vodstvo i
ujedinjena podjela obveza i tereta ne bi trebala biti ekskluzivna.
Istinski izazov za slijedećega predsjednika biti će kombiniranje
idealizma, koji je, čak i intelektualno, činio osnovu Clintonove
vanjske politike, uz osjećaj realizma i ozbiljnosti svrhe koja je
'trademark' republikanaca. Ako se u jednom smjeru ode predaleko,
rezultat su mesijanska retorika i preopsežne operacije. Otiđite
predaleko u drugom smjeru i usko definirani nacionalni probitci
postaju previše ograničavajući. Ronald Reagan uspio je ostvariti
pravu ravnotežu u posljednjoj fazi Hladnog rata. Slijedeći
predsjednik još uvijek će tražiti pravu formulu za svijet u 21.
stoljeću", piše Helle Bering.