US-CN-KOMENTARI-Politika US-WT-30.8.-RASPRAVA O BUDUĆNOSTI AMERIČKO-KINESKIH ODNOSA SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON TIMES30. VIII. 2000.Rasprava o budućnosti američko-kineskih odnosa"Kina postaje američki najveći protivnik i suparnik.
Gospodarski i vojno još nije ni izbliza postala velesila. Gospodarska i vojna modernizacija Kine tek je počela, ali bi Kina mogla zamijeniti Sovjetski Savez, najvećeg američkog strateškog suparnika. Nije pitanje kako nego kada će Kina postati jaka gospodarska i vojna sila s velikim utjecajem. To će posve sigurno utjecati na američku pacifičku i azijsku strategiju", piše Amos Perlmutter, profesor političkih znanosti i sociologije na Američkom Sveučilištu i urednik časopisa "Journal of Strategic Studies"."Očito je da su i demokrati i republikanci svjesni kineskih mogućnosti te da su Kinu pretvorili u ozbiljan američki strateški interes. Clintonova je vlada neuspješno pokušavala provoditi politiku strateškoga partnerstva koje baš nije dugo trajalo i koje se raspalo kad je Kina prekršila ljudska prava i počela davati agresivne izjave o Tajvanu. Demokrati se još odlučuju za status quo, prihvaćajući politiku o jedinstvenoj Kini uz uzaludno upozorenje zbog kineskih prijetnja Tajvanu. Stvarna rasprava o
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
30. VIII. 2000.
Rasprava o budućnosti američko-kineskih odnosa
"Kina postaje američki najveći protivnik i suparnik. Gospodarski i
vojno još nije ni izbliza postala velesila. Gospodarska i vojna
modernizacija Kine tek je počela, ali bi Kina mogla zamijeniti
Sovjetski Savez, najvećeg američkog strateškog suparnika. Nije
pitanje kako nego kada će Kina postati jaka gospodarska i vojna sila
s velikim utjecajem. To će posve sigurno utjecati na američku
pacifičku i azijsku strategiju", piše Amos Perlmutter, profesor
političkih znanosti i sociologije na Američkom Sveučilištu i
urednik časopisa "Journal of Strategic Studies".
"Očito je da su i demokrati i republikanci svjesni kineskih
mogućnosti te da su Kinu pretvorili u ozbiljan američki strateški
interes. Clintonova je vlada neuspješno pokušavala provoditi
politiku strateškoga partnerstva koje baš nije dugo trajalo i koje
se raspalo kad je Kina prekršila ljudska prava i počela davati
agresivne izjave o Tajvanu. Demokrati se još odlučuju za status
quo, prihvaćajući politiku o jedinstvenoj Kini uz uzaludno
upozorenje zbog kineskih prijetnja Tajvanu. Stvarna rasprava o
budućnosti američkih odnosa s Kinom počela se razvijati u
Republikanskoj stranci, njezinu vodstvu u Kongresu, a sad i među
Bushevim savjetnicima za državnu sigurnost.
Kako je 22. kolovoza pisao 'The Washington Post', bitka oko
politike prema Kini, koja se vodila iza kulisa, 'postala je
otvorena u vrijeme sastavljanja programa Republikanske stranke'.
Republikanci iz Kongresa imaju radikalno stajalište prema Kini
koju doživljavaju kao tiransku totalitarnu diktaturu, a Tajvan kao
uspješnu demokratsku i kapitalističku državu. Zapravo, neki
radikalni republikanci rado bi izbrisali svaki trag politike
jedinstvene Kine, odnosno standardne američke politike prema Kini
još od sedamdesetih.
Realnije i umjerenije republikance predvode Condoleezza Rice i
njezin kolega s Harvarda Robert Blackwill, odgovoran za školovanje
agenata obavještajne službe Narodne oslobodilačke vojske na
Harvardu. Blackwill priznaje postojanje politike jedinstvene
Kine, ali je ne podupire. Condoleezza Rice je očito
nezainteresirana za kineski nuklearni razvoj za koji tvrdi da nije
prijetnja. Ona i Blackwill bore se protiv radikalnih republikanaca
u Kongresu prihvaćajući Kinu kao najveću nuklearnu silu u Aziji 'i
pokušavajući diplomacijom raspršiti svaku prijetnju'.
Pravo je pitanje je li Kina novi, ekspanzionistički Sovjetski
Savez. Ne znamo. To će se pokazati u unutarnjoj borbi između
reakcionara i onih koji žele modernizaciju. Ted Galen Carpenter,
jedan od urednika djela 'Kineska budućnost: konstruktivan partner
ili nova prijetnja?' (Cato institut, 2000.) nudi osvježavajuću i
realnu analizu američke politike prema Kini. On misli da je
američka politika uglavnom stereotipna, zbrkana i nedosljedna.
Carpenter tvrdi da Kina nije mesijanska politička sila; ona nije
nacistička Njemačka ni Sovjetski Savez s ideološkim,
ekspanzionističkim usmjerenjem. Iako se Kina još guši u
marksističko-lenjinističko-maoističkoj ideologiji, njezine
gospodarske kapitalističke težnje uvelike nadrastaju ideološku
odanost, koliko god ona bila jaka.
Po Carpenterovu stajalištu, Kina je konvencionalna velesila u
usponu, a ne zloćudna ekspanzionistička država. Sumnjam da će mnogi
od nas potpisati njegovo mišljenje. Ono ipak pokazuje da
modernizacija nadjačava maoističke sklonosti.
Možda nećemo opet biti svjedoci kulturne revolucije i pokolja na
Tiananmenu, ali tlačenje i uskraćivanje ljudskih i manjinskih
prava bitna su kineska obilježja.
Što se tiče Tajvana, Carpenter misli da je tajvanska autonomija
sigurno poželjna, ali nije dovoljno jak državni interes da bi SAD
krenule u rat protiv nuklearne sile. Ja mislim da je tajvanska
autonomija još dio američke politike prema Kini. Obrana
demokratskih i kapitalističkih država - Tajvana, Japana, Južne
Koreje, Indije - velik je američki interes i može ipso facto postati
nezaobilazan američki državni interes. Logika odvajanja Tajvana od
Kine je zdrava, ali ne znam je li realna.
Svakako potpisujem Carpenterovo mišljenje o opreznoj i ostvarivoj
američkoj politici prema Kini i da bi SAD morale zadati svoje
državne interese u regionalnim okvirima, uspostaviti, recimo,
bliže odnose sa sve većim azijskim silama poput Indije i, naravno,
Japana. U potpunosti prihvaćam ideju da SAD moraju ohrabriti i
stvoriti poticaj drugim regionalnim silama kako bi bile protuteža
Kini.
Kinesko-američki odnosi još su u stalnim promjenama. Nema jasne i
pouzdane procjene o tome koliko Kina doista namjerava upotrijebiti
svoju moć. Još moramo mnogo toga razraditi, analizirati i pojasniti
prije nego što donesemo stratešku procjenu o tome kako tretirati
Kinu. To pitanje neće riješiti sukobljeni republikanci, status quo
demokrati pa čak ni neideološki realisti poput Carpentera. Metoda
pokušaja i pogreške utemeljena na razvoju pravoga modela za Kinu
doista se primjenjuje. Merle Goldman i Andrew J. Nathan u nedavno
objavljenom 'Povijesnom pogledu na suvremenu Istočnu Aziju'
(Harvard, 2000.) nude najzanimljiviju analizu tipa primjerenih
modela od 1949. do danas.
Pomak od sovjetskoga modela prema maoizmu i kulturnoj revoluciji ne
ohrabruje, ali postmaoističke reforme od 1978. do danas, 's
kineskim obilježjima' i Den Xiao-pingovim i Jiang Zeminovim
reformama, predstavljaju zaokret od reakcionarnoga
staljinističko-maoističkog modela. Čak i slabljenje maoističke
ideologije ne jamči da će pomak od zastarjelog i strogog modela
prema fleksibilnijem značiti da se Kina izliječila od maoizma. Ne
očekujte da će postati demokratska država, budite oprezni kad
definirate Kinu kao silu koja nije sklona revizionizmu. Ideološki
otrov još živi ispod modernizacijske revolucije koja ne jamči kraj
ideološke bitke između doktrinista i reformista.
Američka politika prema Kini ne bi se smjela temeljiti na realnoj
politici i ravnoteži sile nego na načinu na koji sukobljene strane
rješavaju svoje neriješene svađe.
Lenjinistička politika 'korak naprijed, dva natrag' ne bi smjela
biti odbačena kao najvažniji faktor u američkim odnosima s Kinom u
21. stoljeću. Kao rezultat unutarnje borbe za vlast između
reakcionara i pristaša modernizacije još bi se mogla pojaviti
revizionistička Kina", piše Perlmutter.