HR-POREZNA POLITIKA-Financijsko-poslovne usluge POREZ NA DOBIT SE SMANJUJE NA 25 POSTO; UVODE SE OLAKŠICE I POTICAJI POREZ NA DOBIT SE SMANJUJE NA 25 POSTO; UVODE SE OLAKŠICE I POTICAJI Iako će se smanjenje stope poreza na dobit sa 35
na 25 primjenjivati od iduće godine, svim bi se onima koji su ili će zaposliti nove djelatnike ili nabaviti opremu do kraja ove godine, taj trošak priznao i za to bi platili manji porez na dobit. To se umanjenje porezne osnovice odnosi i na donacije i razna darovanja, koji će poreznici priznati ako su bili do 2 posto ukupnih prihoda u prethodnoj poslovnoj godini. Novi zakonski prijedlog o porezu na dobit, kojeg je hrvatska Vlada uputila u redovitu saborsku proceduru, utvrđuje olakšice i oslobođenja. Tako bi se porezna osnovica umanjivala za novozaposlene na neodređeno vrijeme za plaću i doprinose na plaću i to za godinu dana, odnosno tri godine za zapošljavanje invalidnih osoba. Istodobno će se osnovica moći umanjiti za vrijednost nabavljene opreme te za darovanja u novcu ili naravi, u visini do dva posto ukupnih prihoda prethodne godine. Značajno je da će se ti izdatci moći priznati kao trošak već za 2000. godinu, dok će se smanjenje stope i ostale odrednice zakona primjenjivati od 1. siječnja 2001. Dana je i mogućnost da i obrtnici mogu postati obveznicima poreza na
POREZ NA DOBIT SE SMANJUJE NA 25 POSTO; UVODE SE OLAKŠICE I
POTICAJI
Iako će se smanjenje stope poreza na dobit sa 35 na 25 primjenjivati
od iduće godine, svim bi se onima koji su ili će zaposliti nove
djelatnike ili nabaviti opremu do kraja ove godine, taj trošak
priznao i za to bi platili manji porez na dobit. To se umanjenje
porezne osnovice odnosi i na donacije i razna darovanja, koji će
poreznici priznati ako su bili do 2 posto ukupnih prihoda u
prethodnoj poslovnoj godini.
Novi zakonski prijedlog o porezu na dobit, kojeg je hrvatska Vlada
uputila u redovitu saborsku proceduru, utvrđuje olakšice i
oslobođenja. Tako bi se porezna osnovica umanjivala za
novozaposlene na neodređeno vrijeme za plaću i doprinose na plaću i
to za godinu dana, odnosno tri godine za zapošljavanje invalidnih
osoba. Istodobno će se osnovica moći umanjiti za vrijednost
nabavljene opreme te za darovanja u novcu ili naravi, u visini do
dva posto ukupnih prihoda prethodne godine. Značajno je da će se ti
izdatci moći priznati kao trošak već za 2000. godinu, dok će se
smanjenje stope i ostale odrednice zakona primjenjivati od 1.
siječnja 2001.
Dana je i mogućnost da i obrtnici mogu postati obveznicima poreza na
dobit, ako to žele, te da to mogu biti i neprofitne organizacije i
državna tijela ako obavljaju gospodarsku djelatnost čije bi
neoporezivanje dovelo do neopravdanih povlastica.
Dobit se sada pojmovno definira kao razlika između prihoda i
rashoda, a porezna je osnovica, dakle, dobit ostvarena u zemlji i
inozemstvu. Vlastiti bi se kapital, kako se predlaže, ukamaćivao
zaštitnom kamatom od 3,5 posto godišnje, koja se primjenjuje i na
preneseni porezni gubitak, pri čemu se bitno pojednostavljuje
obračun rashoda zaštite kapitala.
Zbog preglednosti poreznog sustava, u zakonski su tekst ugrađeni
poticaji, olakšice i oslobođenja iz postojećih zakona - za
obveznike s područja od posebne državne skrbi, obveznike koji
posluju u slobodnim zonama, poticaji za ulaganja, za poduzetnike s
područja Vukovara.
Prijedlog zakona o porezu na dobit jedan je iz paketa od šest
poreznih zakona koje će Vlada uputiti Saboru. Jučer su utvrđena tri
prijedloga - o porezima na dobit i na dohodak, te o poreznom
savjetništvu. Na usklađivanju među Vladinim resorima su još tri
zakonska teksta - i to o lokalnim porezima i s tim povezanim
izmjenama i dopunama Zakona o porezu na promet nekretninama, te
posve novi opći porezni zakon. Upravo taj posljednji u zadnje se
vrijeme spominje kao predmet različitih mišljenja među pojedinim
ministrima.
Ministar financija Mato Crkvenac ističe pak da među članovima Vlade
nema nikakvih koncepcijskih niti bitnih problema oko poreznih
zakona, odnosno pristupa poreznoj reformi kao cjelini.
Potreba usklađivanja postoji zbog nekih pravno-procesnih pitanja.
Naime, opći bi porezni zakon trebao na jedinstven način propisati
vođenje dvostupnosti prekršajnog i upravnog postupka. A to znači
potrebu usklađivanja zakona o upravnom postupku sa specifičnostima
porezne i fiskalne politike, s normama europske prakse.
To pojednostavljeno znači da se o poreznim pitanjima i postupcima
ne može raspravljati u zatvorenom krugu, dok je s druge strane
hrvatska praksa da upravni sudovi rade na zatvorenim sjednicama.
Stoga se u Vladi razmatraju mogućnosti da npr. neka vijeća upravnih
sudova raspravljaju na otvorenim sjednicama, te o mogućnostima
uključivanja poreznih stručnjaka. To se usklađuje i dorađuje,
riječ je o opširnoj materiji, brojinim članicima koje treba
uskladiti u drugim zakonima, objasnio je ministar Crkvenac. On ipak
vjeruje da će ti prijedlozi biti usklađeni do idućeg četvrtka i
Vladine sjednice, te da će nakon toga cjelovita porezna reforma
biti upućena u redovitu saborsku proceduru.