CH-FR-DE-integracije-Parlament-Organizacije/savezi-Diplomacija-Tržište/cijene ŠV-LE TEMPS 4.7.FISCHER I EU USTAV ŠVICARSKALE TEMPS4. VII. 2000.'Politički potez Joschke Fischera je pogrješan'"U Europi nema demokratskoga deficita.
Postoji deficit u odlučivanju. Demokracija koja ne može donositi odluke je demokracija čije postojanje nema smisla. Reforme koje su u tijeku u Bruxellesu, a započete su dolaskom Prodijeva povjerenstva, moraju se bez milosti privesti kraju. Europska se uprava mora temeljiti na načelu zasluge i karijere otvorene nadarenima, a ne građanima pojedinih država. Nitko ne treba biti na dužnosti u Povjerenstvu, na bilo kojoj razini, a da ne razumije i da ne govori najmanje tri europska jezika, među kojima jedan mora biti francuski.Joschka Fischer je postavio pitanje: 'Quo vadis Europa?' i govorio je o 'krajnjem europskom cilju'. To je pitanje pogrješno. Europa je put, a ne cilj. Europa je proces, a ne sustav. Europa je mreža koja se obnavlja, a ne hijerarhija. Nema krajnjeg europskog cilja. Europa mora biti u savezu s Rusijom, kolijevkom velikog dijela europske kulture. Europa mora od Sredozemlja opet načiniti 'Mare Nostrum'. Mora će, a ne kontinenti, odrediti Europu sutra, kao što je bilo u zadnjem velikom razdoblju rasta i preporoda u XV. i u XVI.
ŠVICARSKA
LE TEMPS
4. VII. 2000.
'Politički potez Joschke Fischera je pogrješan'
"U Europi nema demokratskoga deficita. Postoji deficit u
odlučivanju. Demokracija koja ne može donositi odluke je
demokracija čije postojanje nema smisla. Reforme koje su u tijeku u
Bruxellesu, a započete su dolaskom Prodijeva povjerenstva, moraju
se bez milosti privesti kraju. Europska se uprava mora temeljiti na
načelu zasluge i karijere otvorene nadarenima, a ne građanima
pojedinih država. Nitko ne treba biti na dužnosti u Povjerenstvu,
na bilo kojoj razini, a da ne razumije i da ne govori najmanje tri
europska jezika, među kojima jedan mora biti francuski.
Joschka Fischer je postavio pitanje: 'Quo vadis Europa?' i govorio
je o 'krajnjem europskom cilju'. To je pitanje pogrješno. Europa je
put, a ne cilj. Europa je proces, a ne sustav. Europa je mreža koja
se obnavlja, a ne hijerarhija. Nema krajnjeg europskog cilja.
Europa mora biti u savezu s Rusijom, kolijevkom velikog dijela
europske kulture. Europa mora od Sredozemlja opet načiniti 'Mare
Nostrum'. Mora će, a ne kontinenti, odrediti Europu sutra, kao što
je bilo u zadnjem velikom razdoblju rasta i preporoda u XV. i u XVI.
stoljeću.
Postoje neke temeljne demokratske ustanove koje se moraju
poštovati. Prva je parlamentarna demokracija. Ta se parlamentarna
tradicija najviše ističe u Fischerovu govoru. Parlament je tamo
gdje ljudi govore (francuski parler znači govoriti, op. prev.).
Riječi su moćnije od novca. U času kada moć poduzetništva nadilazi
vlastite granice, moć demokracije očituju zastupnici naroda koji
se okupljaju, razgovaraji i predlažu. Europski je parlament jedno
od tih mjesta. No on ne uživa povjerenje naroda. Dokaz tomu je slab
odziv na prošlogodišnjim izborima. Drugi je znak to što u nekim
zemljama domaći politički čelnici uz mandat zastupnika Europskog
parlamenta gomilaju i druge mandate. U Velikoj Britaniji,
laburistička stranka sada nastoji da njezini europski zastupnici
rade puno radno vrijeme i da nemaju druge dužnosti. Strasbourg nije
odskočna daska za Westminster.
No Fischer je načinio još jedan korak dalje iznijevši prijedlog o
drugom domu Europskog parlamenta koji bi činili zastupnici
državnih parlamenata. To je dobra zamisao. Britanski ministar
vanjskih poslova Robin Cook iznio je prije dvije godine sličan
prijedlog. Parlamenti u svim europskim državama brinu se zbog
gubitka demokratskih ovlasti u korist Europe. Ako parlament u
jednoj državi više ne može oporezivati svoje građane, odlučivati
kada će proglasiti rat, kao i o visini državnog proračuna, onda čemu
birati državni parlament? Ugovor iz Maastrichta potvrđen je u
Francuskoj nakon referenduma koji je prošao s razlikom od samo
jednog boda. Kao pristaša Europe, mislim da moramo ponovno otkriti
predodžbu i idealizam Monneta i Schumana. No nemojte misliti da će
se nakon godina, desetljeća, pa i stoljeća napora da bi se vlast
otrgnula iz ruku kralja, Crkve i birokratske države, ona olako
prepustiti novoj središnjoj vlasti, povjerenstvu velikih
svećenika ili elitnoj upravi 'naddržave'. (...)
Europa mora razmišljati kako će svoju demokraciju razviti izvan
klasičnog oblika političkih ustanova, ustava i definicija
državljanstva. Europa mora biti središte gospodarske demokracije u
svijetu u kojemu je kapital opći, a rad je i dalje nacionalan.
Glavni zahtjev gospodarske demokracije jest pravo na rad. To je
najveći demokratski deficit u Europi Maastrichta, Jacquesa
Delorsa, Helmuta Kohla, Margaret Thatcher i Francoisa Mitterranda.
Oni su predsjedali u Europi u kojoj dvadeset milijuna ljudi u naponu
snage nije moglo raditi. Zato su gospodarske reforme utvrđene na
susretu na vrhu u Lisabonu bitne kako bi se Europa usmjerila prema
punoj zaposlenosti. Mogu se pripremiti svakojake povelje o pravima
koje će se na vrlo formalan i trajan način proglasiti zakonom, ali
ako muškarci i žene shvate da njihove izglede za provedbu osnovne
gospodarske demokracije niječe tržište rada koje odbacuje
prilagodljivost, kreativnost i poduzetnički duh, onda će te
povelje o pravima biti ništavne. Eto novog otuđenja. Raskoraka
između Europe izjava i uputa i ljudskog iskustva u svakodnevici.
Europa u teoriji zahtijeva da se s radnicima dogovara i da ih se
obavješćuje. Recite to radnicima 'Renaulta' u Vilvoordeu i
'Michelina'. Na putu smo da stvaramo sindikalizam bez
sindikalista. Što više zakon proglašava radnička prava, radnici se
manje žele pridružiti sindikatima.
Europa mora demokraciju nadzora i upletanja zamijeniti
demokracijom solidarnosti, odgovornosti i konsenzusa. Američki
obrazac uzima vlast iz ruku narodnih zastupnika i javnih službenika
i daje ju odvjetnicima i sucima. No to se u SAD-u može dogoditi samo
zato što vlada pati od nedostatka odlučivanja i ne želi birati.
Vladati znači birati, kaže Pierre Mendes France, a SAD ne želi
birati. On želi biti uzor demokracije u svijetu, a još okrutno i
neljudski osuđuje nedužne na smrt. Oni žele biti prvaci slobodnog
tržišta, a dopuštaju siromaštvo i izrabljivanje koje se može
vidjeti samo u zemljama Trećeg svijeta. Europa mora imati sustav
koji će omogućiti demokratski izbor. Zato je francusko odbacivanje
engleske govedine bilo tako štetno. Bilo je to simbolično, ali je
time državni protekcionizam stavljen iznad svakog europskog dobra.
Kada bi sve zemlje išle za francuskim primjerom, Europa ne bi imala
druge mogućnosti doli da se prepusti nejasnim interesima, što je
zadnje poricanje demokracije. (...)
S kulta državnog suvereniteta Europa mora prijeći na poštovanje
suvereniteta pojedinca. U središtu našeg zanimanja mora biti
europski građanin kao osoba, a ne kao državni podanik. Države vole
jasne stvari, dijagrame vlasti i autoriteta koji se mogu prikazati
na papiru i poučavati u školama. Naša će nova europska demokracija
nažalost biti zamršenija, više slična Monetovoj impresionističkoj
slici nego veličanstvenom junačkom Davidovu platnu. Ta će nova
Europa stalno tražiti tumačenja. Rad francuskih političara poput
Pierrea Moscovicija u iznimnoj knjizi 'U srcu Europe' koju je
napisao zajedno s Henrijem de Bressonom, izvrstan je primjer.
(...)
Tony Blair koji je, kao nijedan britanski premijer u zadnjih
nekoliko desetljeća, uvjeren i javno kaže da je budućnost Engleske
u Europi, mora iskoristiti sve svoje kvalitete vođe kako bi
protumačio narodu demokratsku oskudicu Europe.
Nema ni konačnog odgovora na pitanje 'Quo vadis Europa', ni
konačnog rješenja koje zadovoljava potrebu europskih naroda za
demokracijom. Naprotiv, postoje izravni izazovi. Tridesetih su
Francuska i Engleska ostavile narode kao što su Poljaci i Česi da se
sami snalaze, umjesto da se bore za demokraciju protiv
antidemokratskih snaga. Poljaci i drugi europski narodi pobijedili
su komunizam prije više od deset godina. No mi još nismo kadri da im
ponudimo mjesto u Europi. Proširenje Europe danas je najžurnija
zadaća. Ono će dokazati da europska demokracija djeluje. Sve lijepe
riječi o ustavu, o federacijama i poveljama o pravima neće imati
smisla ako se Europa ponovno ne ujedini kao cjelina. Proširenje će
biti ispit sposobnosti Europe da odlučuje, da iskoristi ovlasti
demokracije i da procijeni svoju kulturu konsenzusa - to su
preduvjeti za svaki oblik demokracije. Ali ako ne uspijemo i ako
odgodimo te ispite kako bismo živjeli u Europi koja je ljubiteljica
kuće, umišljena i koja se stalno prepire, onda ćemo na pitanje 'Quo
vadis Europa?' moći odgovoriti jednom riječju: nikamo", piše Denis
MacShane, laburistički zastupnik iz Rotherhama, u Yorkshireu.