US-E-KOMENTARI-Politika-Trgovina US-WTIMES-31.7.-ZARADA NA PRIVATNOSTI SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON POST31. VII. 2000.Zarada na privatnosti"Ispada da je privatnost 'sljedeća velika stvar', Sveti Gral novoga gospodarstva.
Šestomjesečna opsežna studija koju je nedavno objavila zaklada Markle, stavlja privatnost na sam vrh pitanja koja najviše zanimaju korisnike interneta. Ankete suparničkih predsjedničkih kampanja pokazuju da je privatnost sve važnije pitanje u javnosti, a kandidati to pokušavaju iskoristiti. Oni koji se bave ispitivanjem tržišta procjenjuju da kupce brine pitanje privatnosti, a '.com' gube 16 milijardi dolara godišnje zbog problema sigurnosti.Zašto onda trgovina ne da potrošačima ono što žele? Zašto trošiti desetke milijuna dolara na lobiranje protiv zakona o privatnosti? Zašto organizacije koje se bave 'online' privatnošću tako sporo privlače korisnike?Uglavnom zato što su osobni podaci krhka roba. Traženje, dijeljenje, prodaja i iskorištavanje takvih informacija glavna je funkcija Novoga gospodarstva. Pokreće internet i služi kao sirovina za nove marketinške tehnologije poput 'miniranja
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
31. VII. 2000.
Zarada na privatnosti
"Ispada da je privatnost 'sljedeća velika stvar', Sveti Gral novoga
gospodarstva. Šestomjesečna opsežna studija koju je nedavno
objavila zaklada Markle, stavlja privatnost na sam vrh pitanja koja
najviše zanimaju korisnike interneta. Ankete suparničkih
predsjedničkih kampanja pokazuju da je privatnost sve važnije
pitanje u javnosti, a kandidati to pokušavaju iskoristiti. Oni koji
se bave ispitivanjem tržišta procjenjuju da kupce brine pitanje
privatnosti, a '.com' gube 16 milijardi dolara godišnje zbog
problema sigurnosti.
Zašto onda trgovina ne da potrošačima ono što žele? Zašto trošiti
desetke milijuna dolara na lobiranje protiv zakona o privatnosti?
Zašto organizacije koje se bave 'online' privatnošću tako sporo
privlače korisnike?
Uglavnom zato što su osobni podaci krhka roba. Traženje,
dijeljenje, prodaja i iskorištavanje takvih informacija glavna je
funkcija Novoga gospodarstva. Pokreće internet i služi kao
sirovina za nove marketinške tehnologije poput 'miniranja
podataka' i profiliranja potrošača. U očajničkoj potrebi za
prihodom, '.com' će prodati sve što im se nađe na Web stranicama.
Financijski sektor morao je proći znatnu konsolidaciju baš zato da
bi se olakšala razmjena osobnih podataka između banaka, burzovnih
mešetara i agenata koji prodaju osiguranje.
No osobni podaci nisu bitni za '.com', reklamne agencije i trgovce
na malo. Njihova je zaštita osnovna vrijednost demokracije.
Zagovornici privatnosti koji su se zabrinjavali uglavnom zbog
vladina narušavanja privatnosti, sad se sve više boje zloraba u
privatnom sektoru. Zahtijevaju stroge zakone i izravno upletanje
vlade. U potrazi za inspiracijom, mnogi se okreću prema Europskoj
uniji koja je uspostavila sveobuhvatan sustav pravila privatnosti
koje nameću neovisni nacionalni 'vladari' na polju zaštite
podataka.
No Europljani su svoja pravila osmislili prije više od deset godina
dok još nije bilo World Wide Weba i dok su još vladala centralna
računala - a ne današnje informacijske mreže. Američka industrija s
razlogom tvrdi da bi bila golema pogreška primijeniti taj
zastarjeli okvir na većinu suvremenoga informatičkoga
gospodarstva u svijetu. Bilo bi to vrlo skupo, suludo nefleksibilno
i, u mnogim slučajevima, jednostavno neprovedivo. Uz to, takvo
upletanje vlade moglo bi zapravo dovesti do invazije na našu
privatnost.
Nedavno prihvaćen američko-europski sporazum o zaštiti
privatnosti nudi mnogo bolji pristup ne sprječavajući razvoj
našega gospodarstva koje se temelji na informaciji. Sporazum koji
bi morao štititi europske podatke što se prenose u SAD, postavlja
visoke standarde privatnosti, ostavljajući provedbu uglavnom
privatnom sektoru. Glavni standardi:
- Obavijest: tvrtke moraju ljudima reći zašto traže osobne podatke
i kako ih namjeravaju iskoristiti, uključujući i to hoće li ih
prenijeti trećoj strani.
- Izbor: pojedinac mora pristati. Ako tvrtke žele iskoristiti
podatke na više strana, ljudima se mora pružiti mogućnost
odbijanja. Ako su posrijedi osjetljivi podaci, poput podataka iz
medicinskog kartona, pojedinac mora doista pristati prije nego što
tvrtka nastavi postupak.
- Treće strane: ako s korisnikom nije postignut drukčiji dogovor,
osobni podaci mogu biti poslani samo onim trećim stranama koje su
potpisale sporazum o zaštiti.
- Pristup: tvrtke moraju ljudima omogućiti pristup podacima koje o
njima čuvaju kako bi, ako su netočni, mogli biti ispravljeni,
dopunjeni ili izbrisani. No to nije nužno, ako je riječ o
trivijalnim podacima (poput omiljene boje) i ako je cijena
povlačenja nerazmjerna.
Mnoge američke industrije, iako su vrlo sumnjičave u pogledu
vladinih pravila o privatnosti, spremne su prihvatiti te zahtjeve
za prijenos podataka iz EU jer će sam privatni sektor nametnuti
takav režim. No to ne znači da će lisica čuvati kokošinjac. Tvrtke
koje tvrde da se pridržavaju tih pravila, ali to ne čine, počinit će
prijevaru i bit će podložne djelovanju Federalnoga tržišnog
povjerenstva.
Najbitnije je to da ravnoteža između visokih standarda i
samoregulacije nudi put za američku industriju koja će odgovoriti
na sve veće zahtjeve američkih potrošača za većom zaštitom
privatnosti - ne sputavajući tehnološke i poslovne inovacije.
Došlo je vrijeme da trgovina zaštitu privatnosti počne promatrati
kao prednost u konkurenciji a ne kao prijetnju. Američko-europski
sporazum o privatnosti nudi pokus u samostalnom donošenju propisa.
Ako ga američka trgovina prihvati, ovaj bi se pristup morao
proširiti do američkoga potrošača. To će biti najbolji način
zaštite naših vrijednosti i ispunjavanja golemoga obećanja našega
informatičkog gospodarstva. U protivnom će, pod zaštitom
standarda, američke kompanije pružati Europljanima bolju zaštitu
od one koju inače daju Amerikancima", piše David Aaron, bivši
doministar trgovine, zadužen za vanjsku trgovinu, koji je
sudjelovao u američko-europskim pregovorima o sporazumu o
privatnosti.