FR-US-DE-GB-demokracija-Vlada-Diplomacija-Političke stranke FR-ECHOS 27.7.SCHROEDER-BLAIR-CLINTON FRANCUSKALES ECHOS27. VII. 2000.Schroeder, Blair i Clinton, djeca triju 'revolucija'"Porezna reforma od prvorazredne zanimljivosti koju
je u Njemačkoj proveo Gerhard Schroeder, a 14. srpnja prihvatio Bundesrat te raspra u Bundestagu, tjedan dana prije, o prijedlogu zakona kojim bi se omogućio pravi homoseksualni brak, pokazuju da su vlade lijevog centra koje trenutno prevladavaju u zapadnom svijetu, 'liberalne' na kulturnom i na gospodarskom polju.Politička prevlast struja lijevog centra može se protumačiti konjunkturom u pojedinoj zemlji i političkom smjenom nakon dugog razdoblja konzervativne vladavine: osamnaest godina u Velikoj Britaniji, šesnaest u Njemačkoj i dvanaest u Sjedinjenim Državama. Ona se isto tako može obrazložiti željom birača da se uspostavi politička ravnoteža na vagi koja je odveć naginjala na stranu neoliberalizma koji je često bio neosjetljiv na nejednakosti i zatočenik protudržavne retorike.Čini se ipak da ta nadmoćnost ima strukturne uzroke. Vođe lijevog centra stvaraju istu vrstu politike na temelju triju velikih načela: pragmatizma, kulturnog liberalizma i, više ili manje
FRANCUSKA
LES ECHOS
27. VII. 2000.
Schroeder, Blair i Clinton, djeca triju 'revolucija'
"Porezna reforma od prvorazredne zanimljivosti koju je u Njemačkoj
proveo Gerhard Schroeder, a 14. srpnja prihvatio Bundesrat te
raspra u Bundestagu, tjedan dana prije, o prijedlogu zakona kojim
bi se omogućio pravi homoseksualni brak, pokazuju da su vlade
lijevog centra koje trenutno prevladavaju u zapadnom svijetu,
'liberalne' na kulturnom i na gospodarskom polju.
Politička prevlast struja lijevog centra može se protumačiti
konjunkturom u pojedinoj zemlji i političkom smjenom nakon dugog
razdoblja konzervativne vladavine: osamnaest godina u Velikoj
Britaniji, šesnaest u Njemačkoj i dvanaest u Sjedinjenim Državama.
Ona se isto tako može obrazložiti željom birača da se uspostavi
politička ravnoteža na vagi koja je odveć naginjala na stranu
neoliberalizma koji je često bio neosjetljiv na nejednakosti i
zatočenik protudržavne retorike.
Čini se ipak da ta nadmoćnost ima strukturne uzroke. Vođe lijevog
centra stvaraju istu vrstu politike na temelju triju velikih
načela: pragmatizma, kulturnog liberalizma i, više ili manje
otvoreno, gospodarskog liberalizma. Taj kredo točno odgovara duhu
vremena koji su oblikovale tri 'revolucije', kulturna, gospodarska
i politička, koje su obilježile suvremenu povijest zapadnog
svijeta. Vođe su djeca tih triju 'revolucija' kroz koje su prošli
bilo kao sudionici, bilo kao promatrači.
Ponajprije, oni pripadaju istom naraštaju baby-boomersa koji danas
imaju pedesetak godina: Bill Clinton ima 54, Gerhard Schroeder 56,
a Tony Blair 47. I drugi, ne tako glasoviti, čelnici iz lijevog
centra pripadaju istom naraštaju: Helen Clark, nova novozelandska
premijerka koja ima pedeset godina, dok Goran Persson i Antonio
Guterres, švedski i portugalski premijer, imaju 51 godinu. (...)
Pobuna jednog dijela puka, napose poreznih obveznika, protiv
države, birokracije i poreza, uzrokuje liberalizaciju
gospodarstva dovodeći u pitanje dvije temeljne stvari
poslijeratnog društva: ulogu države u gospodarstvu i državu
blagostanja. Vođe lijevog centra misle da je tržišno gospodarstvo
najbolji način za stvaranje bogatstva i da država ubuduće može
imati samo ulogu 'pomagača' na tom putu.
Napokon, ovaj naraštaj vođa dolazi na vlast 90-ih: američki
Predsjednik 1992., njemački kancelar 1998. (...) To je razdoblje
političke 'revolucije'. Nju utjelovljuje liberalizacija istočnih
zemalja uz istodobno ubrzanje globalizacije i širenje novih
računalnih tehnologija. Mirna pobuna istočnih naroda protiv
postojeće vlasti i globalizacija potaknuli su preispitivanje
temeljnih načela političkog djelovanja od doba francuske
revolucije: ključna uloga ideologije, želja za korjenitom
promjenom društva i prevlast okružja nacionalnih država. Vođe
lijevog centra priznaju da je pluralna demokracija nesavladiv
obzor politike, da političko djelovanje može biti samo
reformističko i pragmatično i da se ne može više ograničavati samo
na državne okvire.
'Novi naprednjaci' su doista djeca tih revolucija koje su istodobno
individualističke i 'anarhističke'. Oni prihvaćaju njihove glavne
stečevine. Žele nadzirati neumjerenu liberalizaciju čiji su
svjedoci bili i iz koje su mogli izvući pouke, uglavnom povećanje
nesigurnosti, u širem smislu riječi.
Kao i u drugim revolucijama, očitovala se želja za
protudjelovanjem, pa i za uspostavom starog poretka. Nju na
kulturnom planu izražavaju konzervativci, napose američki, koji se
bore protiv simbola kulturne 'revolucije' kao što su pobačaj i
pornografija. Na gospodarskom planu pokazuju je oni, uglavnom u
ljevici, koji ne žele prihvatiti tržišno gospodarstvo. No možemo
samo utvrditi da je došlo do krize njezinih 'reakcionarnih' struja,
kao što su pokazale neobične ostavke na sve dužnosti dvaju simbola
tih struja, Amerikanca Newta Gingricha u desnici, 1998. i Nijemca
Oskara Lafontainea u ljevici, 1999.
Struje lijevog centra trenutno prevladavaju u političkom krajoliku
na Zapadu, jer su bile prve, i za sada su jedine, osim pojedinih
političara iz desnog centra kao što je španjolski premijer Jose
Maria Aznar, koje prihvaćaju 'revolucionarni' kredo, kredo triju
najnovijih 'revolucija'", piše istraživač Eddy Fougier.