SI-AT-E-GLOBALIZACIJA SI DELO 3. 6. K. M. GAUSS SLOVENIJADELO3. VI. 2000.Paradni i isključeni EuropljaniViljem Gogala razgovarao je za subotnji prilog lista s Karlom Markusom Gaussom, autorom nagrađene knjige eseja "Europska
abeceda"(1997.), koja se upravo prevodi na slovenski. - "'Europskoj abecedi' dali ste podnaslov 'Priručnik za euroskeptike. Zašto? Nema li ga po vašem mišljenju još dovoljno ili vam se čini da je mnoštveni euroskepticizam zasnovan previše osjećajno, da ne vidi prave opasnosti i da zato ne operira pravim argumentima?= Premda proces udruživanja po mojem mišljenju sada ne dopušta pametnu alternativu, u okviru toga procesa među ljudima se već oblikovalo kritičko mišljenje koje označuju predrasude i odbijanja. Ti euroskeptici Europu odbijaju, ali ne sa stajališta moći, koje ja zastupam, nego ponajprije zato što se boje priljeva stranaca, kriminalaca i što se boje za očuvanje vlastitog identiteta. Riječ je o reakcionarnim protueuropskim tendencijama, a one nemaju ništa zajedničko s racionalnim argumentima o kojima sam pišem, međutim samo da bi se o njima razmišljalo i raspravljalo.
SLOVENIJA
DELO
3. VI. 2000.
Paradni i isključeni Europljani
Viljem Gogala razgovarao je za subotnji prilog lista s Karlom
Markusom Gaussom, autorom nagrađene knjige eseja "Europska
abeceda"(1997.), koja se upravo prevodi na slovenski.
- "'Europskoj abecedi' dali ste podnaslov 'Priručnik za
euroskeptike. Zašto? Nema li ga po vašem mišljenju još dovoljno ili
vam se čini da je mnoštveni euroskepticizam zasnovan previše
osjećajno, da ne vidi prave opasnosti i da zato ne operira pravim
argumentima?
= Premda proces udruživanja po mojem mišljenju sada ne dopušta
pametnu alternativu, u okviru toga procesa među ljudima se već
oblikovalo kritičko mišljenje koje označuju predrasude i
odbijanja. Ti euroskeptici Europu odbijaju, ali ne sa stajališta
moći, koje ja zastupam, nego ponajprije zato što se boje priljeva
stranaca, kriminalaca i što se boje za očuvanje vlastitog
identiteta. Riječ je o reakcionarnim protueuropskim tendencijama,
a one nemaju ništa zajedničko s racionalnim argumentima o kojima
sam pišem, međutim samo da bi se o njima razmišljalo i raspravljalo.
Inače, mislim da se nalazimo u veoma zanimljivoj fazi europske
integracije. Narodi u povijesti poznati kao nacionalistički,
postali su oduševljeni Europljani. To možete primjerice vidjeti u
Francuskoj ili u Njemačkoj koje su kao velike europske države sada
lokomotive udruživanja i sve polažu na snažnu Europu. U jednoj ili
drugoj možemo očekivati da će uskoro osnovati odbor protiv
protueuropskoga djelovanja, ta ubrzo će svaki euroskepticizam biti
razglašen kao opasan korak u pogrešnom smjeru i svaka će kritika
specifičnoga puta razvoja Europe biti ujedno već i kritika Europe,
odnosno europskoga načina razmišljanja. Sam sam bio uvijek
relativno skeptičan prema Europskoj uniji u obliku kakav sada ima
pa sam zato uvijek bio na strani onih koji se zauzimaju za još veću
Europu od onih koji se drže paradnim Europljanima. Uvijek su bile
dvije trećine Europe isključene iz rasprava o Europi, tako Istočna
Europa kao i neki mali narodi unutar postojeće Unije.
- Jesu li istinske opasnosti europskoga udruživanja uopće još
vidljive?
= Jesu. Opasnosti, ali i mogućnosti. Opasnosti su vidljive osobito
na kulturnom području. Per definitionem Europska unija nije bila
ostvarena kao zajednica nekih vrijednosti za što se tako rado
proglašuje. Nije ona ni društvo dobrih i civiliziranih zapadnih
zemalja. Ne, riječ je o organizaciji u prvom redu namijenjenoj
velikim koncernima koje granice među državama jako opterećuju.
Osobno ne bih želio razglašavati komunističke antipropagande i
optuživati te koncerne, no činjenica je da je zamisao zajedničkog
tržišta, u prvom redu ekonomska zamisao, gdje moral nema uloge.
Nisu je ostvarili radnici niti demokratska većina stanovništva,
nego je plod zamisli da će se velika poduzeća bez granica i carina
razvijati brže. To sada i čine. U svjetovnom mjerilu taj se proces
pokriva s fazom kapitalizma koju nazivamo 'globalizacija' kad se
svuda u svijetu trude odbaciti zapreke poslovanju. Tome pripadaju i
državne granice, a također i moralne predodžbe, dakle sve što ima
ograničavajući utjecaj na taj razvoj. S time nestaju negativne
predrasude kakva je primjerice ta da u Austriji ne želimo točiti
francuski benzin, a nestaju i pozitivna postignuća na socijalnom
području. Dolazi do izjednačavanja socijalnog zakonodavstva na
žalost samo naniže. Države s dosad najvećim socijalnim tekovinama,
pod pritiskom konkurencije, polako se priklanjaju onima koje ih
imaju manje. Gospodarska opasnost je i ta da u Austriji, recimo,
izumiru tradicionalni dućanćići na uličnim uglovima koje
zamjenjuju veliki trgovački lanci, a njih je čak 70 posto u
njemačkim rukama. Vlasnički odnosi su se dakle jako promijenili,
sve od kraja njemačkoga Reicha 1945. to nismo poznavali. Na
civiliziran, miran, ekonomski način Austrija je opet postala
ovisna o Njemačkoj jer u Europi, koja najviše ulaže u ekonomsko
udruživanje, veliki i moćni dobivaju još veći prostor za širenje
dok malima ostaje samo još da se kao treći vozači tome pridruže ili
da se pomire s tim da će na miran način biti posve
kolonijalizirani.
(...)
- Ne znači li ta ekonomska prevlast velikih polaganu kulturnu
asimilaciju malenih?
= Ne, činjenice pokazuju drugačije. Istina je da su europski
političari uvijek ponavljali da neće takvo uređenje kakvo imaju
SAD, a sada, poslije onoga što je nedavno rekao Joschka Fischer,
vidimo da to i te kako žele. To bi mogla biti opasnost, no ako
pogledamo SAD, zapažamo da nije. Premda država postoji već više od
200 godina, kulturne razlike između New Yorka i Texasa ostaju i
dalje jako velike. Za regionalne identitete i kulture još se dakle
nađe mjesto i zajednička država to ne ograničava. Dakle, ne bojim se
onoga što objavljuju Haider i njemu slični, da ćemo biti prekuhani u
jednom loncu i da od nas neće ništa ostati. Istina je ipak da će
različitost dobiti djelomično folklorističke crte. Uvečer ćemo
kultivirati našu austrijskost ili slovenskost, po danu bit ćemo
Europljani i podčinjavat ćemo se određenim ekonomskim načelima
koja će za sve biti ista. Pogledajte Fince, oni su se već odavno
pomirili s tim da poslove obavljaju na tuđim jezicima dok finski
imaju kao jezik samo kod kuće. S obzirom na to da još nisu izumrli,
možemo se nadati da će na sličan način preživjeti i drugi mali
narodi, i vi Slovenci.
- Dakle, samo jedan ili najviše tri jezika za međusobnu
komunikaciju dok će drugi biti namijenjeni samo za kućnu uporabu.
= Ta vizija je jako moguća. Puno ljudi misli da bi Europa trebala
govoriti samo jedan jezik, što bi očito bio engleski, taj se jezik
već raširio preko cijele zemaljske kugle i mladi ga znaju kao da ga
udišu. Naravno da pjesničkih i prosvjednih osjećaja na engleskom
jeziku nećemo nikad izražavati. Zato sam veliki zagovornik ideje
Europe materinskih jezika, suprotno od De Gaulla i Adenauera koji
su u Europu unijeli modu različitih domovina. Ako izumre Europa
domovina, za njom ne treba žaliti, dok bi izumiranje materinskih
jezika bilo prava katastrofa, upravo u materinskim jezicima vidim
mogućnost da unutar njih oblikujete vlastitu svijest i da se otuda
borite protiv prevladavajuće asimilacijske tendencije izvana. Na
žalost, danas je u Europi na snazi uvjerenje da je nacionalizam samo
povlastica malenih. Veliki navodno to ne poznaju. Mislim drukčije,
ako pogledamo Englesku, Njemačku ili Francusku, sve tvrde da je
pametno i gospodarski smisleno da bi se na idućoj konferenciji EU
engleski, francuski i njemački dopustili kao jezik pregovora, a pri
tom nitko ne pomišlja da je i to nacionalizam. Ako ustane Slovenac i
poželi da bi se katkad govorilo i na slovenskom, njega će osuditi
kao nacionalista koji još nije spoznao da nije riječ o njegovu malom
pastirskom ili mornarskom jeziku nego o tome da se brzo i što
jeftinije rade poslovi. To pitanje jezika pojavljuje se stalno: kad
su vođenje EU preuzeli Finci, na jednoj konferenciji njemački nisu
priznali kao govorni jezik, uslijedio je velik prosvjed u
Njemačkoj. Da, mi imamo 80 milijuna ljudi koji govore njemački -
tvrdili su - no s brojkama u Europi nećemo puno postići. Kad bi to
doista bilo tako, mogli bismo reći da imamo tri ili četiri velika
europska naroda, zatim nekoliko drugorazrednih Europljana,
napokon još Slovence koji su trećerazredni državljani.
- Negdje će biti potreban kompromis. Ekonomski pritisak na
izjednačavanje bit će snažan.
= Ne znam. Nekad su govorili da je bogatstvo Europe upravo u
njezinoj različitosti. Za tu različitost morali bi se brinuti i
namijeniti joj novac da ta različitost ondje gdje je još sačuvana
takva ostane. Uistinu se sav novac prelijeva u korist uništavanja
te različitosti s iznimkom folklora. Ta je različitost naime protiv
ekonomskog načela, a taj je za sebe uvijek u povijesti našao lijepu
ideologiju s kojom je opravdavao svoje postupke. U današnjoj Europi
to je ideologija da nećemo buditi stare nacionalne sukobe, nećemo
partikularizme, a kamoli balkanizme. Slijedi da svatko mora na
nešto zaboraviti da bi se europski identitet mogao mirno razvijati
što je, naravno, istina, no naravno nitko ne govori da neki moraju
dati više a neki manje. I tu imate uvijek nove trikove. Prije deset
godina njemački konzervativci su govorili o tome da bi trebali
Europu triju brzina, prvu s Njemačkom i Francuskom, drugu gdje bi
bile Italija, Austrija i Britanija i ostali razvijeniji, treću bi
predstavljali europski crnci, oni koji su još vani a hoće unutra. To
se nije dogodilo, ta ujedno je prevladalo uvjerenje da bi morali
Europu još jače povezati... i gle, prije dva tjedna pojavi se
njemački zeleni, Joschka Fischer i zamisao koja je već bila
pokopana iznova oživi. Po njemu, imamo veliku Europu, zatim manju
Europu s tendencijom širenja, unutar nje opet nekoliko velesila
koje su dovoljno snažne da s udruživanjem mogu same ići naprijed.
- Je li s tim prijedlogom koji je dobio priličnu potporu uopće moguć
drugačiji put nego što je ta nova podjela iznutra EU na njezin
kvalitetno i kvantitetno razvijajući dio?
= Sam je ne vidim. EU je bio projekt za premoštivanje europskih
podjela i to je bilo, priznajmo, uvelike dosegnuto zato se to ne bi
trebalo napustiti. U Europi isto tako vlada uvjerenje da Unija ne
može ostati kakva je danas, nego da je potrebno proširenje. Oboje
najedanput ne ide, sada se radi o tome kako staru nejednakost
skrivečki sačuvati a ujedno sačuvati razglašeni program
ravnopravnosti. Zato ćemo ubrzo imati veliku EU, koja će vjerojatno
obuhvatiti i Balkan, gdje će se širiti europske banke i tvrtke, a
gdje više neće vrijediti iste životne prilike kao drugdje u Europi.
Zatim će tu biti još njezina jezgra: Europa najveće brzine. Među
njima će biti nekakva granica.
- Isplati li se dakle? Što će ta Europa u širem smislu riječi s
udruživanjem uopće dobiti?
= Svakako to da će čimbenici koji ometaju gospodarsku ekspanziju,
različiti gospodarski sustavi i drugi čimbenici nestabilnosti -
otpasti. Međunarodnih sukoba dakle u današnjem značenju navodno
više ne bi bilo. Svakako moram dodati da će proces biti polagan.
Imam osjećaj da brzo širenje na Istok nije njezin realni cilj nego
tek proklamirani, pri čemu se gotovo nada da će naletjeti na narode
kao što su prokleti Austrijanci koji će taj proces dodatno
usporiti. Jedan austrijski filozof se pita: 'Jesu li realni
političari izumrli?' Intervencija NATO-a na Balkanu bila je
fijasko, posve nekoordinirana, bez jasno postavljenih ciljeva, što
se pokazalo onda kad obrana nije bila uništena već poslije nekoliko
bomba, što se očekivalo. Realni političari staroga kova, recimo
Kohl ili Adenauer u takvu se pustolovinu ne bi upuštali, ta nisu
imali nikakvih viših moralnih ciljeva, ta najprije bi proučili što
bi htjeli postići i tek bi se onda kad bi proučili mogućnosti
odlučili hoće li se čega doista prihvatiti. Mislim da u današnjoj
politici ima mnogo moralnog diletantizma, nešto doduše hoće, a ne
znaju na koji način. To se vidi u procesu širenja. Socijalne i
političke prilike u različitim istočnoeuropskim državama su tako
različite da EU zapaža da ih ne može sve integrirati samo tako, na
brzinu. I tu su opet takozvana zajednička europska načela. Kako
integrirati Tursku kad vas tamo ako spomenite genocid nad Armencima
stave u zatvor, ta bila je proizvod Ataturkove ideologije koja je
još konstitutivni temelj turske države. A što učiniti s Latvijom i
Estonijom gdje je suradnja s nacizmom i SS-om u Drugom svjetskom
ratu proglašavana domoljubljem. Ta nacionalni se identitet tih
dvaju naroda gotovo jedino zasniva na proturuskim osjećajima.
- Da bi Unija svih tih naroda postala Unija i na mentalnoj ravni, bit
će potrebne nove povezujuće točke. Možda zajedničke vrijednosti,
možda čak zajednički europski identitet...
= Otkad imamo mi Austrijanci novu vladu... sva nas Europa mnoštveno
kritizira. U tom pogledu neprestano ponavljaju da ta austrijska
vlada krši međusobni sustav vrijednosti. S tim se ne slažem. Te
vrijednosti trebalo bi prvo definirati, a kako znam u Europi nema
nijednog dokumenta koji bi te vrijednosti bar približno opisao. Ako
dakle na vlast dođu desne, rasističke stranke, što naša FPO svakako
jest, ne možemo im zapriječiti da sudjeluju u vlasti dok god to ne
definiramo jednim od temeljnih dokumenata EU. I bude li to
učinjeno, morat ćemo se za tu vrijednost posvuda brinuti, a osobno
sumnjam da bi to učinili kad bi recimo idućega proljeća Berlusconi
oblikovao vladu zajedno s Umbertom Bossijem. Sa šezdeset milijuna
Talijana ne možete postupati jednako kao s malom Austrijom. Što su
dakle europske ideje? Među njih svakako možemo ubrojiti ljudska
prava koja su nastala upravo u Europi. Ako se usredotočimo samo na
amneziju, na ono što smo učinili u prošlosti, rado bih dodao da
europska karakteristika nije samo priznanje ljudskih prava nego i
njihovo kršenje. Kolonijalizma se nisu sjetili Afrikanci nego
Europljani. Govoriti o europskim vrijednostima je dakle per se
napola rasistički čin. Ako kritiziramo Austriju i njezinu
rasističku FPO i tvrdimo da krši tipično europska načela, s tim
istodobno podrazumijevamo da ta načela nisu afrička ili azijska
nego samo europska.
- Ipak bez toga neće ići. I udružena Europa morat će definirati
svoju protusliku da bi se lakše osvijestila.
= Protuslika Europe bio je posljednjih godina Balkan. Upravo je on
sa svojom mračnošću trebao u tu svrhu. Svejedno mislim da slika
'drugoga' u budućnosti neće biti ograničena nacionalno, dakle to
neće biti Rusija niti itko drugi. Bit će to udružena sirotinja,
gladni i bjegunci cijeloga svijeta. Mi ćemo biti oni bogati što
možemo definirati i posve kulturološki.
- Kao što se unutar talijanskih granica definirala Padanija...
= ... Da, recimo. Definiramo se blagostanjem koje nudi određenu
stabilnost protiv onih koji nas u tome ugrožavaju. I tko su ti? To su
ljudi koji u Europi vole ono što mi imamo, ali su se slučajno rodili
negdje drugdje. Mi smo kontinent civilizacije, tko nas ometa pa i
svojom nazočnošću, taj je naš neprijatelj. Čini mi se da taj
neprijatelj sada ima jako snažne muslimanske crte, no ne znam je li
to nužno potrebno. Osobno mislim da je moguće da se u buduće uniji
priključe i pojedine muslimanske države, dakako pod uvjetom da
islam ne izjednačavamo sa siromašnim mnoštvima onih koji traže
posao, nego sa suradnjom na višoj razini. Dok sam još išao u školu,
kod nas su tako loš ugled imali Talijani, jer smo ih poznavali samo
kao gastarbajtere, a kasnije smo ih preko masovnog turizma u
Italiju upoznali i drukčije, kroz eleganciju, danas je Italija u
Austriji jedna od kulturno vodećih država koja nam određuje
svakidašnji stil života. Danas kažemo taj je elegantan kao Talijan,
a prije trideset godina govorili smo taj je prljav kao neki Talijan.
Talijane smo još odavno integrirali u lik Europljanina, i to će se
vjerojatno nastaviti, do kada, ne znam, kad bi cijeli svijet postao
Europa, neprijatelje bismo morali naći među sobom, osim ako u
međuvremenu ne otkrijemo izvanzemaljska bića i ne proglasimo ih
prijetnjom.
- Ako tomu dodamo nedostatak drukčijih, neekonomskih vezivnih
zamisli, što je svakako slaba točka Europe, tu vidim prostora za
razvitak političkog populizma, kao što je recimo Haider.
= Populisti na koje sada pucaju sa svih strana i među kojima se
Haider čini najnadarenijim i najopasnijim, zapravo nisu protivnici
Europe, nego sporedni proizvodi udruživanja. EU je svakako
pridonio amerikanizaciji svakidašnjega života. Ako gledamo
televiziju, vidimo koliko je politika u SAD-u nepolitična, ti naši
populisti su uglavnom baš to, nepolitični političari. Da bi Haider
ostao na vlasti, svaka tri tjedna tvrdi nešto drugo, stoga je
pogrješno izjednačavati ga samo sa starim nacionalsocijalizmom. On
ga ne želi uvesti, nego neprestano skače od jednog do drugog
sustava. Koliko je kameleonski govori i to što stalno govori nešto
posve drugo, a ima i nevjerojatnu sposobnost lagati novinarima u
lice. Oni mu predoče što je govorio prije dva tjedna, on samo klimne
glavom i kaže: 'Da, pa uvijek sam vam govorio...' i zatim kaže nešto
sasma drugo. Od neke koherentnosti u njegovim izjavama nema ni
traga ni glasa, a osim toga svakako potpomaže medijsko insceniranje
politike u kojoj je posrijedi zabava, a to opet učimo od
Amerikanaca. U tom pogledu političarima koji izražavaju
neraspoloženje prema Europi, prema islamskim doseljenicima, posao
je sve lakši i lakši, jer se politika sve više približava zabavi. Ne
radi se dakle o opasnosti od bilo kakvih pogroma, opasnost je samo
tolika koliko će se svojim izjavama boriti za pobjedu.
- Mali narodi kao što smo mi Slovenci, mogućnost opstanka u
udruženoj Europi vidimo kao u Europi regija. Vi u vašim esejima
otpisujete regionalizam kao nešto negativno.
= Zamisao regionalizma koja je u novoj Europi poprilično procvala,
korak je natrag. Narodi delegiraju svoju vlast u Bruxelles, a
budući da ljudi ne vole biti samo pripadnici velikog anonimnog
aparata, moraju se dobro osjećati i negdje drugdje, i to u regijama.
Ideologija regionalizma oslanja se na tezu da ste tamo još čovjek i
da vam tamo nitko neće ništa uskraćivati, a na svim drugim razinama
veliki ste Europljanin. Ono što me smeta u regionalizmu, korak je u
folkloristiku i ideologija 'tople komore'. U Europi će biti hladno,
socijalne pravde bit će ukinute, sada ćete se morati prihvatiti
posla, a doma, uz ognjište, bit će vaše utočište gdje će i dalje biti
toplo. Šest dana u tjednu ste u hladnoj Europi, a sedmoga dana
možete sa svojim bližnjima, sa svojim smiješnim običajima i
narječjima pobjeći u svoju regiju. Za mene bi bilo važnije da i taj
prostrani europski predio preplavi nešto što nude regije ili
narodi. Smeta me ta dioba rada, velika Europa kao Wall Street,
hladna i bešćutna.
- Ako vas za kraj parafraziram, europske bi regije mogle biti još
više ksenofobične od sadašnjih nacionalnih država, jer upravo je
federalni Beč taj koji ograničava protuslovensku naravnu
nacionalističku vladu koruške regije.
= Da, ksenofobiju će regije svakako očuvati, ali ne nužno duž starih
nacionalnih granica. Primjerice, Koruška i talijanska pokrajina
Furlanija u doba nacionalizma bile su neprijatelji, a sada
otkrivaju da su obje približno jednako bogate, sličnoga izgleda,
zato bi bilo pametno da ustroje jednu regiju. Ta zajednička regija
sama po sebi ništa ne bi dobila na svjetonazorskoj otvorenosti.
Samo se neprijatelj mijenja, on više nije građanin države tamo s one
strane granice, nego bi po novom mogao biti stanovnik Gornje
Austrije ili Ligurije. U Italiji je taj proces otišao najdalje.
Tamo imate ljude koji govore da je sve južno od Rima Afrika. Ne žele
im više slati pomoć i najradije bi se od njih simbolično odvojili
kanalom, Švicarci, Bavarci, Austrijanci i drugi, da, oni su srodni
ljudi s kojima mogu razgovarati i zašto ne bi stvarali regije.
Primjećujem da se u današnjoj Europi događa puno novoga što
nadilazi nacionalne granice, a svejedno, ako malo pogledate,
vidite da je posrijedi ista borba za stare povlastice, za još veće
bogatstvo. Nove zamisli su uglavnom samo to kako stare zamisli
ovjeriti novim pečatima. Tip novoga Europljanina stoga je jednako
ograničen kao što je bio raniji, jednako je ksenofobičan, samo je
malo više kozmopolitski nastrojen.