DE-E-INTERVIEW-Politika-Organizacije/savezi NJ 19.VII.-SZ-GENSCHER I OESS NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG19. VII. 2000.Ustroj koji stvara povjerenje"Bivši savezni ministar vanjskih poslova Hans-Dietrich Genscher bio je jedna od
pokretačkih snaga u procesu KESS-a. Na proslavi 25. obljetnice u Beču drži glavni govor. S Genscherom je razgovarao Udo Bergdoll.- Gospodine Genscher, je li bilo ispravno i dalje voditi KESS/OESS poslije svršetka hladnoga rata?= Nedvojbeno jest. Uspješan se koncept ne prekida. Ne smije se ni zapustiti, što se na žalost danas događa. Mogućnosti OESS-a zemlje sudionice podcjenjuju. I shvaćanje OESS-a kao ustroja koji želi stvarati povjerenje i unaprjeđivati suradnju, treba opet ojačati, jer OESS ne smije postati instrumentom borbe. Ne smije ga se držati samo davateljem usluga drugim organizacijama.- Kako se jednu organizaciju s 55 država može dovesti na istu crtu?= Na moj zahtjev je 1990. odlučeno da se odluke mogu donositi jednoglasno manje jedan glas. To znači da se u svakom slučaju mogu donositi odluke u čemu pogođena država ne mora sudjelovati. To se na žalost ne koristi. Preporučuje se ojačati položaj glavnoga tajnika
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
19. VII. 2000.
Ustroj koji stvara povjerenje
"Bivši savezni ministar vanjskih poslova Hans-Dietrich Genscher
bio je jedna od pokretačkih snaga u procesu KESS-a. Na proslavi 25.
obljetnice u Beču drži glavni govor. S Genscherom je razgovarao Udo
Bergdoll.
- Gospodine Genscher, je li bilo ispravno i dalje voditi KESS/OESS
poslije svršetka hladnoga rata?
= Nedvojbeno jest. Uspješan se koncept ne prekida. Ne smije se ni
zapustiti, što se na žalost danas događa. Mogućnosti OESS-a zemlje
sudionice podcjenjuju. I shvaćanje OESS-a kao ustroja koji želi
stvarati povjerenje i unaprjeđivati suradnju, treba opet ojačati,
jer OESS ne smije postati instrumentom borbe. Ne smije ga se držati
samo davateljem usluga drugim organizacijama.
- Kako se jednu organizaciju s 55 država može dovesti na istu crtu?
= Na moj zahtjev je 1990. odlučeno da se odluke mogu donositi
jednoglasno manje jedan glas. To znači da se u svakom slučaju mogu
donositi odluke u čemu pogođena država ne mora sudjelovati. To se na
žalost ne koristi. Preporučuje se ojačati položaj glavnoga tajnika
OESS-a. Ponavljam i moju preporuku da se u OESS-u uvede vijeće
sigurnosti.
- Nije li najnovija povijest OESS-a povijest propadanja - od nemoći
u Bosni i Hercegovini do Čečenije?
= OESS puno polaže na stvaranje povjerenja, ali i na promatranje
događaja. Organizacija nigdje nije propala, u najgorem slučaju
propala je politika koju su pokušavale provesti neke zemlje
sudionice u organizaciji i s njom.
- Kako gledate na Vašu osobnu ulogu u razvitku procesa KESS-a?
= Govoriti o osobnoj ulozi uvijek je teško.
- Što želite postići ?
= Za mene je bilo važno da se KESS ostvario kao mutilateralni proces
popuštanja, da se održao i u teškim situacijama, da smo klauzulom o
mirnoj promjenljivosti granica u Europi otvorili put njemačkom
ujedinjenju i prijenosu suverenosti unutar Europske unije i što se
borci za ljudska prava posvuda gdje se ljudska prava ne poštuju,
mogu pozvati na zaključne dokumente. Danas je neprijeporno
djelovanje zaključnih dokumenata na otvaranje sustava u godinama
velikog preokreta. Ali sve tri košare zaključnih dokumenata iz
1975. jednako su važne. Povelja iz Pariza smjera na novi
stabilizacijski poredak za cijelu Europu.